درمان کم شنوایی با جدیدترین روش‌های روز دنیا

درمان کم شنوایی با جدیدترین روش‌های روز دنیا

درمان کم شنوایی یکی از مهم‌ترین مواردی است که افراد مبتلا به این بیماری درمورد آن جستجو می‌کنند. کاهش شنوایی، از جمله مشکلاتی است که زندگی بیمار را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد.کم شنوایی انواع و شدت‌های مختلفی دارد. به همین دلیل روش‌های درمان کم شنوایی متفاوت است.

شرایط خاص، از جمله سن، بیماری و ژنتیک در ایجاد روند کاهش شنوایی دخیل است. شرایط زندگی انسان امروز که زمان زیادی را در سر و صدای زیاد سپری می‌کند، بیشتر در معرض ابتلا به کم شنوایی و حتی ناشنوایی قرار دارد. در این مقاله قصد داریم راه‌های درمان کم شنوایی را بررسی کنیم.

کاشت حلزون گوش، یکی از متدهای درمان کم شنوایی است.

کاشت حلزون، یکی از روش‌ها در حیطه درمان‌هایی است که در حال حاضر برای کم شنوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حلزون با ‌استفاده از تحریک الکتریکی عصب شنوایی، بخشی از شنوایی رابه فرد ناشنوا باز می‌گرداند.

دستگاه کاشت حلزون شنوایی، یک دستگاه الکترونیک است که بخشی ازشنوایی را به افراد ناشنوا بر می‌گرداند. این دستگاه با عمل جراحی در گوش کار گذاشته می‌شود و توسط دستگاهی که در خارج از گوش قرار دارد، فعال می‌گردد.

حلزون شنوایی صدا را بلندتر یا واضح‌تر نمی‌کند. در عوض بدون نیاز به قسمت‌های آسیب دیده سیستم شنوایی، به طور مستقیم عصب آن را تحریک می‌کند. بنابراین افراد می‌توانند حتی صداها را از پشت گوشی و بدون نیاز به لبخوانی بشنوند. این روش به خصوص برای کودکانی که از بدو تولد دچار این عارضه هستند، کاربرد دارد.

ایمپلنت‌های شنوایی

حلزون شنوایی یکی از انواع ایمپلنت گوش به شمار می‌رود. اما ایمپلنت‌ها انواع دیگری نیز دارند و به طور کلی نوعی دستگاه‌هستند که باید درون جمجمه قرار گیرند. به طور کلی آن‌ها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که روش‌های دیگر مانند جراحی یا استفاده از دستگاه‌های کمک شنوایی مانند سمعک کارساز نباشد. ایمپلنت‌ها در برخی موارد جزو روش‌های درمان کم شنوایی هستند و در برخی موارد نیز هزینه‌بر هستند. این ایمپلنت‌ها شامل موارد زیر می باشند.

ایمپلنت‌های شنوایی

ایمپلنت‌های شنوایی

این سمعک‌ها برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که علت کم شنوایی آن‌ها نرسیدن صدا به گوش داخلی است. این متد درمانی با نام اختصاری BAHA  شناخته می‌شود.

در طی این روش درمان کم شنوایی، یک سمعک به استخوان جمجمه بیمار متصل می‌شود. سمعک صداها را دریافت می‌کند و با ایجاد لرزش در استخوان نزدیک به گوش میانی، در دریافت امواج صوتی به آن کمک می‌کند. می‌توان این سمعک را هنگام خواب یا استحمام خاموش کرد. اخیرا نوع جدیدی از این سمعک‌ها عرضه شده است که نیازی به کاشت ندارند و روی پوست متصل می‌شوند.

ایمپلنت‌های مربوط به سیستم شنوایی مرکزی

این روش درمان کم شنوایی، برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دچار آسیب شنوایی دائمی هستند. در واقع کم شنوایی آن‌ها به دلیل اشکال در عصب شنوایی است. این افراد در دریافت امواج صوتی مشکلی ندارند. این ایمپلنت‌ها که با نام ABI شناخته می‌شوند، شباهت‌های بسیاری به کاشت حلزون شنوایی دارند. تفاوت آن‌ها در این است که حلزون‌ها امواج صوتی را به عصب شنوایی منتقل می‌کنند. اما ایمپلنت‌های ABI امواج را مستقیما به مغز می‌فرستند. این ایمپلنت‌ها اغلب نمی‌توانند کم شنوایی یا ناشنوایی را به صورت کامل درمان کنند. تنها از شدت آن کم می‌کنند.

ایمپلنت‌های مربوط به گوش میانی (MEI)

این ایمپلنت‌ها به عنوان جایگزین برای افرادی هستند که نمی‌توانند از سمعک استفاده کنند. آن‌ها برای گروه‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • افرادی که به خاطر معلولیت ذهنی یا بیماری‌هایی چون آلزایمر اجازه نمی‌دهند سمعک در گوششان بماند.
  • افرادی که سمعک به خوبی در گوششان جای نمی‌گیرد.
  • افرادی که به متریال سمعک حساس هستند.

انتخاب این متد درمانی به علت کم شنوایی یا ناشنوایی و شرایط بیمار بستگی دارد.

ایمپلنت‌های مربوط به گوش میانی (MEI)

کاشت ایمپلنت‌های گوش میانی نیز می‌تواند جزو روش‌های درمان کم شنوایی باشد. این ایمپلنت‌ها نیز مانند حلزون‌های شنوایی از دو قسمت تشکیل شده‌اند. قسمت اول به پوست متصل می‌شود و امواج صوتی را به امواج الکتریکی تبدیل می‌کند. قسمت دوم نیز زیر پوست کاشته می‌شود و سیگنال‌ها را به عصب شنوایی یا گوش میانی می‌فرستد.

سمعک

سمعک، راهکار مناسبی برای جبران کم شنوایی‌هایی است که درمان دارویی وجراحی ندارند. هر سمعکی، بسته به میزان و نوع کم شنوایی، تجویز وتنظیم می‌شود. سمعک را نیز می‌توان جزو راهکارهای درمان کم شنوایی به حساب آورد. اگرچه با نوسان‌های ارز هزینه خرید این دستگاه افزایش پیدا کرده است، اما کمک هزینه‌های بیمه‌ای و بهزیستی می‌تواند تا حدی در خرید آن کمک کننده باشد.

جمع بندی

برخی از روش‌های درمان بهینه  کم شنوایی می‌توانند به بازیابی کامل شنوایی کمک کنند. اما برخی دیگر تنها از شدت آن کم می‌کنند. این موضوع به شرایط بیمار و شدت مشکل او نیز بستگی دارد. هزینه نقش مهمی در درمان ایفا می‌کند. اما بهتر است تا حد امکان موارد دیگر را در اولویت قرار داد. پزشک متخصص می‌تواند با توجه به شرایط جسمانی بیمار و بودجه‌ای که برای درمان اختصاص داده است، راهکار مناسب ارائه دهد. برای رزرو زمان مشاوره از دکتر مریم یعقوبی، متخصص گوش، حلق و بینی در تهران، از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت اقدام کنید.

منابع

  1. https://myhearingcenters.com/blog/hereditary-deafness-cure-stem-cells/
  2. https://www.healthline.com/health/hearing-loss#:~:text=Treatment%20may%20include%20antibiotics%20or,then%20interpret%20as%20meaningful%20sound
  3. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/hearing-loss-causes-symptoms-treatment#:~:text=Talk%20with%20your%20doctor%20about,ear%20to%20make%20sounds%20louder
  4. https://www.nhs.uk/conditions/hearing-loss/treatment/

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۲٫۲ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۶

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

مطالب مرتبط

مقالات
رینوپلاستی-دکتر مریم یعقوبی

رینوپلاستی

7 دیدگاه
آنچه در این مقاله می خوانید Toggleرینوپلاستی یا عمل جراحی بینی چیست ؟رینوپلاستی در چه مواردی انجام می شود ؟انحراف…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سه × چهار =

فهرست