درمان بیماری های حنجره

حنجره ، اندامی است که در جلوی گردن واقع شده و تارهای صوتی ( تولید صدا ) در آن قرار دارند. حنجره در واقع ، ساختاری متشکل از غضروف می باشد که موظف به اتصال گلو به نای می باشد. این اندام حیاتی ، به تنفس کمک کرده و مولد اصوات گفتاری می باشد. در مقاله پیش رو به بیماری های حنجره و درمان آن ها اشاره داشته ایم ؛ جهت اطلاع از درمان بیماری های حنجره تا پایان مقاله دکتر مریم یعقوبی ، بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران ، با ما همراه باشید. لازم به ذکر است که تشخیص و درمان بیماری های حنجره ، در حوزه اختیارات پزشک متخصص گوش و حلق و بینی می باشد.

بیماری های حنجره و درمان آن ها

پیش از آن که به پروسه های درمانی آشنا شویم ، می بایست نسبت به نوع بیماری آگاهی داشته باشیم.

پولیپ حنجره

ضایعاتی هستند که در حنجره ، پدید آمده و خوش خیم می باشند. پولیپ های حنجره ، نوعی از بیماری های حنجره هستند که به طول معمول در لبه های بزرگ تارهای صوتی مشاهده شده و مانع برخورد تارهای صوتی در خط میانی به یکدیگر می شوند. لازم به ذکر است که پولیپ ها صدا را تحت تاثیر قرار داده و باعث گرفتگی صدا می شود. اولین راهکار درمانی برای پولیپ حنجره ، درمان های کلینیکی و گفتار درمانی می باشد. در صورت عدم پاسخگویی به روش های درمانی مذکور ، امکان دارد انجام جراحی تجویز گردد. ناگفته نماند که پولیپ های حنجره ، غالبا در آقایان مشاهده می شوند.

درمان بیماری های حنجره

ندول تیروئید

در مواردی که فرد ، بیش از حد ممکن حنجره خود را بکار گرفته یا استفاده نادرست از آن کرده باشد ، ندول رخ می دهد و غالبا در کودکان و خانم ها گزارش می شود. ندول ها نوعی از بیماری های حنجره می باشند که تارهای صوتی را به شکل ساعت شنی تنظیم کرده و از بسته شدن کامل تارهای صوتی و به هم رسیدن آن ها جلوگیری می کنند و بدین ترتیب یک صدای نفس گیر ایجاد می نمایند. در خصوص درمان این بیماری باید اشاره داشت که عمدتا به گفتار درمانی پاسخ می دهد و تنها در موارد معدودی ، انجام جراحی میکرولارنژیال را ضروری می سازد.

خونریزی تارهای صوتی

خونریزی تارهای صوتی از جمله بیماری های حنجره است که به ندرت رخ داده و به دنبال استفاده تهاجمی و نادرست از تارهای صوتی پدید می آید. این مسئله اغلب با خونریزی نسوج مجاری صوتی همراه بوده و در پی پارگی عروق خونی در تارهای صوتی اتفاق می افتد. روش درمان این بیماری ، بر اساس نظر متخصص گوش و حلق و بینی معین می گردد.

Laryngitis Sicca

در صورت عدم آبرسانی کافی به تارهای صوتی ، بیماری Laryngitis Sicca بروز می کند و منجر به پدید آمدن مخاطی با ضخامت زیاد بر روی تارهای صوتی می شود. توجه داشته باشید که این مخاط ، مانع ارتعاش تارهای صوتی به صورت یکنواخت خواهند شد. درمان این بیماری بر اساس وضعیت بیمار مشخص می گردد.

دیستونی حنجره

نوعی اختلال صوتی می باشد و در صورت حرکت غیر ارادی یک یا بیش از یک ماهیچه حنجره نمود می یابد. دیستونی حنجره از جمله بیماری های حنجره می باشد که خود انواع مختلفی دارد. دو مورد از بزرگترین آن ها عبارتند از :

  1. دیستونی حنجره نزدیک شونده : سبب می شود که تارهای صوتی ، دچار اسپاسم های مکرر بسته شونده شده و صدایی خفه ایجاد گردد.
  2. دیستونی حنجره دور شونده : منجر به اسپاسم های بسته شونده تارهای صوتی و صدایی توأم با قطع هوا می شود.

در برخی موارد نیز ممکن است هر دو حالت ، با هم ایجاد شوند. به طور کلی برای درمان این بیماری باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود ؛ زیرا روش درمان ممکن است بر اساس وسعت بیماری در هر فردی متفاوت باشد.

درمان بیماری های حنجره

سرطان حنجره

چنانچه سرطان حنجره در مراحل ابتدایی شناسایی شود ، امکان درمان آن به وسیله شیمی درمانی یا جراحی وجود خواهد داشت.

presbylaryngis

به دنبال افزایش سن و نازک شدن عضله و نسوج صوتی ، بروز می کند. در این بیماری ، حجم تارهای صوتی کاهش یافته و در نتیجه نمی توانند در خط میانی به یکدیگر برخورد کنند. از این رو صدای افراد مبتلا به Persbylaryngis ، ضعیف و خرخرگونه خواهد بود. با تزریق چربی یا مواردی از این قبیل به درون تارهای صوتی ، می توان میان تارهای صوتی برخورد ایجاد کرده و این شرایط را بهبود بخشید.

اختلالات عملکردی حنجره

در صورتی که عضله ماهیچه دچار انقباض بیش از حد شود ، تارهای صوتی و ماهیچه های مجاور آن تحت فشار قرار گرفته و پیکربندی آن ها نیز تحت الشعاع قرار می گیرد. این مسئله از حرکت هوا در داخل تارهای صوتی ممانعت به عمل آورده و سبب ایجاد لرزش معمولی شده و حالتی جیر جیر مانند به صدا می دهد ؛ برای احراز وجود این بیماری و درمان دقیق ان فرد باید تحت معاینات بالینی قرار گیرد.

عدم تکامل حنجره

عدم تکامل حنجره ، خود به ۴ شکل مختلف ممکن است اتفاق بیفتد.

  • ضعف در حرکت تارهای صوتی : در این وضعیت ، یکی از تارهای صوتی یا هر دوی آن ها نمی توانند به درستی حرکت کنند. باید متذکر شد که این شرایط ممکن است به دنبال پاراسیس ، فلج ، زخم یا التهاب مفصلی ایجاد گردد.
  • فلج کامل یکطرفه تارهای صوتی : اختلالات و بیماری های مختلفی می توانند موجب بروز این بیماری شوند. این بیماری ، مانع حرکت یکی از تارهای صوتی شده و در نتیجه به دلیل عدم ملاقات تارهای صوتی با یکدیگر در خط میانی ؛ شاهد آن خواهیم بود که هوا به سرعت از حنجره عبور کرده و صدایی ضعیف و تنفسی ایجاد می شود.
  • فلج تارهای صوتی دوطرفه : این وضعیت ، بیانگر یک شرایط بسیار جدی است ؛ زیرا در آن هر دو تار صوتی دچار اختلال حرکتی می باشند. این بیماری موجب دشوار شدن تنفس شده و حتی در مواردی سبب می شود که برای ایجاد یک راه هوایی ، نای فرد مبتلا به آن برش داده شود. در مواردی که تارهای صوتی فلج شده در خط میانی ، در نزدیکی هم واقع شده باشند ؛ مجرای هوایی در معرض خطر قرار خواهد گرفت ، اما کیفیت صدا چندان بد نخواهد بود. در مقابل ، در صورتی که تارهای صوتی فلج شده در خط میانی ؛ به یکدیگر نزدیک نبوده و از هم فاصله داشته باشند ، این امکان وجود خواهد داشت که دیگر هیچ صدایی از فرد تولید نشود.
  • خم شدن حنجره : این بیماری ؛ به دنبال اختلالات اعصاب ماهیچه ، آسیب دیدگی عملکردی یا مادرزادی ماهیچه یا رشد ناکافی تارهای صوتی اتفاق می افتد. به طور کلی درمان اختلالات ناشی از عدم تکامل حنجره ، فرد باید مورد معاینه و ارزیابی دقیق کلینیکی قرار گیرد.

درمان بیماری های حنجره

تومورهای حنجره و درمان آن ها

تومورها سلول هایی هستند که بیش از حد شروع به تکثیر می کنند و در نهایت به صورت یک برآمدگی در ناحیه ای از بدن ایجاد می شوند. تومورها در زبان عامیانه به اشتباه سرطان حنجره شناخته می شود، در حالی که سرطان خود نوعی تومور می باشد. به طور کلی می توان گفت تومور ها به دو دسته خوش خیم و بد خیم دسته بندی کرد.

تومورهای خوش خیمی که در حنجره شکل می گیرند به سایر بخش های بدن تکثیر نمی شوند و بعد از درمان به صورت کامل از بین می روند. تومورهای بدخیم در یک ناحیه از بدن شروع به تکثیر می کنند و در قسمت های مختلف بدن پخش می شوند. به تومور های بدخیم سرطان گفته می شود که بعد از درمان نیز احتمال بازگشت در آن ها وجود دارد. استعمال سیگار و قلیان، مصرف زیاد مشروبات الکلی، تماس با مواد شیمیایی از جمله دلایل به وجود آمدن تومورها در حنجره می باشند.

درمان تومور حنجره

برای درمان تومور حنجره در مرحله اول از جراحی استفاده می‌شود ،در مرحله بعد از شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می شود. تومورهای خوش خیم در مرحله اول درمان می شوند و بهبود پیدا می کنند. بعد از جراحی حنجره ممکن است فرد با مشکلاتی در تکلم و یا تنفس مواجه شود که طبیعی بوده و به مرور زمان رفع می شود بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

درمان های خانگی بیماری حنجره

در صورتی که مشکلات و بیماری های حنجره خفیف و موقتی باشد با درمان های خانگی تا حدودی می توان آن را کنترل و رفع نمود. اما لازم است در صورت شدید بودن علائم حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از شدت یافتن بیماری پیشگیری نمایید؛ زیرا درمان بیماری ها در مراحل اولیه بسیار آسان تر و سریع تر می باشد. در ادامه چند مورد از درمان های خانگی که برای درمان بیماری های مربوط به حنجره و یا پیشگیری از این بیماری ها مفید هستند اشاره می کنیم:

  • خوردن غذاهایی که شامل سبزیجات تازه ای مثل کرفس، شنبلیله، اسفناج و نخود هستند.
  • با عصاره مرغ سوپ درست کنید و میل نمایید.
  • حریره های تهیه شده از بادام، نشاسته و شیر برای بهبود بیماری های مربوط به حنجره بسیار مفید هستند.
  • مویز، انجیر و خرما نیز از موادی هستند که برای درمان بیماری های مربوط به حنجره توصیه می شوند.
  • از خوردن غذاهای سرخ شده و یا غذاهای ترش و تند و شور پرهیز نمایید.
  • از زیاد حرف زدن و فریاد زدن خودداری کنید و سعی کنید با صدای آرام تا زمان بهبودی صحبت نمایید.
  • در معرض دود و گرد و غبار و هوای آلوده قرار نگیرید و در صورت لزوم حتما در این شرایط از ماسک استفاده کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۲٫۳ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۶

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

, , , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

1 + پنج =

فهرست