بیماری های گوش

درباره بیماری های گوش چه می دانید ؟

گوش ، سه قسمت اصلی دارد : بیرونی ، میانی و داخلی. بیماری های گوش به دلیل اختلال در یکی از این قسمت ها پدید می آیند. به طور کلی اندام گوش در سیستم شنوایی و تعادل بدن انسان نقش آفرینی می‌کند. بیماری های مختلفی ممکن است بر شنوایی یا تعادل تأثیر داشته باشند. بیماری های گوش ممکن است به سایر اندام ها نیز منتقل شوند. همچنین برخی از بیماری های گوش نیز ممکن است به دلیل اختلال در بخش دیگری به گوش سرایت کند.

به طور کلی می توان گفت کودکان و خردسالان بیشتر در معرض عفونت های گوش قرار دارند. اما بیماری های گوش بزرگسالان با آسیب های خارجی مانند آلودگی گوش ، ضربه یا مصرف برخی از داروهای خاص به وجود می‌آید. در این مقاله قصد داریم در مورد چند نمونه از شایع ترین اختلالات و بیماری های گوش صحبت کنیم.

آیا عفونت جزو شایع ترین بیماری ‌های گوش است ؟

عفونت ها جزو شایع ترین بیماری ها در ارگان‌ های مختلف بدن هستند. عفونت هایی که گوش را درگیر می کنند ، خود شامل انواع مختلفی می شوند. آن ها قسمت های مختلف گوش را درگیر می کنند. برخی از آن ها خودبخود بهبود پیدا می کنند. اما برخی دیگر در صورت عدم درمان ، آسیب های جبران ناپذیری به وجود می آ‌ورند.

عفونت های گوش می‌توانند منشأ ویروسی یا باکتریایی داشته باشند. حتی ممکن است عفونت از سایر قسمت‌های سر به گوش منتقل شود. تشخیص اینکه گوش با کدامیک از انواع عفونت درگیر شده، بر عهده پزشک متخصص گوش است. با مشاهده علائم این بیماری حتما باید به پزشک مراجعه کنید و از پیشرفت آن پیشگیری کنید. فراموش نکنید که عفونت‌های پیشرفته ممکن است باعث ناشنوایی یا از دست رفتن دائمی تعادل شوند. عفونت‌های پیشرفته به مغز و اعصاب صورت نیز آسیب می‌رسانند. به همین دلیل در برخی موارد پزشک مجبور می‌شود با عمل جراحی اقدام به حذف بافت عفونی گوش کند.

البته در صورتی که بیماری های گوش در مراحل اولیه درمان شوند، مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد.

بیماری های گوش

بیماری گرفتگی گوش چه ویژگی هایی دارد ؟

گرفتگی گوش یکی دیگر رایج ترین بیماری های گوش است. گرفتگی گوش هنگامی رخ می دهد که لوله استاش مسدود شده باشد. این بیماری منجر به احساس فشار در گوش می‌شود. همچنین می‌تواند باعث درد خفیف شود. شنوایی بیمار نیز تاحدود کاهش پیدا می‌کند. هر علتی که باعث گرفتگی سینوس ها می شود ، احتقان گوش را نیز به دنبال دارد. از مهم ترین علت های به وجود آورنده این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • سینوزیت
  • آلرژی
  • تحریک خارجی مانند دود تنباکو.

در برخی موارد نیز وجود جرم زیاد در گوش باعث گرفتگی می‌شود. در این صورت باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید و گوش خود را شستشو دهید.

روش های پیشگیری از گرفتگی گوش

بهترین روش برای رفع گرفتگی مصرف داروی ضد احتقان بینی است. بیماران باید از استعمال دود تنباکو و سایر مواد تحریک کننده خودداری کنند. همچنین بهتر است از مرطوب کننده هوا استفاده شود تا هوای خشک  مجاری بینی را تحریک نکند. هیدراته ماندن می‌تواند به نازک شدن مخاط بینی نیز کمک کند.

در صورتی که گرفتگی گوش ناشی از آلرژی باشد، مشکل با آنتی هیستامین‌ها حل خواهد شد.

سفر هوایی و گرفتگی گوش

سفر هوایی به دلیل تغییر سریع در فشار هوا، به ویژه هنگام برخاست و فرود ممکن است باعث گرفتگی گوش شود. این مشکل حتی در سرعت زیاد ماشین نیز ممکن است به وجود آید. تکنیک‌های رفع این فشار شامل موارد زیر هستند.

  • خمیازه
  • جویدن آدامس یا شیرینی
  • بلع یا خمیازه مکرر

استفاده از این روش‌ها باعث تنظیم دوباره فشار هوا می‌شود. برای جلوگیری از بروز این حالت در هنگام پرواز یا مسافرت با ماشین، می‌توانید ۳۰ دقیقه قبل از برخاستن و فرود آمدن هواپیما یا حرکت ماشین، داروی ضد احتقان بینی مصرف کنید.

ویژگی های بیماری وزوز گوش چیست ؟

وزوز گوش ( Tinnitus ) یکی از بیماری های گوش است. این مشکل باعث می‌شود بیمار صداهایی داخل گوش خود بشنود که منبع خارجی آن‌ها را تولید نمی‌کند. وزوز گوش اغلب با کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن مرتبط است. همچنین این بیماری ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد ایجاد شود. این نوع صداي اضافي گوش معمولا بعد از مدتی بهبود پیدا می‌کند.

افراد در هر سنی، حتی در کودکی، دچار وزوز گوش می‌شوند. اما این بیماری بیشتر در افراد مسن رواج دارد. وزوز گوش می‌تواند موقتی باشد – به عنوان مثال، در اثر گوش دادن به موسیقی با صدای بلند یا به دلیل سرماخوردگی ایجاد شود. اين عارضه صدای مازاد گوش، جزو بیماری های گوش از نوع نادر نیست و بسیاری از افراد با آن درگیر هستند.

بیماری های گوش

علائم بیماری گرفتگی گوش

  • بیشتر افراد آن را به عنوان زنگ زدن در گوش توصیف می‌کنند. اما برخی از بیماران صداهای دیگری چون صدای خش خش، صدای جیر جیر و وزوز گوش را می‌شنوند.
  • گرگرفتگی گوش از دیگر علائم این مورد از بیماری های گوش است.
  • ممکن است بیمار بیش از یک صدا ایجاد کند. صدا ممکن است کم، متوسط ​​یا پرنوسان باشد. حتی ممکن است همیشه احساس شود یا اینکه گاهی باشد و گاهی نباشد.

علاوه بر درمان‌های مربوط به حوزه تخصص گوش، حلق و بینی می‌توان از روش‌های مشاوره درمان شناختی رفتاری (CBT) نیز استفاده کرد. این درمان  مغز بیمار را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که کمتر از وزوز گوش آگاهی داشته باشد. بنابراین بیمار کم‌تر اذیت می‌شود.

بیماری منیير چیست ؟

منیير یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری های گوش است. منیير یک بیماری طولانی مدت و پیشرونده است که بر گوش داخلی تاثیر می‌گذارد. بنابراین هم روی شنوایی و هم روی تعادل افراد تأثیر دارد. این بیماری معمولاً در افراد ۶۰-۲۰ ساله دیده می‌شود و در کودکان چندان رواج ندارد. افرادی که از این بيماري گوش رنج می برند معمولا دارای علائم زیر هستند.

  • سرگیجه با احساس چرخش
  • احساس عدم تعادل
  • احساس مریضی و ضعف
  • صدای زنگ، غرش یا وزوز در داخل گوش
  • افت ناگهانی شنوایی

این علائم اغلب بطور همزمان اتفاق می‌افتند و از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه دارند. یکی از آزاردهنده‌ترین ویژگی‌های منیير این است که علائم آن به صورت ناگهانی رخ می‌دهند. بعلاوه، ممکن است یک یا دو روز طول بکشد تا علائم کاملاً از بین بروند و مبتلایان پس از حمله اغلب احساس خستگی کنند. این بیماری معمولاً از یک گوش شروع می شود. اما با گذشت زمان می‌تواند به هر دو گوش گسترش یابد. برای این بیماری هیچ درمانی وجود ندارد با این حال داروهای تجویز شده به کنترل حالت تهوع و سرگیجه کمک می‌کند.

جمع بندی

بیماری های گوش انواع مختلفی دارند و در سنین گوناگون ظاهر می‌شوند. برای هر یک از این بیماری‌ها راه درمان خاصی وجود دارد. مراجعه زودهنگام به پزشک در تشخیص و درمان به موقع بیماری های گوش اهمیت زیادی دارد. دکتر مریم یعقوبی یکی از باتجربه‌ترین و حاذق‌ترین پزشکان متخصص گوش حلق و بيتي در تهران، در درمان انواع مختلف مشکلات و اختلالات گوش است. ایشان آشنایی کامل با بیماری‌هایی که افراد را در سنین مختلف درگیر می‌کنند، دارند. برای درمان می‌توانند بهترین و موثرترین راه‌ها را پیشنهاد دهند. برای مشاوره در مورد انواع بیماری گوش می‌توانید به پیج اینستاگرام دکتر یعقوبی مراجعه کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳٫۸ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۴

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

, , , , ,

مطالب مرتبط

مقالات
جراح گوش

جراح گوش

1 دیدگاه
آنچه در این مقاله می خوانید Toggleبرای جراحی گوش به چه پزشکی باید مراجعه نمود ؟لزوم انتخاب بهترین جراحانتخاب بهترین…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

3 × 1 =

فهرست