بیماری وزوز گوش

بیماری وزوز گوش (Tinnitus) ، حالتی است که شما درون گوش خود صداهایی را می شنوید که منبع خارجی ندارند. به عبارتی عاملی از محیط بیرون آن اصوات را تولید نمی کند. این قبیل از بیماری های گوش در میان افراد بسیاری ، رایج می باشد ؛ به خصوص در اشخاص میانسال. در صورتی که به این عارضه دچار هستید ، می توانید به دکتر مریم یعقوبی یکی از بهترین متخصص گوش ، حلق و بینی در تهران مراجعه کنید.

 

بیماری وزوز گوش - دکتر مریم یعقوبی

 

علائم بیماری وزوز گوش

می توان گفت در واقع زمانی که درون گوش خود صداهای کاذبی را می شنوید ، وزوز گوش اتفاق می افتد. شدت اصوات ایجاد شده در گوش ، ممکن است بالا یا پایین باشد. گاهی این صوت های کاذب آنقدر بلند هستند که تمرکز فرد را بر هم می زنند. این عارضه می تواند یک یا هر دو گوش را درگیر سازد. از طرفی دیگر امکان دارد وزوز گوش به طور دائم همراه فرد باشد یا این که به صورت دوره ای ظهور پیدا کند.

افرادی که در تهران زندگی می کنند و چند وقتی است که نشانه های بیماری وزوز گوش را در خود مشاهده می کنند و قصد دارند به درمان بیماری گوش در تهران بپردازند ، می توانند به دکتر مریم یعقوبی یکی از بهترین جراحان گوش تهران مراجعه نمایند.

علت بروز وزوز در گوش

  • بسیاری از بیماری های مربوط به سلامتی و عوامل زمینه ای مانند افزایش سن می تواند در امر وقوع عارضه مذکور یا تشدید یافتن آن ، دخیل باشند. اما در مواردی هم علت دقیق آن مشخص نشده است.
  • عفونت گوش یا انسداد کانال شنوایی : مجرای شنوایی ممکن است به سبب تجمع مایعات (عفونت) ، چرک یا موارد دیگر مسدود گردد. این انسداد باعث تغییر فشار در گوش شده و بیماری وزوز گوش را به همراه خواهد داشت.
  • صدمه دیدن سر و گردن : ضربه خوردن سر یا گردن ممکن است بر گوش داخلی ، اعصاب شنوایی یا عملکرد مغز در ارتباط با حس شنوایی تاثیر بگذارد و فعالیت آن ها را مختل سازد.
  • بیماری منیير : تغییرات استخوان گوش و اسپاسم عضلات گوش داخلی از دیگر عللی هستند که هرچند کمتر اما می توانند در بروز این بیماری گوش دخیل باشند.
  • مصرف دارو : داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) ، بعضی از آنتی بیوتیک ها ، داروهای سرطان ، داروی ضد مالاریا و ضد افسردگی در دسته داروهایی قرار می گیرند که مصرف زیاد آن ها باعث وقوع بیماری وزوز گوش یا وخیم تر شدن آن می شوند.

 

بیماری وزوز گوش _ دکتر یعقوبی

 

چگونه می توان از ابتلا به وزوز کردن گوش ها پیشگیری کرد؟

در موارد بسیاری ، بیماری نامبرده در نتیجه امری نمود می یابد که قابل پیگیری نیست. اما به طور کلی می توانید با کاهش حجم صدای وسایل صوتی و تصویری هنگام استفاده از آن ها ، مراقبت از سلامت قلبی و عروقی خود و محدود کردن مصرف الکل ، کافئین و نیکوتین تا حدی از وقوع وزوز گوش جلوگیری کنید.

آیا بیماری وزوز گوش عوارضی را در پی دارد؟

وزوز گوش می تواند افراد مختلف را به طرق متفاوت تحت تاثیر قرار دهد و حتی زندگی روزمره آن ها را با مشکل مواجه سازد. معمولاٌ کسانی که به این عارضه دچار می شوند شرایط زیر را تجربه می کنند:

  • سر درد و سرگیجه
  • فشار و استرس
  • اختلالات هنگام خواب
  • دشواری در متمرکز کردن حواس خود
  • مشکلات مربوط به حافظه

آیا عواملی وجود دارند که ریسک وقوع وزوز در گوش را افزایش دهند؟

این بیماری ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید ، اما یک سری فاکتورها هستند که احتمال وقوع عارضه را برای افراد افزایش می دهند. سن ، جنسیت ، برخی از بیماری های زمینه ای و قرار گرفتن مدام در معرض اصوات بلند و گوش خراش از جمله ریسک فاکتورهای بیماری وزوز گوش به حساب می آیند.

درمان بیماری وزوز گوش

پزشک برای رفع وزوز کردن گوش ابتدا سعی می کند علت بروز بیماری را شناسایی کند و پس از آن به درمان بپردازد ، هر گونه بیماری زمینه ای و قابل درمان را که موجب به وجود آمدن علائم این عارضه می شود ، معالجه و درمان می کند. اگر این عارضه بر اثر بیماری رخ داده باشد ، پزشک می تواند اقدامات زیر را برای کاهش صدا انجام دهد :

  • برطرف سازی انسداد گوش یا جرم گیری کردن گوش :

یکی از علل وزوز کردن گوش ها می تواند افزایش جرم گوش ها باشد. بدن شما موادی را برای محافظت از گوش در برابر ورود گرد و خاک و جانواران ریز تولید می کند. چنانچه این مواد از گوش خارج نشوند و روی هم انباشته شوند ممکن است باعث ایجاد صدای زنگ در گوش یا کم شنوایی شما شود. با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی می توانید این جرم ها را خارج کنید و به درمان وز وز گوش خود کمک کنید.

  • درمان بیماری های عروقی:

همانطور که گفته شد مشکلات عروقی مانند فشار خون بالا ، اتساع عروق ، تومور یا انسداد مجاری گوش یا شیپور استاش می تواند موجب تقویت صدای ضربان قلب در گوش ها شوند که برای از بین بردن یا کاهش بیماری وزوز گوش می توان ابتدا به درمان و کنترل این بیماری ها پرداخت.

  • تغییر داروهای مصرفی:

چنانچه دارویی که مصرف می کنید عامل بروز وزوز در گوش های شما باشد ، پزشک ممکن است دستور قطع آن را دهد یا میزان آن را کاهش دهد یا داروی جایگزینی را برای شما تجویز نماید.

  • سرکوب صدا :

در برخی از موارد ، صدادرمانی به سرکوب کردن و از بین بردن سر و صدا کمک می کند تا کمتر برای بیمار آزار دهنده باشد.  صدا های طبیعی مانند بارش باران ، طبیعت و موج را بازسازی می شوند. در اغلب موارد روش موثری می باشد.

  • استفاده از لوازم کمک شنوایی یا سمعک :

اگر بیماری وزوز گوش های شما همراه با کم شنوایی است ، سمعک ممکن است برای شما مناسب باشد. ساده ترین روشی که سمعک ممکن است داشته باشد ، کاهش توجه شما به وزوز با مقدار کمی تقویت کردن صداهای محیط است.

شناسایی وزوز گوش چگونه انجام می شود ؟

  • آزمون شنوایی :

در حین انجام این نوع تست ، شما درون یک اتاق عایق صوت قرار می گیرید و نوعی هدفون که می تواند صداهایی خاص را به یک گوش منتقل کند ، بر روی گوش شما قرار می دهند. هنگامی که صدایی را می شنوید، اعلام خواهید کرد و در نهایت پس از پایان نتایج به دست امده از تست ، آن را با استاندارد هایی که باید با توجه به سن شما موجود باشد ، مورد مقایسه قرار خواهند داد. این مساله باعث شناسایی دلایل ممکن برای بیماری وزوز گوش شما خواهد شد.

  • تست تحرک :

دکتر درمان کننده بیماری وزوز گوش تهران ، از شما درخواست خواهد کرد که چشم های خود را حرکت بدهید ، چانه تان را منقبض نموده و گردن ، بازو و پاها را حرکت دهید . در صورتی که وزوز گوش بدتر شد یا دچار تغییر شد ، مشخص می شود که که مشکلی دیگر وجود دارد که نیاز به درمان آن هست.

  • تصویر برداری:

بستگی به دلیلی که پزشک برای وزوز گوش به ان مشکوک هست ، ممکن است به عکس برداری از طریق سی تی اسکن یا ام آر ای نیاز پیدا کنید.

  • تست آزمایشگاهی:

دکتر درمان کننده بیماری وزوز گوش در تهران یا دیگر شهر های ایران ممکن است که نمونه خون را برای چک کردن وجود انمی ، مشکلات تیروئید ، عارضه های قلبی یا کمبود ویتامین مورد بررسی قرار دهد.

چه داروهایی قادر به درمان وزوز گوش هستند ؟

دارویی وجود ندارد که قادر به درمان وزوز گوش باشد ، اما در برخی از موارد ممکن است که برای کاهش علائم یا شکایات ناشی از وزوز گوش بهترین دکتر گوش تهران برای فرد داروهایی را تجویز کند که قادر به کنترل این شرایط باشد. علاوه بر این ، داروها می توانند در کنترل استرس و افسردگی ناشی از وزوز گوش بسیار موثر واقع شوند.

آیا کم کردن کافئین و نیکوتین می تواند موجب کاهش وزوز گوش شود؟

بله ، در صورتی که مصرف این موارد را کم کنید ، می توانید با اثر گذاشتن بر جریان خون تا حدود زیادی بیماری وزوز گوش را کاهش دهند.

چه داروهایی وزوز گوش را تشدید می کنند؟

برخی از داروها باعث شدید شدن صدای وزوز گوش می شوند. در واقع ، هرچقدر این داروها ، دوز مصرف بالاتری داشته باشند ، احتمال تشدید این اختلال بیشتر می شود. شامل آنتی بیوتیک ، بعضی از داروهای ضد افسردگی ، داروهای ادرار آور ، داروهای ضد سرطان ، برخی از داروهای مورد استفاده در درمان مالاریا و بعضی از قرص های آسپرین می شوند.

انواع وزوز گوش

در کل ، صدای وزوز گوش به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از وزوز گوش ذهنی و وزوز گوش عینی.

وزوز گوش ذهنی که رایج ترین نوع است ، به شرایطی می گویند که خود فرد صدای وزوز گوش را می شنود. این وضعیت می تواند باعث اختلال در گوش بیرونی ، میانی یا داخلی شود یا ممکن است به اعصاب شنوایی مربوط باشد. در واقع ، گاهی بخشی از مغز که موظف به ارسال سیگنال های عصبی است با مشکل مواجه می شود.

وزوز عینی ، به حالتی گفته می شود که به جز خود فرد ، متخصص هم قادر به شنیدن صدای وزوز گوش بیمار هست. این شکل بسیار نادر است و به اختلالات انتقالی استخوان گوش داخلی ، اختلالات عروقی و انقباضات عضلانی مربوط می شود و تا حد زیادی زندگی را تحت الشعاع قرار می دهد.

خوراکی های مفید و مضر برای وزوز گوش

بعضی از میوه ها بخصوص میوه های حاوی پتاسیم ، به دلیل ایجاد جریان خون مناسب در این عضو شنوایی و کاهش فشار خون ، در تسکین صدای گوش تاثیر گذارند. میوه های حاوی پتاسیم شامل گلابی و موز ، برخی از میوه های استوایی مثل انبه و آناناس می شوند.

بعضی از غذاها بخصوص خوراکی های حاوی سالیسیلات این وضعیت را تشدید می کنند. میوه هایی مثل زغال اخته ، تمشک ، شاه توت ، بلوبری ، میوه های خشک ، نارنگی ، پرتقال و کشمش حاوی سالیسیلات هستند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۲

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

مطالب مرتبط

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام، اتواسکلروز داشتم عمل کردم، بعد از عمل و حدود ۶ ماهه گذشته از عملم،،، هنگام راه رفتن شیپور استاش م باز میشه و بسته نمیشه،،، ،آیا این مساله درست نخواهد شد،،؟ هنگام راه رفتن صدام از حلقم میره داخل گوشم، خیلی آزاردهنده هست،،، راه های درمانش چیه؟
    ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سه × دو =

فهرست