اصلاح زنجیره شنوایی و بازسازی زنجیره ی شنوایی

گوش میانی در پشت پرده گوش یا غشای تمپان قرار دارد و شامل سه استخوان است ، که به آن ها استخوانچه­ های گوش میانی نیز می ­گویند. این استخوانچه ­ها مانند یک آمپیلی فایر عمل کرده و به تقویت صدای دریافت شده توسط گوش خارجی می پردازند. هرگونه آسیب به این استخوان ها و ارتباطات میان آن ها منجر به ایجاد مشکل شنوایی خواهد شد. آسیب های ذکر شده، می تواند، ناشی از عفونت های مزمن، تروما (ضربه) و یا به وجود آمدن تومورها باشد. برای رفع چنین مشکلی، از یک عمل جراحی با نام عمل بازسازی و اصلاح زنجیره شنوایی استفاده می شود. با ما در این مقاله از سایت دکتر مریم یعقوبی بهترین جراح و متخص گوش تهران همراه باشید، تا به طور دقیق تر با این اقدام درمانی آشنا شوید.

اصلاح زنجیره شنوایی

اسیکولوپلاستی چیست؟

اسیکولوپلاستی یک عمل جراحی گوش است، که اکثراً تحت بیهوشی عمومی و طی مدت یک الی دو ساعت انجام می شود. این نوع عمل می تواند به صورت تکی، یا در صورت نیاز به همراه ماستوئیدکتومی انجام شود و به بازسازی اصلاح زنجیره شنوایی کمک کند.

 

اصلاح زنجیره شنوایی یا اسیکوپلاستی

 

روند عمل اسیکولوپلاستی

طبق گفته بهترین دکتر متخصص گوش تهران ، طی عمل ماستوئیدکتومی ، پزشک با ایجاد برشی در پشت گوش ، مسیری برای دستیابی به کانال گوش فراهم می کند. سپس پرده ی شنوایی گوش، با دقت هرچه تمام تر، از جای خود کنارزده شده و استخوان های گوش میانی مورد بررسی قرار می گیرند. در این مرحله، چنانچه استخوان های گوش سالم باشند، از خود آن ها برای اصلاح زنجیره شنوایی استفاده می گردد؛ اما اگر آسیبی به استخوان های گوش میانی وارد شده باشد، از پروتزهایی برای جایگزینی آن ها استفاده می شود. این پروتزها به وسیله ی مواد قابل جذب، در جای خود فیکس شده و پس از آن، بعد از بازگرداندن پرده ی گوش به حالت اولیه، شکاف ایجاد شده در موضع عمل، به وسیله ی نخ بخیه و با دقت بسیار دوخته می شود.

 

عمل بازسازی و اصلاح زنجیره شنوایی

 

نکات مراقبتی بعد از عمل اسیکولوپلاستی

چنانچه تحت عمل بازسازی و اصلاح زنجیره شنوایی یا اسیکولوپلاستی قرار بگیرید، پس از چند ساعت بستری شدن در اتاق ریکاوری بیمارستان، ترخیص شده و به خانه باز می گردید. این جراحی درد چندانی برای بیمار ایجاد نمی کند و به طور معمول، با استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک، می توانید درد های خفیف موجود را کنترل کنید. فراموش نکنید که، بلافاصله پس از عمل اصلاح و بازسازی زنجیره گوش نمی توانید بشنوید و برای بهبودی کامل به چیزی حدود ۶ تا ۸ هفته زمان نیاز دارید و پس از آن می تواند به بررسی صحت عملکرد درمان پرداخت.

مراقبت هایی که بعد از اصلاح و بازسازی زنجیره شنوایی باید به آن ها توجه کنید، شامل موارد زیر است:

  • طبق گفته بهترین جراح گوش تهران ، تا ۷ الی ۱۰ روز پس از عمل اسیکولوپلاستی  ، ممکن است، ترشحاتی از محل برش جراحی خارج شود. چنانچه با این مشکل مواجه شدید، کافی است یک گاز استریل را با چسب پانسمان روی محل برش قرار دهید. فراموش نکنید که اگر این ترشحات شامل بوی بد بوده یا با تورم و درد شدید همراه است، باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.
  • تا زمان بهبودی کامل گوش، باید از نفوذ آب به داخل آن جلوگیری کنید. ممکن است پس از گذشت چند روز، پزشک شما این مجوز را بدهد، که تحت شرایطی خاص، همچون استفاده از کلاه های مخصوص و ابزار دیگر به دوش گرفتن بپردازید.
  • پس از مدت ۳ تا ۵ روز، می توانید در خارج از حمام موهای خود را با حفظ جانب احتیاط بشوئید. فراموش نکنید که طی این روند نیز باید از نفوذ آب به گوش جلوگیری کنید.
  • مشکلات تعادلی و سرگیجه خفیف، تا مدتی کوتاه پس از عمل بازسازی و اصلاح زنجیره شنوایی طبیعی است، با این وجود اگر این مشکلات شدید بودند، یا بیش از حد طولانی شدند، باید پزشک خود را مطلع کنید.
  • مشکل شندین صدای زنگ در گوش، یک امر کاملاً طبیعی است، که به مرور و با پیشرفت بهبودی، کم کم حذف می شود.
  • تا مدت ۲ هفته، نباید در بینی خود فوت کنید و اگر عطسه تان گرفت، حتماً با دهان باز این کار را انجام دهید.
  • قطره های گوش و داروهای تجویز شده را، حتماً مطابق دستور پزشک مصرف کنید.
  • از اعمالی نظیر خم شدن، ورزش های سنگین، بلند کردن اجسام سنگین، سفر و به ویژه سفر های هوایی و همچنین مصرف داروهایی نظیر ایبوپروفن یا آسپرین تا زمان تایید پزشک خود داری کنید.

خطرات احتمالی عمل اصلاح زنجیره شنوایی

گرچه اگر عمل اسیکولوپلاستی توسط پزشکی توانمند و با همکاری تیمی ماهر انجام شود ، می توان ریسک خطر این عمل را صفر تلقی کرد، با این وجود، مانند سایر عمل های جراحی، عوارض احتمالی بسیار کمی برای این نوع درمان وجود دارد، که در ادامه به تشریح آن ها از زبان خانم دکتر یعقوبی یکی از بهترین متخصصان گوش و حلق و بینی در تهران خواهیم پرداخت.

  • عدم موفقیت عمل بازسازی و اصلاح زنجیره شنوایی

میزان موفقیت در اسیکولوپلاستی به طور کلی، چیزی بیش از ۹۰ درصد است. در مواردی بسیار نادر، ممکن است، عمل جراحی تغییری در شنوایی بیمار ایجاد نکند، یا حتی منجر به آسیب بیشتر شود. در چنین مواردی از جراحی مجدد برای ترمیم ارتباط زنجیره ی شنوایی استفاده می شود.

  • ایجاد مشکل برای پرده گوش

در موارد بسیار نادری، ممکن است به دلیل خطای انسانی ، یا موارد دیگر، حفره ای بر روی پرده ی گوش ایجاد شود. در صورت وقوع چنین مشکلی ، باید از یک عمل جراحی ترمیمی برای بهبود شرایط استفاده شود. مراجعه به پزشکان ماهر ، ریسک چنین خطرهایی را تا حد بسیار زیاد از بین می برد.

 

اصلاح زنجیره شنوایی | اسیکوپلاستی

 

  • آسیب عصب چشایی

طبق گفته های بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تهران ، یکی دیگر از موارد ریسک عمل اصلاح و بازسازی زنجیره شنوایی ، امکان آسیب به عصب چشایی است. این عصب که از زیر بافت تمپان گذر می کند، گاهاً دچار آسیب های جزئی می شوند، که پس از گذشت چند هفته به طور خود به خود از بین می روند.

  • مشکلات تعادلی

مشکلات تعادلی به دنبال عمل جراحی بازسازی و اصلاح زنجیره شنوایی، بسیار نادر است. چنانچه در پی اسیکولوپلاستی دچار مشکل در حفظ تعادل شوید، این مشکل حداکثر پس از ۶ ماه به طور کلی بهبود می یابد. ایجاد مشکلات دائمی از این قبیل، احتمالی بسیار کم و نزدیک به صفر دارد.

  • آسیب عصب صورت

ریسک بسیار کمی وجود دارد، که ممکن است، منجر به آسیب اعصاب صورت شود. چنین وضعیتی، در صورت ایجاد شدن، معمولاً چند هفته پس از عمل بازسازی زنجیره شنوایی به صورت خودکار بهبود می یابد.

  • عفونت

شیوع عفونت بعد از عمل بازسازی و اصلاح زنجیره شنوایی  کمتر از ۵٪ است. برای پیش گیری از عفونت، پزشکتان برای شما آنتی بیوتیک هایی تجویز می کند، که باید آن ها را طبق دستورات و سر موقع مصرف کنید.

  • خون ریزی پس از عمل

خون ریزی پس از عمل، معمولاً با پانسمان های دقیق و بستن موضع، کاملاً بهبود می یابد. چنانچه این اقدامات موفقیت آمیز نباشد، ممکن است پزشک، دستور عمل مجدد را صادر کند.

نتیجه گیری

اگر پزشک معالج عمل اسیکولوپلاستی را به عنوان راه درمانی مناسب شما معرفی کرده است ، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. عمل جراحی اسیکولوپلاستی گوش ، ریسک بسیار بسیار کمی دارد و چنانچه توسط پزشکی ماهر و مجرب همچون دکتر یعقوبی انجام شود، نتیجه ای جز بهبود وضع شنوایی شما به همراه نخواهد داشت. عمل بازسازی و اصلاح زنجیره شنوایی با رفع مشکلات به وجود آمده در گوش میانی، به شما کمک می کند، که باز هم، به خوبی گذشته، بشنوید.

مطلبی که در مورد اسیکولوپلاستی یا همان عمل اصلاح و بازسازی زنجیره شنوایی در این وب سایت خواندید، به طور تخصصی برای این وب سایت تهیه شده است و استفاده از آن در سایت های فارسی با ذکر نام ما مجاز است. در تهیه این مطلب از nw medical  و مقاله ای در دانشگاه استنفورد و متنی در وب سایت ساینس دایرکت به عنوان منابع استفاده شده است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳٫۲ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۶

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

, ,

مطالب مرتبط

مقالات
عفونت گوش

عفونت گوش

6 دیدگاه
آنچه در این مقاله می خوانید Toggleعلائم عفونت گوشعوارض بروز عفونت در گوشعلل عفونت گوشعلت عفونت گوش داخلی چیست؟علائم و…

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست