جراحی زیبایی گوش

امروزه با پیشرفت روز افزودن و توأمان علم پزشکی و تکنولوژی های حوزه پزشکی ، این امکان فراهم آمده است که بتوان تمامی ایرادات ظاهری گوش ها را از طریق جراحی زيبايی گوش یا اصطلاحا عمل اتوپلاستی مرتفع نمود. گوش ها از عوامل اثرگذار در زیبایی چهره به شمار می روند. تا جایی که می توان گفت وجود نقائص و اختلالات ظاهری در گوش ها ؛ اعم از نامتقارن بودن گوش ها ، بزرگ بودن بیش از حد آن ها ، برجستگی و بیرون زدگی گوش ها و به طور کلی هر گونه نقائص ظاهری مادرزای و نیز عیوبی که در طول فرآیند رشد و به دنبال حوادث و غیره متوجه گوش ها می شوند ؛ می توانند زیبایی افراد را تحت الشعاع قرار داده و از اعتماد به نفس آن ها بکاهند. این مقاله را که توسط دکتر مریم یعقوبی بهترین جراح گوش تهران تهیه شده ، تا پایان مطالعه فرمایید.

جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی چیست ؟

جراحی تغییرشکل گوش با نام اتوپلاستی نیز شناخته می شود یک عمل زیبایی است که برای کاهش اندازه ، موقعیت یا نسبت گوش ، تغییر شکل گوش یا تنظیم گوش بیرون زده انجام می شود تا نزدیک به سر قرار بگیرند. نتیجه جراحی اتوپلاستی ( جراحی تغییر شکل گوش ) ، بسته به تغییرات دلخواه بسیار متفاوت است ؛ اما به طور کلی اعتماد به نفس را به ویژه در کودکان و نوجوانان بهبود می بخشد.

چه زمانی جراحی گوش را در نظر بگیریم ؟

در صورتی که از هر یک از شرایط ذیل برخوردارید ، جراحی زیبایی گوش می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد :

  • با گوش بیش از حد بزرگ یا کوچک به دنیا آمده اید.
  • گوش برجسته یا بیرون آمده دارید.
  • گوش های شما متناسب با سرتان نیستند.
  • گوش های تان غیر قرینه هستند یا به طرز عجیبی قرار گرفته اند.
  • دچار آسیب دیدگی یا سانحه ای شده اید که بر فرم یا موقعیت گوش شما تأثیر منفی گذاشته است.
  • به دنبال برخی بیماری های مادرزادی با اختلالات ظاهری گوش مواجه شده اید.

بیماری های مادرزادی گوش

از جمله بیماری های مادرزادی گوش که سبب بروز عیوب در شکل ظاهری گوش ها می شوند ، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  1. میکروتیا : به دنبال این بیماری ، گوش ها از بدو تولد با اختلال رشد مواجه می شوند و در نتیجه کوچک تر از حد طبیعی خواهند بود.
  2. ماکروتیا : این بیماری موجب می شود که گوش ها بیش از حد نرمال رشد کرده و با چهره تناسب نداشته باشند.
  3. گوش آویزان : در پی این بیماری ، انحنای گوش ها به جای آن که به سمت بیرون باشد ؛ به سمت داخل است.

آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی گوش هستید ؟

برای انجام جراحی زیبایی گوش ، باید شرایط ذیل در مورد شما صدق کند :

  •  از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستید.
  • نگرش مثبت و انتظارات واقع بینانه نسبت به نتیجه جراحی دارید.
  • رشد غضروف های گوش شما تکامل یافته است. ( در پایان ۴ سالگی ، رشد غضروف های گوش متوقف می شود. )

جراحی زیبایی گوش

سن مناسب برای انجام جراحی گوش

بازه سنی ۶ تا ۷ سال ، بهترین و مناسب ترین زمان برای انجام جراحی زيبايی گوش می باشد. البته این بدان معنا نیست که در سنین بزرگسالی نمی توان مبادرت به انجام این جراحی نمود ؛ چرا که در صورت انتخاب یک جراح حاذق و مجرب می توان با انجام آن به نتایج رضایت بخشی دست یافت.

اقدامات پیش از جراحی زیبایی گوش

در جلسه مشاوره ای که با جراح خود دارید ، مراحل زیر به انجام می رسند :

مرور پرونده پزشکی شما : جراح گوش برای آن که نسبت به میزان سلامت عمومی شما آگاه شود ، پیشینه پزشکی تان را بررسی می کند. بدین نحو در صورت به وجود هر گونه بیماری یا عارضه ای که ممکن است روند اتوپلاستی را تحت تاثیر قرار دهد ، پی می برد. در این راستا لازم است در مورد حساسیت های دارویی خود هر نکته ای که لازم است را با جراح در میان بگذارید.

معاینات بالینی : پزشک برای معین کردن گزینه های درمانی با توجه به ایرادات ظاهری گوش ، لازم است معاینات بالینی انجام دهد. طی این معاینه محل قرار گیری گوش ها ، سایز و تقارن آن ها بررسی می شوند.

مطرح کردن خواسته ها : دکتر در طول این جلسه سوالاتی در مورد خواسته و انتظاراتتان از عمل می پرسد. گاهی افراد خواسته های غیر منطقی دارند که باعث نارضایتی آن ها از نتیجه عمل می شود. بنابراین پزشک باید انتظارات و اهداف شما را در مسیر درستی قرار دهد و شما را از ممکن و غیرممکن های عمل اتوپلاستی آگاه سازد.

پس از پایان جلسه ، در مورد اینکه شما کاندیدای مناسبی هستید یا خیر ، نتیجه گیری می کند. در صورت تایید ، پزشک رعایت نکاتی را توصیه می کند :

  • دارو و غذا : بهتر است مدتی قبل از جراحی زیبایی گوش ، مصرف داروهایی که حاوی آسپیرین هستند و باعث رقیق شدن خون می شوند را قطع کنید. همچنین از غذاهایی که عوامل حساسیت زا را تحریک می کنند ، استفاده کنید.
  • سیگار و الکل : کشیدن سیگار بر روند ریکاوری تاثیر منفی می گذارد. بدین صورت که سرعت این دوره را آهسته کرده و احتمال بروز عفونت را بالا می برد. پس بایستی مدتی قبل از عمل این عادت را ترک کنید. مشروبات الکلی نیز باعث دهیدراته شدن بدن می شوند و ممکن است با داروهای مصرفی در طول عمل تداخل داشته باشد.

جراحی زیبایی گوش چگونه انجام می شود ؟

  • برای انجام عمل اتوپلاستی ، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد ؛ اگرچه در برخی موارد ممکن است ، بی حسی موضعی یا آرام بخش وریدی گزینه مناسب تری برای بیمار باشد. جراح گوش در راستای انجام جراحی گوش ، برش های کوچکی در پشت و داخل گوش ایجاد می کند تا جای زخمی قابل مشاهده نباشد.
  • در کودکان ، غضروف گوش به اندازه کافی نرم است ؛ لذا می توان از آتل برای کانتورینگ استفاده کرد. ( این کار معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. ) اما توجه داشته باشید که جنس غضروف گوش بزرگسالان ، سخت تر است و پس از ایجاد یک برش کوچک در گوش ؛ این روش باید با برداشتن یا تغییر مکان غضروف انجام شود.
  • بسته به آناتومی و تغییرات دلخواه شما ، پزشک ممکن است برشی را در داخل یا پشت گوش ایجاد کند. غضروف یا بافت نرم اضافی که باعث بیرون زدگی بیش از حد گوش می شود قابل برداشت است. اگر چین خوردگی های عادی گوش وجود نداشته باشد ، می توان با فرم دادن به غضروف ها با بخیه های دائمی و یا تراشیدن غضروف ها برای ایجاد خطوط ، چین ها را دوباره ایجاد کرد. گاهی اوقات به ترکیبی از تکنیک ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز است. محل برش بستگی زیادی به تغییراتی دارد که می خواهید ایجاد کنید. با این حال  می توان برش را در پشت گوش ، جایی که به سر متصل می شود یا در داخل چین های داخلی گوش ایجاد کرد. در این عمل جراحی برش هایی برای برداشتن پوست و چربی اضافی ایجاد می شود. در پایان جراحی ، غضروف ها دوباره تنظیم شده و سر جای خود قرار می گیرند و برش ها نیز بخیه زده می شوند.

جراحی زیبایی گوش

جراحی زیبایی گوش چقدر طول می کشد ؟

جراحی زيبايی گوش یا در واقع همان عمل اتوپلاستی ، تقریبا ۱ الی ۲ ساعت به طول می انجامد ؛ البته لازم به ذکر است که زمان دقیق این عمل جراحی به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال ، وسعت اصلاحات مورد نیاز و نیز این مسئله که آیا برای اصلاح گوش ها نیاز به برداشت غضروف از دنده وجود دارد یا خیر ؛ از جمله عواملی هستند که در مدت زمان این عمل جراحی دخیل می باشند.

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی گوش

زمانی که جراحی به پایان می رسد ، گوش ها با استفاده از بانداژ و گاز استریل پانسمان می شوند. طبیعی است که درد و سوزشی در آن ناحیه احساس کنید. مجاز هستید طبق دستور پزشک داروی مسکن مصرف کنید. چنانچه با مصرف داورهای مسکن ، همچنان شدت درد بیشتر می شود ، فوراً با پزشک تماس بگیرید.  برای اینکه از وارد آمدن فشار به گوش ها جلوگیری کنید ، به روی کمر بخوابید. همچنین نباید محل برش ها را مالش دهید. در نظر داشته باشید که در این دوره بهتر است از لباس هایی استفاده کنید که هنگام تعویض باعث تکان خوردن یا تحت فشار قرار گرفتن گوش ها نشوند؛ مانند لباس های دکمه دار. بعد از چند روز که پانسمان های اولیه برداشته شدند ، جراح از شما می خواهد تا مدتی ، به ویژه هنگام خواب از هد بند استفاده کنید. این کار به ثابت نگه داشتن گوش ها در محل جدید کمک می کند.

نتیجه جراحی زیبایی گوش

به محض باز شدن بانداژ ، شما تغییرات را مشاهده خواهید کرد ؛ هر چند گوش همچنان متورم و ملتهب است. بعد از مدتی که این موارد به مرور برطرف شدند ، نتیجه نهایی گوش مشخص می گردد که البته تغییرات اعمال شده نیز دائمی می باشند.

ماندگاری نتایج جراحی گوش

نتایج جراحی زیبایی گوش ، دائمی می باشد و ماحصل آن تا پایان عمر باقی خواهد ماند. البته ناگفته نماند که رعایت مراقبت های پس از عمل و پیشگیری از برخورد هر گونه ضربه به گوش ، در بقاء و ماندگاری نتایج به دست آمده از این عمل جراحی اثرگذار است.

هزینه جراحی زیبایی گوش چقدر است ؟

پارامترهای مختلفی در برآورد نهایی هزینه جراحی گوش دخالت دارند ؛ لذا قیمت این جراحی ممکن است در افراد مختلف ، متفاوت باشد. بنابراین افراد جهت اطلاع از قیمت جراحی زیبایی گوش ، باید حضورا به مطب بهترین جراح متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نموده و مورد ارزیابی و معاینات دقیق قرار گیرند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۲

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

, , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سینا ملکی سرور
    26 نوامبر 2023 11:17 ق.ظ

    سلام خانم دکتر.
    من میخوام گوشم رو جراحی کنم، ولی نمیتونم سیگار نکشم. اگه کنار نذارم برام دردسرساز میشه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شش − 3 =

فهرست