کم شنوایی گوش

کم شنوایی گوش عارضه ای است که به تدریج و با افزایش سن در زنان و مردان نمود پیدا می کند. دیده شده است که افراد بالای ۶۵ سال تا حدی به اختلالات شنوایی دچار هستند. این اختلال که به نوعی از بیماری های گوش محسوب می شود ، در ۳ دسته انتقالی که به گوش خارجی یا میانی مربوط می شود ، وابسته به عصب که گوش داخلی را درگیر می سازد و ترکیبی از هردو مورد قرار می گیرد. در این مقاله دکتر مریم یعقوبی بهترین جراح گوش تهران ، قصد دارند تا در رابطه با روش های درمان کاهش شنوایی گوش ، علائم آن ، علت پدید آمدن و روش های درمانی صحبت کنند. پس از اگر به این عارضه دچار هستید یا دوست دارید اطلاعات خود را در رابطه با این بیماری افزایش دهید این مقاله را از دست ندهید.

 

کم شنوایی گوش

 

علائم کم شدن قدرت شنوایی

ورود به دوره میان سالی و قرار گیری در معرض سر و صداهای زیاد و بلند در کاهش شنوایی اثر گذار هستند. فاکتورهای دیگری همچون تجمع جرم بیش از حد در گوش ، نیز می تواند کم شدن شنوایی موقتی را در پی داشته باشد. موارد زیر از جمله نشانه هایی هستند که به همراه کم شنوایی گوش نمود می یابند:

  • مبهم شنیدن صحبت های دیگران و صداهای محیط اطراف
  • دشواری در شنیدن کلمات بخصوص در مکان های پر ازدحام
  • دشواری در شنیدن حروف صامت کلمات
  • درخواست مدام از دیگران مبنی بر آرام و شمرده تر صحبت کردن
  • بالا بردن صدای تلویزیون یا رادیو بیش از حد نرمال
  • صرف نظر از مشارکت در جمع و گفتگو با دیگران
  • کناره گیری از تجمعات اجتماعی

علت کم شنوایی گوش

  • آسیب دیدن گوش داخلی : روند طبیعی افزایش سن و قرار گرفتن در معرض صداهای بسیار بلند سبب فرسوده و گسستگی سلول های عصبی حلزون گوش که سیگنال های صوتی را به مغز منتقل می کند ، می شود. به هنگام آسیب دیدن این سلول های عصبی ، فرکانس های به طور مطلوب منتقل نمی گردند که در نتیجه آن کم شدن قدرت شنوایی رخ می دهد.
  • افزایش تدریجی جرم درون گوش : چرک های تجمع یافته مجرای شنوایی را مسدود کرده و عبور امواج صوتی را مختل می سازد. البته این مورد از کم شنوایی موقتی است و با جرم گیری گوش برطرف می شود.
  • عفونت گوش و رشد غیر طبیعی استخوان یا وجود تومور : در گوش خارجی یا میانی هر یک از این موارد ممکن است رخ دهد و سبب کم شنوایی گوش  شود.
  • پارگی پرده گوش : موج صدای بسیار بلند و فراتر از حد نرمال ، تغییر ناگهانی فشار ، ضربه زدن به پرده گوش بوسیله شی خارجی و عفونت امکان دارد باعث پارگی پرده گوش شده و بر روی شنوایی تاثیر گذارند.

 

کم شنوایی گوش

 

درمان کم شنوایی گوش

طبق گفته های بهترین جراح گوش تهران ، در صورت بروز و تشخیص کم شنوایی در گوش، تدابیری برای بهسازی میزان شنوایی گوش اندیشیده شده است. برحسب علت و شدت از دست دادن شنوایی ، روند مناسب توسط متخصص اتخاذ می گردد.

  1. جرم گیری گوش : کاهش شنوایی گوش که به علت تجمع چرک در گوش رخ داده است ، برگشت پذیر می باشد. متخصص با استفاده از ساکشن یا ابزار کوچک و ظرفی که انتهای آن حلقه مانند می باشد ، جرم ها را از مجرای شنوایی گوش خارج می سازد.
  2. پروسه های جراحی : برخی از انواع کم شنوایی گوش انجام جراحی نیازمند هستند از قبیل شرایط غیرطبیعی پرده یا استخوان گوش. اگر چندین بار به عفونت گوش دچار شده باشید و مایعاتی درون گوش وجود داشته باشند ، جراح برای تخلیه آن ها ، از یک لوله باریک و کوچک استفاده می کند.
  3. وسایل کمک شنوایی : چنانچه این اختلال به آسیب دیدن گوش داخلی و عصب شنوایی مربوط باشد ، وسایل کمک شنوایی می توانند در بهبود روند شنیدن ، بسیار کارآمد تلقی شوند. جراح متخصص در این زمینه با شما گفتگو کرده و بهترین وسیله شنوایی را برایتان بر می گزیند.
  4. کاشت حلزون گوش : در صورتی که شدت کاهش شنوایی در فرد بسیار بالا باشد و حتی وسایل کمک شنوایی مؤثر واثع نشده باشند ، کاشت حلزون مصنوعی گوش ، راه حل بعدی در نظر گرفته می شود.

چرا کم شنوایی گوش باید درمان شود؟

طبق گفته های انجمن گفتار زبان شنوایی آمریکا ، در عصر حاضر سومین بیماری مزمن و شایع در میان بزرگسالان کاهش شنوایی می باشد. در صورتی که این عارضضه به موقع و به درستی درمان نگردد می تواند موجب بروز مشکلات و بیماری های جسمی و روحی ، روانی از قبیل مشکلات شناختی مانند فراموشی و آلزایمر ، استرس ، اضطراب و نگرانی گردد. احتمال تصادف و زمین خورد در افرادی که به این مشکل دچار هستند بیشتر می باشد از همین رو پزشکان توصیه می کنند در صورتی نشانه های کاهش شنوایی را در خود مشاهده کردید سریعا به یک پزشک متبحر ، مجرب و متخصص مراجعه نمایید.

در صورتی که کم شنوایی درمان نشود فرد با چه مشکلاتی رو به رو می شود؟

در جامعه مدرن امروزی که اکثر فعالیت ها بر اساس استفاده از داده های بینایی است ممکن است به نظر برسد که درمان نکردن کم شنوایی گوش مشکلی را در افراد به وجود نمی آورد در حالی که اگر به این عارضه کم اهمیتی شود و فرد درمان خود را به تاخیر بی اندازد شاهد تاثیرات منفی این عارضه را بر روی زندگی خود خواهد بود. از جمله مشکلاتی که برای فرد مبتلا به این عارضه به وجود می آید می توان به بد خلقی ، عصبانیت ، نگرش های منفی ، خستگی ، فشار ، استرس ، افسردگی ، انزوا و کنارگیری از اجتماع ، طرد شدن از جامعه ، کاهش هوشیاری افراد و به خطر افتادن جانشان و غیره اشاره نمود.

روش های نوین درمان کم شنوایی

از جمله روش های نوینی که امروزه برای درمان این مشکل استفاده می شود می توان به استفاده از سمعک  ، کاشت حلزون و غیره اشاره کرد که بنا بر میزان مشکلات و تشخیص پزشک یکی از روش های نام برده شده برای درمان شما ارائه می شود.

آیا سرماخوردگی و آنفولانزا می تواند بر شنوایی شما تأثیر بگذارد؟

سرماخوردگی می تواند باعث تجمع مایع در سینوس ها و گوش شود و شنوایی را در طول بیماری دشوارتر کند.
به این نوع کم شنوایی رسانایی می گویند. مایع موجود در گوش میانی باعث می شود ، پرده گوش ارتعاش نداشته باشد و امواج صوتی از گوش عبور کند. تجمع مایعات می تواند توانایی شما برای شنیدن را تا ۲۴ دسی بل کاهش دهد و صدا را خفه یا نا مشخص کند. این مشکل معمولاً موقتی است و شنوایی شما طی چند روز تا چند هفته برمی‌گردد.
وزوز گوش (زنگ با صدای بلند، سیکادا، کوبیدن) نیز می تواند در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا شروع یا افزایش یابد.

علل کاهش شنوایی پس از آسیب سر

دو عامل اصلی وجود مشکلات شنوایی پس از آسیب سر یا ضربه مغزی ایجاد می کنند: آسیب عصبی یا آسیب مکانیکی
به عنوان مثال، اگر آسیبی بر فرآیند مکانیکی شنوایی تأثیر بگذارد، گوش به هیچ وجه صدا را به مغز منتقل نمی کند. این شایع ترین علت کم شنوایی پس از آسیب سر است

از سوی دیگر، اگر قسمت‌هایی از مغز که شنوایی را پردازش می‌کنند آسیب ببینند یا مختل شوند، مغز دیگر نمی‌تواند صدا را پردازش کند. بنابراین، حتی اگر خود گوش به درستی عمل کند، بیمار همچنان می تواند مشکلات شنوایی را تجربه کند

پیری گوش چیست؟

کم شنوایی مرتبط با افزایش سن (یا پیری گوش) به کاهش تدریجی شنوایی در هر دو گوش گفته می شود. این یک مشکل رایج مرتبط با پیری است. از هر ۳ بزرگسال بالای ۶۵ سال، یک نفر کم شنوایی دارد. به دلیل تغییر تدریجی در شنوایی، برخی از افراد در ابتدا از تغییر آگاه نمی شوند . بیشتر اوقات، توانایی شنیدن صداهای با تناژ بلند مانند زنگ تلفن یا صدای مایکروویو را تحت تأثیر قرار می دهد ولی توانایی شنیدن صداهای با تناژ کم معمولاً تحت شعاع قرار نمی گیرد .

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۵ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۱

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

مطالب مرتبط

مقالات
التهاب مری

التهاب مری

4 دیدگاه
آنچه در این مقاله می خوانید Toggleالتهاب مری چیست ؟انواع بیماری التهاب و تورم مریعلائم التهاب مریعلت های بروز التهاب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

هفده − 6 =

فهرست