عمل کلستاتوم گوش

از عمل کلستاتوم گوش چه می دانید ؟ چگونه انجام می شود ؟ با این مقاله از سایت دکتر مریم یعقوبی بهترین جراح گوش و حلق و بینی در تهران همراه باشید تا در ابتدا در رابطه با این بیماری اطلاعات مفیدی کسب کنید و سپس در رابطه با روند درمان ان یعنی انجام عمل جراحی گوش آشنا شوید. در صورتی که پوست موجود در پشت پرده گوش ، به طور غیر طبیعی و بدون مشاهده سلول های سرطانی رشد نماید ؛ با وضعیتی مواجه خواهیم شد که از آن تحت عنوان کلستاتوم یا كلستاتوما یاد می شود. این نقص ، از جمله بیماری های گوش است که می تواند یک مشکل مادرزادی باشد ؛ اما در اغلب موارد در پی عفونت های مکرر گوش میانی رخ می دهد.

 

عمل کلستاتوم گوش

 

لازم به ذکر است که کلستاتوم  گوش ، اغلب به عنوان کیست یا کیسه ای شناخته می شود که متشکل از لایه های قدیمی پوست می باشد. در صورت تجمع سلول های مرده و قدیمی پوست بر روی یک دیگر و نیز رشد غیر طبیعی پوست پشت پرده گوش ، ریسک آسیب پذیری استخوان های ظریف گوش میانی افزایش خواهد یافت و این اتفاق ؛ می تواند بر کیفیت شنوایی ، تعادل و عملکرد عضلات صورت تأثیر سوء بگذارد. عمل کلستاتوم گوش ، موثرترین روش برای رفع مشکلات فوق الذکر ؛ محسوب می شود. همانطور که گفتیم با ما همراه باشید تا با این بیماری و روش های درمان آن بیشتر آشنا شوید.

چه عواملی باعث ایجاد این بیماری می شود ؟

توجه داشته باشید که همیشه عفونت های مکرر گوش میانی ، سبب بروز کلستاتوم نخواهد شد و این بیماری ، می تواند در اثر ضعف لوله استاش ( شیپور استاش ) ایجاد شود. باید اشاره داشت که لوله استاش ، همان لوله ای است كه از پشت بینی گذر کرده و به گوش منتهی می شود ؛ لوله استاش ، این امکان را فراهم می کند که هوا از گوش خارج شده و فشار داخل گوش با فشار محیط برابر شود. حال آن که به دنبال هر یک از موارد زیر ، ممکن است این عضو گوش ( لوله استاش ) به درستی عمل نکند و زمینه ساز بروز كلستاتوم گردد و در نهایت به انجام عمل کلستاتوم گوش نیاز پیدا کنید.

  • عفونت مزمن گوش
  • عفونت های سینوسی درمان نشده
  • سرماخوردگی
  • آلرژی

چنانچه لوله استاش در پی هر یک از علل مذکور ، وظایف خود را به درستی انجام ندهد ، ممکن است سبب بروز خلاء جزئی در گوش میانی شود. این خلاء ، پرده گوش را به سمت گوش میانی کشیده و می تواند منجر به ایجاد کیست یا کلستاتوم شود که این کیست ، در صورت جمع شدن سلول های مرده پوست ، مایعات و سایر مواد زاید ؛ بزرگ و بزرگتر می شود. لازم به ذکر است که با ابتلا به کلستاتوم ، چاره ای جز عمل کلستاتوم گوش وجود ندارد.

انواع کلستاتوم گوش

این عارضه دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن ها در بخش خاصی از بیماران مشاهده می گردد. انواع کیست گوش میانی معمولا روش درمانی یکسانی دارند اما بررسی و تشیخص آن ها می تواند در روند بهبودی و درمان نقش مهمی ایفا کند.

  • کیست مادرزادی

یکی از انواع این بیماری ، کلاستاتوم مادرزادی می باشد. همانطور که می دانید بافت پوشش داخلی و بیرونی پرده گوش با یک دیگر متفاوت بوده و در زمان رشد جنین این بافت به مرور زمان باید تکمیل شود. گاها ممکن است بنا بردلایل متعددی بافت پوستی بیرون پرده گوش به مقدار بسیار کمی در فضای مخاطی گوش باقی بماند و در نهایت باعث به وجود آمدن کیسه ای به نام کیست میانی گوش شود. به این نوع کیست که در زمان نوزادی و تشکیل جفت به وجود می آید ، مادرزادی گفته می شود. این نوع کلستاتوم بسیار نادر بوده و ممکن است نوزادی با وجود کیست در گوش به دنیا آید. از طرفی نیز این امکان وجود دارد تا رشد کیست در سالهای بعد ایجاد شود و علائم آن ظهور کند.

  • کیست اکتسابی

نوع دیگری از این بیماری وجود دارد که به نوع کیست اکتسابی معروف می باشد. این مشکل به مرور زمان و در طول سالیان  زندگی رخ می دهد. این نوع کیست می تواند از عفونت های مکرر گوش و اختلالات لوله استاش یا آلرژی نشات بگیرد و مشکلات عدیده ای را برای بیمار به وجود آورد. این نوع کلستاتوم گوش خود به دو صورت ممکن است رخ دهد. در نوع اول که بر اثر فشار بیش از حد پرده به سمت داخل می باشد و نوع دوم آن می تواند به دلیل پاره شدن پرده گوش و نفود بافت های پوستی به داخل گوش میانی رخ دهد که به این نوع مشکل کلستاتومای ثانویه گفته می شود. لازم است بدانید که جدا از نوع این مشکل ، مسئله مهمی که برای درمان باید در نظرگرفته شود ، میزان رشد و اسیب های وارده به فضای اطراف می باشد.

 

عمل کلستاتوم گوش

 

کلستاتوم گوش در کودکان

طبق گفته های بهترین دکتر عمل گوش تهران ، در موارد بسیار نادر ، ممکن است کودکی با بیماری كلستاتوما متولد شود. این مشکل مادرزادی ، می تواند در گوش میانی یا مناطق دیگر گوش ایجاد شده باشد. توجه داشته باشید که در اکثر موارد ، كلستاتوما در کودکان ؛ به دلیل عفونت های شدید و مکرر در دوران کودکی ایجاد می شود.

علائم کلستاتوم گوش چیست ؟

علائم مرتبط با کلستاتوم گوش ، معمولا در ابتدای شروع مشکل ؛ بسیار خفیف هستند و با بزرگتر شدن کیست و شروع ایجاد مشکلات در گوش ، شدت می یابند. با ابتلا به این بیماری ؛ در مراحل ابتدایی ، ممکن است با خروج مایعی بد بو از گوش مواجه شوید. پس از آن و به موازات رشد کیست ، ممکن است در گوش خود ، احساس فشار کنید که می تواند بسیار ناخوشایند باشد.

طبق گفته های بهترین دکتر جراحی گوش تهران ، فشار ناشی از کلستاتوم گوش ، علاوه بر ایجاد احساس ناراحتی و درد در گوش یا بخش های پشت آن ، می تواند در صورت رشد کیست ها به افت شنوایی بیانجامد. درد در پشت یا داخل گوش بویژه در مواقع شب ؛ از دیگر علائم کلستاتوم گوش است که ممکن است ناراحتی قابل ملاحظه ای به همراه داشته باشد.

لازم به ذکر است که در پی کلستاتوم گوش ، احتمال دارد فرد با احساس سرگیجه یا حتی ضعف عضلانی در یک سمت صورت ( بخشی از صورت که گوش عفونت کرده در آن سمت قرار دارد ) نیز مواجه گردد. در صورت بروز هر یک از این علائم فوق الذکر ، فورا با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. زیرا در صورت عدم شروع به موقع درمان ؛ ممکن است با مشکلاتی نظیر سرگیجه ، فلج ماهیچه های صورت و افت شنوایی دائمی روبرو شوید.

عوارض عدم انجام عمل کلستاتوم گوش

طبق گفته های بهترین دکتر جراحی گوش تهران ،  کلستاتوم  ، در صورت عدم درمان بزرگتر می شود و عوارضی با درجه های مختلف از خفیف تا بسیار شدید به همراه دارد. لازم به ذکر است که تجمع سلول های مرده پوستی در گوش ، محیطی مناسب برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می آورد و همچنین می تواند آلوده شده و باعث التهاب و تخلیه مداوم چرک از گوش شود.

کلستاتوم ، با گذشت زمان ممکن است استخوان اطراف خود را از بین ببرد و به پرده گوش ، استخوان های داخل گوش و استخوان های نزدیک مغز و اعصاب صورت آسیب برساند. باید متذکر شد چنانچه استخوان های داخل گوش شکسته شوند ، افت شنوایی دائمی رخ خواهد داد.

 

عمل کلستاتوم گوش

 

سایر عوارض احتمالی ناشی از عدم عمل کلستاتوم گوش عبارتند از :
  • عفونت مزمن گوش
  • تورم گوش داخلی
  • فلج عضلات صورت
  • مننژیت، که یک عفونت مغز خطرناک است.
  • آبسه مغزی یا مجموعه ای از کیست های چرکی در نزدیکی مغز

کلستاتوما چگونه تشخیص داده می شود ؟

پزشک متخصص ؛ به منظور تشخیص این که آیا شما دچار کلستاتوم هستید یا خیر ، با استفاده از ابزاری به نام اتوسکوپ به معاینه دقیق بخش داخلی گوش می پردازد. این وسیله پزشکی به پزشک شما اجازه می دهد ، علائم رشد کیست را ببیند. به طور کلی در راستای تشخیص این بیماری ، پزشک معالج به دنبال یک رسوب قابل مشاهده از سلول های پوستی یا توده بزرگی از رگ های خونی در داخل گوش می باشد تا بداند که آیا نیاز است تا عمل کلستاتوم گوش انجام شود یا خیر.

لازم به ذکر است در صورت عدم وجود علائم واضح از وجود کیست ( کلستاتوم ) ، ممكن است پزشک ، دستور انجام سی تی اسكن را صادر نماید. همچنین اگر علائم خاصی از قبیل سرگیجه و ضعف عضلات صورت را نیز داشته باشید ، ممکن است پزشک درخواست سی تی اسکن کند. سی تی اسکن ، یک آزمایش تصویربرداری بدون درد است که تصاویر را از یک نقطه بدن بیمار ضبط می کند. این تصویر برداری به پزشک شما اجازه می دهد ، داخل گوش و جمجمه بیمار را به وضوح ببیند. این اقدام می تواند دکتر معالج را در تشخیص بهتر و رد عوامل احتمالی دیگر یاری کند.

 

عمل کلستاتوم گوش

 

کلستاتوم چگونه درمان می شود ؟

به طور کلی این مشکل ، به هیچ عنوان به طور طبیعی از بین نمی رود و تنها راه درمان کلستاتوم گوش ؛ حذف آن ، با استفاده از جراحی ممکن است. برای جلوگیری از عوارضی که در صورت بزرگتر شدن کیست به وجود حواهند آمد ؛ باید در اسرع وقت ، به تخلیه کیست به وسیله عمل کلستاتوم گوش اقدام کنید. ناگفته نماند که کیست ها ،معمولا به رشد خود ادامه داده و مشکلات دیگری را ایجاد می کنند.

حال آن که پس از تشخیص کلستاتوم ؛ یک رژیم آنتی بیوتیکی ، استفاده از قطره گوش و تمیز کردن گوش با ابزار خاص پزشکی برای درمان موقتی کیست آلوده ، کاهش التهاب و تخلیه اولیه تجویز می شود. سپس پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ، با تحلیل خصوصیات کیست ؛ مبادرت به برداشتن آن ، به وسیله عمل جراحی خواهد نمود.

عمل کلستاتوم گوش

جراحی کلستاتوم گوش ، تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و در بیشتر موارد یک عمل سرپایی است. این بدان معنی است که شما مجبور نیستید بعد از عمل در بیمارستان بستری شوید. ولی در صورتی که کیست ، بسیار بزرگ باشد یا عفونت جدی داشته باشید ؛ ممکن است بستری در بیمارستان لازم باشد. لازم به ذکر است که پس از عمل جراحی اولیه برای حذف کیست ، ممکن است جراحی های بعدی برای بازسازی قسمت های آسیب دیده گوش داخلی و اطمینان از حذف کامل کیست ؛ لازم باشد.

پس از عمل کلستاتوم گوش ، برای ارزیابی نتایج و اطمینان از عدم بازگشت کیست ؛ باید در ویزیت های پیگیری پس از عمل حضور پیدا کنید. اگر کیست استخوان های گوش شما را شکسته باشد ، شاید برای ترمیم آن ها به یک عمل جراحی دوم نیاز باشد. بعد از عمل ، برخی از افراد دچار سرگیجه موقت یا ناهنجاری های چشایی می شوند ؛ این عوارض جانبی در اکثر موارد ظرف چند روز برطرف می شود.

نکاتی برای جلوگیری از کلستاتوم

کلستاتوم مادرزادی ، قابل پیشگیری نیست ؛ اما با این وجود والدین باید از شرایط آگاهی داشته باشند تا در صورت وجود این مشکل ، به سرعت برای عمل کلستاتوم گوش به پزشک مراجعه کنند. با درمان سریع و کامل عفونت های گوش می توانید از رخ دادن کلستاتوم جلوگیری کنید ؛ البته هیچ روش صد در صدی برای جلوگیری از ایجاد این کیست وجود ندارد و به همین دلیل ، بسیار مهم است که برای جلوگیری از عوارض این بیماری ، در صورت مواجه شدن با آن ، در سریع ترین فرصت برای جراحی کلستاتوم گوش اقدام کنید.

نتیجه گیری

چشم انداز طولانی مدت برای مبتلایان به کلستاتوم  گوش به طور کلی خوب است. معمولا در صورت ابتلا به کیست و تشخیص به موقع ، می توان با  عمل کلستاتوم گوش از ایجاد عوارض جلوگیری کرد. این در حالی است که عدم تشخیص به موقع و درمان نکردن این بیماری به واسطه رشد کیست ، می تواند به نتایج بدی همچون ؛ از دست دادن تعادل و سرگیجه ، آسیب شنوایی ، عفونت های شدیدتر و مشکلات جدی منجر شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳٫۳ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۹۱

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

, , , , ,

مطالب مرتبط

مقالات
کاشت حلزون گوش

کاشت حلزون گوش

8 دیدگاه
آنچه در این مقاله می خوانید Toggleهدف از انجام عمل کاشت حلزون گوش چیست؟کاربرد و مزایای کاشت حلزون گوشچه کسانی…
درمانی
فلج بل

فلج بل

بدون دیدگاه
آنچه در این مقاله می خوانید Toggleچرا فلج بل اتفاق می افتد ؟علائم فلج بل چیست ؟فلج بل چگونه درمان…

10 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • خواهر من این عمل راانجام داده الان ۳۰ رو ز هست ولی سرگیجه دا ره تعادل هم نداره لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام منم مشکل گوش دارم دکتر گف باید عمل بشه من از سرگیجه میترسم نمیتونم برم عمل

      پاسخ
      • سلام بنده حدود ۲۰ روزی هست که عمل کردم و اتفاقا قبلش هم از سرگیجه بعد عمل میترسیدم اما خداروشکر هیچ سرگیجه ای نداشتم و عملم عااالی بود. نترسید و برید عمل کنید انشالله به امید درمان

        پاسخ
    • خواهر شما پیش همین دکتر عمل کردن؟

      پاسخ
    • بهش برسید جگر گوساله بعد آب لبو قرمز اینا بدید بخوره کم خونه واسه همین عمل واقعا سختیه منم عمل کلستاتوم شدم بعد هشت ماه دچار سر گیجه و ضعف شدم رفتم دکتر گفتن کم خون شدی

      پاسخ
  • البته بنده پیش دکتر فراهانی همدان عمل کردم و کارشون عاالی بود.

    پاسخ
  • من ۲هفته میشه عمل کردم سرگیجه به مرور بهتر میشه نباید کار سنگین انجام داد و از سرو صدا دور باشید فقط گوشم صدا میده گاهی اوقات مثل صدای حرکت قطار.و تا الان بعد دو هفته هنوز ترشحات خونی از گوشم خارج میشه ولی نسبت به اوایلش خیلی کمتر شده.و حس چشاییم کم شده و دهانم خشک میشه که دکتر گفتن طبیعیه پیش دکترمودی مرکز جراحی شوریده عمل شدم

    پاسخ
  • من بعد از عمل کلستاتوم هنوز سرگیجه دارم. سه هفته گذشته . باید چکار کنم؟

    پاسخ
  • قادرازپیرانشهر
    24 دسامبر 2023 1:59 ب.ظ

    من ۹ماه تهران پیش دکترخرسندی آشتیانی عمل کلسیاتوم انجام دادم خوشبختانه خیلی خوبم هیچ علایم مثل سرگیجه ومشکل ازگوش عمل شدم ندارم فقط الن مدتی هست احساس سنگینی توگوشم دارم وصدای مثل موج دریادایم درگوش عمل شدم حس میکنم خواهشن راهنمایم کنین*

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست