کاشت حلزون گوش

کاشت حلزون گوش ، در واقع نوعی وسیله الکتریکی می باشد که به عنوان عضوی مصنوعی و با هدف ترمیم ضعف شنوایی از آن استفاده می شود. ممکن است این سوال برای تان پیش بیاید که وقتی سمعک می تواند ضعف شنوایی را جبران کند ، چرا باید اقدام به کاشت حلزون نماییم ؟ در ادامه مقاله از سایت دکتر مریم یعقوبی بهترین جراح گوش تهران به شرح توضیحاتی پیرامون عمل قرار دهی حلزون که یکی از روندهای درمان بیماری های گوش می باشد پرداخته ایم.

 

کاشت حلزون گوش - دکتر مریم یعقوبی

 

هدف از انجام عمل کاشت حلزون گوش چیست؟

کاشت حلزونی ، موجب بازیابی توانایی شنوایی افرادی می شود که به اختلال شدید در شنوایی دچار بوده و استفاده از سمعک برایشان مؤثر واقع نمی شود. با قرارگیری حلزون مصنوعی درون گوش، شنوایی فرد بهبود یافته و کیفیت زندگی فردی و اجتماعی او ارتقا می یابد.

کاربرد و مزایای کاشت حلزون گوش

حلزون مصنوعی ممکن است درون یکی از گوش ها یا هر دو آن ها قرار گیرد. عموماً جهت برطرف سازی عارضه کم شنوایی دو طرفه ، کاشت حلزون بر روی دو گوش انجام می پذیرد. افرادی که تحت عمل جراحی مذکور قرار گرفته اند ، اظهار می کنند که :

  • توانایی شنیداری آنان بسیار ارتقا یافته ؛ به گونه ای که برای فهم صحبت افراد دیگر به نشانه های بصری همچون لب خوانی ، نیازی ندارند.
  • می توانند صداهای نرمال و عادی محیط زندگی خود را تشخیص دهند.
  • قادر هستند منبع تولید صدا را شناسایی کنند.
  • حس شنوایی شان در شنیدن برنامه های تلویزیونی ، موزیک و مکالمه های تلفنی تقویت شده است.

چه کسانی واجد شرایط برای دریافت و کاشت حلزون هستند؟

استفاده از دستگاه کاشت حلزون گوش نیازمند عمل جراحی گوش و همچنین تربیت شنوایی جهت یادگیری یا باز اموزی حس شنوایی می باشد. برای تصمیم گیری در رابطه با اینکه آیا شما گزینه ای مناسب برای دریافت این دستگاه هستید یا خیر بهتر است با یک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی که در زمینه کاشت حلزون و شنوایی سنجی تخصص ، تجربه و مهارت بالایی دارد و سالیان سال است که در این زمینه مشغول به کار می باشد سوال نمایید. برخی از اشخاص ممکن است تنها به دلایل شخصی تصمیم بگیرند که این عمل درمانی را انجام ندهد. یا به دلیل ترس از عمل جراحی از انجام آن منصرف شوند. موضوع دیگر نیز آموزش برای تفسیر کردن صداهای تولید شده توسط دستگاه کاشت حلزون می باشد. این فرایند مستلزم صرف زمان و تمرین بسیار زیادی می باشد. شنوایی سنج و گفتار درمان در زمان یادگیری نقش بسیار مهم و حیاتی دارند. از همین رو بهتر است تمامی این عوامل بررسی شوند. برای اینکه کاندید مناسبی برای دریافت دستگاه حلزون گوش باشید باید از شرایط ذیل برخوردار باشید:

  • میزان کم شنوایی شما باید شدید یا عمیق باشد ، به گونه ای که این عارضه باعث ایجاد اختلال در ارتباط کلامی شما شود.
  • در زمان استفاده از سمعک نتیجه خوب و رضایت بخشی را دریافت نکنید. میزان سومدندی به وسیله آزمون های شنوایی خاصی مشخص خواهد شد.
  • نداشتن شرایط پزشکی یا عوامل خطری که باعث شود احتمال بروز عوارض جانبی همراه با کاشت حلزونی افزایش یابد.
  • داشتن انگیزه بالا برای حضور در جلسات توان بخشی و اموزشی
  • داشتن آگاهی کامل ، توقعات درست و منطقی از کاشت حلزون گوش و اینکه بدانید کاشت حلزون برای شنوایی چه کاری های را می تواند انجام دهد و چه کارهای را قادر به انجام نیست.

بهترین روش درمان مشکل شنوایی

گاها برخی افراد به دنبال اختلالات موجود در گوش داخلی ، نمی توانند از مزایای سمعک بهره لازم را برده و مشکلات شنیداری خود را جبران نمایند. در چنین مواردی کاشت حلزون گوش ، بهترین روش برای حل مشکل شنوایی به شمار خواهد رفت. لازم به ذکر است که بر خلاف سمعک که با تقویت صدا موجب بهبود شنوایی می شود ، کاشت حلزون با بهبود بخش های آسیب دیده گوش ، موجبات انتقال صدا به اعصاب شنوایی را فراهم آورده و شنوایی را بهبود می بخشد.

کاشت حلزونی

 

چگونه قرار دهی حلزون در گوش به شنیدن کمک می کند ؟

  • در عمل جراحی کاشت حلزون در تهران  از یک پردازشگر صدا که در پشت گوش قرار می گیرد ، استفاده می شود.
  • این پردازنده ، وظیفه ضبط صدا و انتقال آن به گیرنده ای که طی عمل جراحی کاشت در داخل گوش کار گذاری می شود را بر عهده دارد.
  • پس از آن این گیرنده،  سیگنال های دریافتی را به الکترودهای کاشته شده در گوش منتقل کرده و بدین ترتیب صدا را به حلزون گوش داخلی انتقال می دهد.
  • در طی عمل جراحی کاشت حلزون در تهران ، سیگنال ها اعصاب شنوایی را تحریک کرده و به وسیله آن ها به سمت مغز هدایت می شوند.
  • سپس مغز فرد استفاده کننده از ایمپلنت حلزون گوش ، سیگنال های دریافتی را به عنوان صدا ترجمه می کند.
  • اگرچه ممکن است صداها ، مقداری با صوت ضبط شده توسط پردازنده تفاوت داشته باشند ؛ اما با این وجود دقت عملکرد این دستگاه ها در نوع خود بسیار بالا است و فرد دارای اختلال شنوایی پس از مدتی استفاده از این عضو مصنوعی ، تا حد قابل توجهی به توانایی ترجمه اصوات دست خواهد یافت.
  • به طور کلی کسب توانایی درک اصوات منتقل شده به وسیله کاشت حلزون و بهبود شنوایی ؛ مستلزم صرف زمان است و این زمان در اکثر افراد ، چیزی در حدود یک سال است.

نحوه جراحی کاشت حلزون چگونه است ؟

انجام عمل کاشت حلزون گوش در تهران ، در حوزه اختیارات جراح متخصص گوش و حلق و بینی می باشد. بهترین جراح گوش تهران طی این عمل جراحی ، برشی  را در بخش پشتی گوش ایجاد می کند و با ایجاد شکاف بر روی استخوان ماستوئید ، بخش داخلی دستگاه را برای همیشه در آن محل قرار می دهد. سپس با ایجاد سوراخی ریز بر روی حلزون آسیب دیده گوش ، الکترودهای دستگاه را در محل خود قرار داده و در انتهای عمل ، پوست را بخیه می زند.

کاشت حلزون گوش _ دکتر یعقوبی

زمان مناسب برای انجام جراحی کاشت حلزون گوش

از آنجایی که این پروسیجر برای بهبود شنوایی کاربرد دارد از این رو والدین پس از اطلاع از وضعیت شنوایی کودک خود ،  در کودکی فرزند شان نیز اقدام به انجام کاشت حلزون گوش می کنند. در واقع باید گفت که سن طلایی یا بهترین سن این پروسه درمانی در کودکان تا سه سالگی است. احتمال انطباق مغز با تحریک‌های الکتریکی در این زمان در اثر کاشت حلزون بالا است و موفقیت در این روش درمانی نیز بیشتر است. به همین جهت توصیه پزشکان برای انجام این روش در کودکانی که مشکلات شنوایی دارند نهایتاً ۳ سالگی است. این نکته را در نظر بگیرید که هر چه سن بیمار کم باشد ، انتظار اثربخشی درمان نیز بیشتر است زیرا بیمار می بایست از توانبخشی شنوایی استفاده کند تا مغز بهتر به درک صداها بپردازد. در سنین اول زندگی ، مغز افراد در بهترین حالت خود قرار گرفته و آمادگی لازم برای دریافت و تفسیر صداها را دارد. اگر مسیرهای شنوایی نواحی مغز را که اغلب به شنوایی اختصاص داده می‌ شود ، در سال های نخست زندگی تحریک نشوند ، در این صورت شروع به تخصیص مجدد آن ها به حواسی دیگر همچون بینایی می ‌کند. اما اگر نوزاد دارای مشکلات پزشکی خاصی مانند عفونت‌های مزمن ، مشکلات سیستم ایمنی ، یا دیگر مسائل پزشکی باشد ، این موارد باید قبل از جراحی با دکتر مریم یعقوبی ، بهترین جراح کاشت حلزون گوش در تهران ، مورد بررسی قرار گیرند. در نهایت ، انتخاب یک پزشک متخصص و با تجربه در زمینه جراحی کاشت حلزون گوش ، به جهت اخذ نتیجه مطلوب بسیار حائز اهمیت است.

دوره ریکاوری

به طور کلی پس از پایان جراحی کاشت حلزون گوش در تهران ، تا رفع کامل اثر داروی بیهوشی باید تحت مراقبت قرار بگیرد. این امر حدود چند ساعت به طول می انجامد. بعد از برطرف شدن اثر دارو، انتظار می رود کمی فشار یا درد در محل قرارگیری حلزون احساس کنید. جهت مراقبت از برش های جراحی ، دور سر و گوش ها بانداژ قرار می گیرد. جراح گوش ، برای مراقبت از محل جراحات دستورالعملی را در اختیارتان قرار می دهد. چند روز بعد از عمل ، توانایی لازم برای پرداختن به امور روزانه را کسب خواهید کرد ؛ اما همچنان لازم است که از گوش و محل قرارگیری حلزون به طور مطلوبی مراقبت نمایید. جراح متخصص گوش و حلق و بینی تهران حدود ۲ الی ۶ هفته بعد از عمل ، حلزون مصنوعی را فعال نمی کند ؛ به این منظور که زمان لازم برای بهبودی کامل گوش و جراحت های ناشی از جراحی ، سپری شود.

اقدامات توانبخشی

طبق گفته های بهترین جراح گوش تهران ، گفتار و صداهای معمول محیطی شنیده شده توسط حلزون مصنوعی گوش ، با آن چه شما به خاطر می آورید متفاوت خواهد بود ؛ لذا مغز شخص برای درک صحیح این اصوات ، به زمان نیاز دارد. توانبخشی ، به منزله آموزش مغز فرد ، برای درک اصواتی است که از طریق کاشت حلزون گوش ، شنیده می شوند.

فعال سازی حلزون کاشته شده

در ادامه توضیحات دکتر مریم یعقوبی بهترین جراح گوش تهران را در رابطه با نحوه فعال کردن حلزون کاشته شده را بیان خواهیم کرد. برای فعال کردن ایمپلنت بعد از گذشت زمان مقرر از جراحی کاشت حلزون گوش در تهران ، پزشک متخصص باید :

  • پردازنده صدا را متناسب با بیمار تنظیم کند.
  • اجزای دستگاه شنوایی حلزون کاشته شده در گوش را بررسی کند ، تا مطمئن شود که به درستی کار می کنند.
  • به بررسی صداها و  آن چه توسط فرد شنیده می شود بپردازد.
  • اطلاعاتی در مورد مراقبت و استفاده صحیح از دستگاه به شخص ناشنوا بدهد.

 

کاشت حلزونی گوش - دکتر مریم یعقوبی

 

آیا انجام عمل جراحی کاشت حلزون محدودیت های را در فعالیت های بدنی و ورزشی به وجود می آورد؟

اگر به طور کلی بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم باید بگویم که کاشت حلزون در گوش هیچ تاثیری بر روی توانایی شما در انجام فعالیت های ورزشی و بدنی ندارد. تا زمانی که شما به خوبی از دستگاه حلزون مصنوعی در گوش خود مراقبت کنید و اجازه ندهید تا ضربه ای به صورت مستقیم به دستگاه حلزون کاشته شده در گوشتان وارد شود ، همه ورش ها و حرکات بدنی خوب و قابل انجام می باشد و هیچ مشکلی برای شما به وجود نخواهد آورد. اما در صورتی که به دستگاه به صورت مستقیم ضربه ای وارد شود می تواند به طور جدی و گاها دائمی برای شما آسیب های را وارد کند.

شایان به ذکر است که شما تا دو هفته بعد از انجام پروسه جراحی برای کاشت حلزون گوش اجازه ورزش کردن ، نرمش کردنن ، انجام حرکات بدنی ، بلند کردن وزنه و اجسام سنگین و سفر هوایی را ندارید و بهتر است به گفته پزشکتان در این خصوص توجه کنید تا مشکلی برایتان رخ ندهد. البته در این رابطه نیز استثنا های وجود دارد به عنوان مثال دوچرخه ثابت ، شما یک هفته بعد از انجام این عمل جراحی ، در صورتی که پزشکتان صلاح بداند امکان استفاده از دوچرخه های ثابت به قدری که فشاری به خود وارد نکنید وجود دارد.

نکات قبل از کاشت حلزون

کاشت حلزون گوش ، تکنیکی مناسب در جهت بهبود کیفیت شنوایی به حساب می‌ آید که توسط جراحی انجام می شود. اشخاصی که به کم شنوایی شدید مبتلا هستند نیز از این شیوه درمانی می‌ توانند بهره گیرند. این پروسیجر عموما با بی هوشی عمومی انجام می‌ شود که نزدیک به ۲ الی ۴ ساعت زمان می‌ برد. اما اینکه قبل از کاشت حلزون چه نکاتی را می بایست رعایت کرد عبارت است از :

  • بیمار می بایست به مدت ۷ الی ۸ ساعت قبل از جراحی ، ناشتا باشد و از خوردن و نوشیدن پرهیز کند.
  • پزشک در جلسه مشاوره از بیمار می خواهد ، در صورتی که از داروهای خاصی استفاده می کند ، به مدت چند هفته از خوردن آن ها خودداری کند. همچنین اگر به بیماری خاصی دچار است ، قبل از این پروسه درمانی ، آن را به پزشک اطلاع دهد.
  • تست سلامت گفتاری و شنوایی از بیمار قبل از جراحی کاشت حلزون توسط پزشک اخذ می شود.
  • نداشتن بیماری و شرایط خاص پزشکی که سبب افزایش خطر کاشت حلزون می شود.
  • انتظارات منطقی و آگاهی بیمار از کاشت حلزون و شرایط موجود
  • بررسی میزان هوش و سلامت روان بیمار در جهت یادگیری دستگاه حلزون گوش
  • معاینه دقیق گوش بیمار با استفاده از روش‌های مختلف تصویربرداری
  • در روز جراحی ، بیمار حتما می بایست توسط یک همراه در محل حضور یابد.

هزینه کاشت حلزون گوش

این فرایند درمانی در واقع نسبت به میزان تجربه و تبحر پزشک ، نوع دستگاه ، هزینه کلینیک یا بیمارستان ، موقعیت جغرافیایی آن ، دستمزد دکتر بیهوشی ، آزمایش ها و غیره متفاوت است. کاشت حلزون گوش در افراد مختلف یکی نیست زیرا نسبت به سن آن ها ، میزان مشکلات متغیر است ، به عنوان مثال هزینه ایمپلنت حلزون گوش در بزرگسالان نسبت به شرایط کم شنوایی ، در کودکان متفاوت می باشد.

درصد موفقیت آمیز بودن عمل کاشت حلزون چقدر است؟

خوشبختانه به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی عمل جراحی کاشت حلزون امروزه با موفقیت های بسیار زیادی انجام می شود. اگر چه که این جراحی دارای پیچیدگی های خاصی است و نیاز به ظرافت و مهارت بالایی دارد ، اما از جنبه بیمار یک عمل جراحی سبک به شمار می رود و تنها نیاز دارد تا شما بعد از انجام این فرایند نکات مراقبتی کوچک اما مهمی را که پزشک توصیه می کند انجام دهید.

کاشت حلزون گوش بهتر است یا سمعک ؟؟

سوال متداولی که در میان بیمارانی که شنوایشان کاهش یافته است ، این است که کاشت حلزون بهتر است یا سمعک؟ برای درمان کم شنوایی سمعک ، وسیله ای است که در پشت یا داخل گوش بیمار توسط متخصص شنوایی ، قرار داده می شود و قابلیت گذاشتن و برداشتن توسط کاربر را دارد. دستگاه سمعک قادر است باقی مانده قدرت شنوایی شما را افزایش دهد و برای افرادی با کم شنوایی ملایم تا عمیق مفید می باشد. اما کسانی که میزان کم شنوایی آن ها عمیق بوده یا کاملا ناشنوا هستند ، اصلا گزینه ای مناسب برای استفاده از سمعک نمی باشند و استفاده از جراحی کاشت حلزون برای آن ها مناسب تر و نتیجه بخش تر می باشد. متخصص و جراح گوش و حلق و بینی بعد از انجام عمل جراحی ۲ الی ۴ ساعته در داخل استخوان جمجمه کاشته می شود و مستقیماً با استفاده از ایمپالس های الکتریکی عصب شنوایی را تحریک می کند. دستگاه کاشته شدن درون گوش قابلیت جا به جایی و همچنین برداشته شدن را ندارد. عمل کاشت حلزونی گوش برای کودکانی که سن کمتر از ۵ سال دارند تاثیر بهتر و بیشتری دارد.

نتیجه کاشت حلزون گوش در تهران

نتیجه حاصل از جراحی و قرار دادن حلزون مصنوعی درون گوش ، برای تمامی افراد یکسان نیست. سن فرد در زمان تشخیص کاهش میزان شنوایی و مدت سپری شده از زمان تشخیص تا اقدام برای جراحی ، فاکتورهایی هستند که ماحصل عمل قرار دهی حلزون گوش را تحت تأثیر قرار می دهند. برای کودکان ، عموماً هر چه سن شان کمتر باشد ، نتیجه بهتری رقم می خورد.

در رابطه با بزرگسالان می توان گفت ، زمانی به بهترین نتیجه دست می یابند که مدت زمان کمتری به اختلال کم شنوایی دچار شده باشند. به عبارتی فاصله زمانی تشخیص عارضه و اقدام برای جراحی ، کوتاه باشد. کسانی که توانایی شنوایی آنان بسیار پایین بوده یا به طور کلی هیچ صدایی را نمی شنوند ، در قیاس با افراد دیگر، به میزان کمتری از قابلیت های کاشت حلزون بهره مند می شوند.

سخن پایانی

عمل قرار دادن حلزون مصنوعی گوش ، یک عمل بسیار مفید ، با ریسک پایین و مزایای بسیار زیاد است. با این وجود ، حصول نتایج مطلوب به موارد مختلفی نظیر سن بیمار ، مدت زمان طی شده میان از دست دادن شنوایی و کاشت حلزون گوش و مواردی همچون وضعیت سلامتی بیمار بستگی دارد. به طور کلی طبق نتایج تحقیقات انجام شده ؛ باید اشاره داشت کودکان خردسالی که تحت جراحی قرار دادن حلزون مصنوعی در گوش قرار گرفته اند ، نسبت به کودکان مشابه خود که برای جبران شنوایی شان از سمعک استفاده می کنند ، توانایی شنیدن و گفتار بهتری دارند. در مورد بزرگسالان نیز می توان گفت ، چنانچه فاصله زمانی زیادی میان از دست دادن حس شنود و این عمل وجود نداشته باشد ؛ می توان انتظار نتایج بهینه ای را داشت.

چرا کاشت حلزون گوش ؟

به طور کلی این روش با استفاده از حلزونی های مصنوعی کمک می کند تا افرادی با مشکل شنوایی و یا در برخی موارد نا شنوا که با استفاده از ابزارهای کمک شنوایی مانند سمعک مشکلشان حل نمی شود بهبود یابند. این روش درمانی می تواند باعث بهبود در برقراری ارتباط و کیفیت زندگی آنها شود و مشکلات روزمره در زندگی آنها را حل نماید که بسیار مفید است. به طور کلی کاشت حلزون گوش می تواند در یک یا هر دو گوش انجام شود ، اما در اکثر موارد افراد بالغ یک کاشت و یک سمعک را استفاده می نمایند تا به آن عادت کنند در زمان اعمال هر دو به مشکل نخورند. در برخی موارد نیز یک گوش مشکل دارد و بعد از مدتی گوش دیگر دچار مشکل می شود و در نتیجه نیاز به کاست در هر دو گوش به وجود می آید. در کودکان و نوزادان ، اما نیازی به صبر نیست و کاشت حلزون گوش می تواند در همان اول کار در هر دو گوش انجام شود.

به طور کلی تمام افراد بزرگ سال تا هر سنی و کودکان و نوزادان ۶ الی ۱۲ ماه می توانند از این روش درمانی استفاده کنند. کسانی که از این روش درمانی استفاده نموده اند گزارش پیشرفت در موارد زیر را داده اند :

  • شنیدن کامل مکالمات بدون نیاز به دیدن و استفاده از مواردی مانند لب خوانی
  • تشخیص صحیح تمام صداهای روزمره و عادی در محیط
  • توانایی شنیدن یک صدا در مکان های شلوغ و پر سر و صدا
  • یافتن منبع صدا بدون مشکل
  • توانایی شنیدن ابزارها و دستگاه های الکتریکی

برای اینکه از کاشت حلزون گوش بهره مند شوید نیاز است تا مشکلات زیر را داشته باشید :

  • مشکل شنوایی که باعث ایجاد مشکل در مکالمه و برقراری ارتباط می شود
  • سود نبردند و نتیجه نگرفتن از دستگاه های کمک شنوایی یا همان سمعک
  • داشتن انتظار کافی از توانمندی های حلزونی های کاشته شده

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳٫۷ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۱۸

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

درمانی
فلج بل

فلج بل

بدون دیدگاه
آنچه در این مقاله می خوانید Toggleچرا فلج بل اتفاق می افتد ؟علائم فلج بل چیست ؟فلج بل چگونه درمان…
مقالات
جراحی گوش

جراحی گوش

بدون دیدگاه
آنچه در این مقاله می خوانید Toggleانواع عمل گوشجراحی زیبایی گوشعمل زیبایی گوش با چه هدفی انجام می شود ؟مزایای…

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • پاسخ
  • غلامعلی اسلامی
    21 فوریه 2021 8:47 ب.ظ

    با سلام من یه پسر عموی نوزده ساله دارم که مادرزادی ناشنوا بوده و هست ، میخوام بدونم ایا با کاشت حلزون میتوانیم مشکل شنوایی ایشان را حل کنیم ؟

    پاسخ
  • سلام من یک برادر دارم خون توی گوشش لخته شد بهش گفتن کاشته حلزون بشه خوب میش ممنون

    پاسخ
  • سلام من یک برادر دارم خون توی گوشش لخته شد بهش گفتن کاشته حلزون بشه خوب میش ممنون میشم راهنمایم کنین

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر آیا ممکنه بعد از کاشت حلزونی باز هم دچار مشکل بسیم و اگر شد چه کاری انجام بدیم ؟

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر من بعضی وقت ها یهو گوشم سوت میکشه و برای مدتی که ی دوره کوتا دو سه روزه میشه کمی سخت میشنوم آیا کاشت حلزونی میتونه کمکم کنه ؟

    پاسخ
  • روزبخیر خانم دکتر آیا بعد از کاشت حلزونی هم ممکنه به مشکل بخوریم ؟

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر می خواسم بدونم روش جایگزینی وجو داره که از کاشت حلزونی بهتر باشه ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست