ساختار بینی / بینی گوشتی و استخوانی

اکنون قصد داریم به توضیح درباره ساختار بینی و بررسی بینی های گوشتی و استخوانی بپردازیم .از نظر ساختار بینی ، دو نوع دسته بندی داریم: بینی استخوانی و بینی گوشتی که اطلاعات مختصری در خصوص هر کدام از جراحی بینی  برایتان خواهیم داد.

1. بینی استخوانی

زمانی که به دلیل وجود ناهنجاری‌های غضروفی استخوانی، عمل جراحی ساختار  بینی انجام می‌شود. نحوه انجام عمل در بینی‌های با اناتومی استخوانی بهتر پیش می‌رود و راحت تر است به این دلیل که این نوع از بینی ها ساختار غضروف بیشتری دارد و به راحتی اصلاح می‌شود. اگر ساختار بینی استخوانی باشد پزشک متخصص زیبایی بینی حجم بینی را کاهش داده و فرم مناسب آن بینی را اصلاح می‌کند. از نظر متخصصان گوش حلق و بینی انجام عمل جراحی بر روی بینی استخوانی نتایج قابل قبولتری را در بردارد.

بینی استخوانی

2. بینی گوشتی

در بینی گوشتی پزشک باید حتما پایه غضروف را خوب بسازد، چون همان طور که گفتیم میزان ساختمان  غضروفی در این نوع بینی کمتر ازساختار بینی‌ استخوانی است. پزشک جراح معمولاً بافت غضروفی را از قسمت دیگر بینی برمی‌دارد و به جای مورد نظر منتقل می‌کند. در حقیقت به این صورت است که بافت یک قسمت کم شده و در ناحیه ی دیگری افزایش یافته است.

در بعضی موارد پیش می‌آید که این غضروف از گوش برداشته می‌شود و در شکل دهی به آناتومی  بینی گوشتی استفاده می‌شود که در حقیقت کار دشواری نیز هست.

اگر ساخت پایه یا داربست مناسب در بینی گوشتی به درستی انجام نشود، بافت نرم آن که حاوی مقدار زیادی چربی و غدد است و ممکن است تغییر شکل داده، جمع شود و بعضاً مشاهده شده که بافت اضافه‌ای در این قسمت تشکیل می‌شود که سبب بد شکل شدن نوک بینی می‌گردد.

از دیگر معایب اسکلت ساختاری  بینی‌های گوشتی این است که تورم بعداز عمل مدت زمان بیشتری طول میکشد و این خود احتمال بوجود آمدن فیبروز را افزایش می‌دهد. در صورتی که به توصیه‌های پزشک معالج و متخصص گوش حلق و بینی  به خوبی عمل شود و ماساژ و چسب زدن مدت زمان طولانی تر و با دقت بیشتری صورت گیرد قطعاً از این مشکل پیشگیری خواهد شد.

و همانطور که می‌دانید تخصص و مهارت پزشک ماهر و با تجربه در تمام موارد بالا بسیار حائز اهمیت است و در رسیدن به نتیجه دلخواه و رضایت بخش موثر می‌باشد.دکتر مریم یعقوبی به عنوان یکی از بهترین متخصص ها در زمینه تخصصی گوش حلق و بینی در تهران معرفی می شوند.

برای درک تفاوت بینی با ساختار گوشتی با بینی با ساختمان بندی استخوانی ابتدا باید با آناتومی شکل و ساختار بینی آشنا شویم. پوشش خارجی پوست متشکل از لایه ی عضلانی زیر پوست، اسکلت بینی که شامل استخوان و غضروف است و همچنین پوشش داخلی که شامل مخاط و پوست می‌باشد، تشکیل شده است.

پوست به ویژه در قسمت پایین بینی نقش مهمی ‌را در شکل دادن به بینی ایفا می‌کند و هر چقدر که ضخامت پوست کمتر و انعطاف پذیری بیشتر داشته باشد، پزشک متخصص زیبایی بهتر به نوک بینی بیمار فرم می‌دهد. بینی‌هایی که فرم استخوانی هستند پوستی ظریف‌تر با قابلیت ارتجاعی بالاتری دارند. و کیفیت پوست در نوک بینی‌های فرم گوشتی از بینی‌های استخوانی کمتر است.

پزشک جراح پلاستیک بینی ، با بکار بردن تکنیک‌های مناسب هر بینی می‌تواند به نتیجه دلخواه دست پیدا کند.

عوارض جراحی بینی یا رینوپلاستی چیست؟

بسیاری از زیباجویان که برای انجام جراحی بینی به پزشک متخصص گوش حلق و بینی مراجعه می‌کنند، نگران این موضوع هستند و از دکتر خود سوال می‌پرسند که آیا حس بویایی آنها با انجام جراحی بینی از بین خواهد رفت و یا تغییر می‌کند؟ یا اینکه نگران این موضوع هستند که اگر تنفس شان راحت تر شد آیا می‌توانند در کنار این تنفس آرام اطمینان داشته باشند که همچنان بتوانند بوی یک فنجان قهوه تازه، بوی گلها و یا بوی سر یک نوزاد را بفهمند؟ در این مقاله دکتر مریم یعقوبی جراح زیبایی بینی، به شما خواهند گفت که عوارض و تاثیر جراحی بینی بر حس بویایی، چشایی و مشکلات تنفس چگونه خواهد بود، پس همراه باشید تا مطالب بسیار خوبی برایتان بازگو شود.

1. وضعیت حس بویایی بعد از عمل جراحی بینی

بعد از عمل جراحی زیبایی بینی بسیاری از بیماران احساس گرفتگی شدیدی در بینی خود میکنند که این حس شبیه زمانی است که فرد دچار  سرماخوردگی شدیدی شده و انسداد بینی دارد و نمی‌تواند از طریق بینی نفس بکشد، چون راه تنفس بسته شده است. بسیاری نیز کاهش چشایی را در هفته‌های اول بعد از عمل بینی اعلام می‌کنند.

متخصصان و جراحان با انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش انجام عمل پلاستیک در ساختار بینی به بیماران خود این اطمینان را می‌دهند که هیچ گونه اختلالی در حس بویایی ماندگار نباشد و بعد از گذشت مدت کوتاهی این مشکلات برطرف خواهد شد.

در خصوص نگرانی در تغییر حس بویایی بعد از عمل هم بسیار طبیعی می‌باشد که بو و طعم غذا را براحتی حس نکنید و این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد، تورمی‌که در بینی ایجاد شده است باعث شده ملوکولهای بو نتوانند مسیر خود را پیدا کنند تا به سمت راه هوایی بالایی و پشت بینی برسند، جایی که میلیون‌ها نورون حساس هستند و هزاران بویی را که در طول روز یک فرد استشمام می‌کند را تفسیر می‌کنند.

از آنجایی که حس بویایی با حس چشایی ارتباط نزدیکی دارد، برای افرادی  که تازه عمل جراحی بینی انجام داده‌اند بسیار سخت خواهد بود که طعم بیشتر غذاها را احساس کنند.

این مسئله جای نگرانی نداشته و تا زمانی که بینی شما متورم است مانند زمانی که دچار زکام و سرماخوردگی شده‌اید نمی‌توانید از قدرت چشایی و بویایی خود استفاده لازم را ببرید. این مشکل ظرف مدت ۴ الی۶ هفته بهبود می‌یابد. و از دست دادن حس بویایی بعد از عمل زیبا سازی  بینی بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد.

در حقیقت بهبود راه هوایی بینی بعد از عمل ظریف سازی بینی، منجر به افزایش و بهبود طولانی مدت حس بویایی بیمار خواهد شد.

2. وضعیت حس چشایی بعد از انجام عمل جراحی بینی

اختلالاتی که در زمینه ی چشایی بعد از عمل پلاستیک بینی اتفاق می‌افتد مشکل شایعی است که بر سیستم شیمیایی حسی اثر می‌گذارد. که کاملاً با اختلال بویایی در ارتباط است.  عمل رینوپلاستی بر عصب‌های چشایی و بویایی که بر مزه و بو اثر دارند، تاثیر می‌گذارد.

حس ناخوشایندی که بعد از عمل در دهان ایجاد می‌شود حتی زمانی که غذایی در دهان نباشد وجود دارد. چون حس چشایی اول از طریق دریافت بو سیگنالهایی را منتقل میکند به ما این امکان را می‌دهد که مزه‌های مختلف را تشخیص دهیم. و وقتی که حس بویایی دچار انسداد شده‌هاست قطعا بر چشایی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

گاهاً پیش آمده است که فردی برای مشکل چشایی به نزد پزشک رفته و پزشک متوجه شده که شخص مشکل بویایی دارد. ولی بیمارانی که عمل جراحی نوسازی بینی انجام می‌دهند، نباید نگران این موضوع باشند و با توجه کردن به توصیه‌های پزشک معالج خود می‌توانند در روند بهبودی حس چشایی خود بسیار کمک کنند.

و در آخر این نکته را یاداور می‌شویم که جراحی بینی تنفس را برای بیماران راحت‌تر می‌کند. اکثرا با شنیدن این موضوع بسیار خوشحال شده و حس خوب تنفس آسان  را که اغلب سالهای زیادی با آن مشکل داشتند را لمس می‌کنند.

3. شش مزیت انجام جراحی بینی یا رینو پلاستی عالی چیست؟

جراحی بینی استخوانیجراحی بینی عالی که توسط پزشک کارآمدی انجام شده باشد، برای بیمار می‌تواند بر طرف کردن مشکلات زیر را به ارمغان ‌آورد. که در ذیل می‌توان این‌گونه فهرست وار ذکر کرد:

  • انحراف بینی را از بین ببرد که ممکن است خم شده، خمیده یا چرخیده باشد.
  • بزرگ شدن شاخک‌های بینی که استخوان‌ها را پوشانده است.
  • پولیپ بینی که بافت انگوری شکلی دارد و باعث سخت شدن تنفس می‌شود.
  • افتادگی دریچه‌های بینی زمانی که راه هوایی باریک بینی دچار افتادگی می‌شود.
  • اصلاح نقص‌های بینی که به صورت مادرزادی در شخص وجود دارد.
  • و موارد خاص دیگری که بنا به مشکل بیماران اصلاح می‌گردد.

چگونه ریسک عمل جراحی بینی را به حداقل برسانیم؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا در خصوص عمل پلاستیکی بینی به شما اعلام کردیم لازم است یادآوری کنیم، برای اینکه بیماران ریسک عمل جراحی بینی را کاهش دهند، انجام کارهای زیر توصیه می‌شود:

  • انتخاب کردن جراح متبحر، با تجربه و متخصص و برجسته که تمام استانداردهای ایمنی لازم را حفظ کرده باشد، می‌تواند احتمال ایجاد عفونت، ایجاد حفره و دیگر عوارض بعد از عمل جراحی را کاهش دهد. و یک پزشک متعهد و کارآزموده می‌تواند یک نتیجه رضایت بخش را برای بیمار خود ضمانت کند.
  • بیماری که قصد انجام عمل جراحی بینی را دارد باید دستورالعمل‌های پزشک، هم قبل از عمل جراحی و هم بعد از عمل جراحی را به خوبی اجرا کند. و باید دقت کند که این دستورها فقط برای کاهش ناراحتی و عوارض استفاده نمی‌شود، بلکه برای تسریع در روند بهبودی بیمار نیز موثر است و سلامت بیمار را تضمین میکند.
  • و در نهایت بیمار باید ارتباط خود با دکترش را در طول مدت زمان درمان حفظ کرده و تمام مواردی که در خصوص درمان و عمل و همچنین موارد سابقه بیماری و حتی داروهای مصرفی و یا عادت سیگار کشیدن و سایر نگرانی‌های خود را با پزشک معالج در میان بگذارد.
  • بهترین روشی که متوجه می‌شوید که آیا کاندید خوبی برای عمل جراحی در ساختاربینی خود  هستید یا خیر این است که یک جلسه مشاوره با جراح مورد نظر خود بگذارید و پزشک پس از صحبت کردن با شما و بررسی سوابق پزشکی و کیفیت پوست و اهداف زیبایی شناسی و آمادگی ذهنی شما قبل از شروع درمان جراحی را به شما توصیه کرده یا رد می‌کند.

مراحل انجام عمل بینی یا رینو پلاستی

مراحل انجام عمل بینی یا رینو پلاستی که توسط جراح انجام می‌شود را به اختصار معرفی می کنیم:

  • اصلاح ناهنجاری و انحراف تیغه بینی یا سپتو پلاستی
  • برداشتن غضروف و قوز استخوانی
  • ترمیم اندازه و نوک بینی مانند باریک کردن یا بالا بردن آن
  • شکستن یا بریدن استخوانهای اضافی بینی جهت باریک کردن قسمت فوقانی و میانی بینی
  • افزودن پیوند‌های استخوانی و غضروفی در صورت نیاز به حمایت اسکلتی یا دفورمه بودن شکل بینی
  • و در نهایت دوختن پوست و گچ گیری بینی

بالا بردن نوک بینی به چه مواردی بستگی دارد ؟

در بینی‌هایی که دچار افتادگی نوک بینی هستند، بالا بردن نوک بینی و تصمیم‌گیری در مورد اندازه آن باید بر اساس معیارهای زیبایی سنجی و متناسب با فرم و ساختمان صورت باشد. اصل “یک سوم” یکی از معیارهای زیبایی است. که توضیح آن به این گونه است که یک سوم بالای صورت پیشانی است و یک سوم تحتانی که از زیر بینی تا زیر چانه می‌باشد و یک سوم میانی صورت فاصله بین ریشه بینی در بالا و قاعده ی بینی در پایین است. و این اصلاح ساختار بینی و بالا بردن نوک آن باید به اندازه ای باشد که نسبت‌ها را حفظ نماید.

در صورتی که پزشک جراح به این نسبت‌ها توجه ننماید و اقدام به بالا بردن بیش از حد نوک بینی بیمار نماید، اشکالات متعددی در تناسب صورت ایجاد می‌شود که شامل بلندی لب بالا، کاهش نسبت بینی به طول صورت و جلوه‌گری بیش از اندازه بعضی قسمت‌های صورت می‌گردد.

حفظ ظاهر بینی طبیعی از نکات مهمی‌است که در میزان بالا بردن نوک بینی باید به آن دقت نمود. یک بینی متناسب با قسمت‌های دیگر صورت، بسیار زیبایی بیشتری را برای بیمار به ارمغان خواهد آورد تا یک بینی نافرم و کوچک که متناسب با صورت فرد نباشد. به همین خاطر است که امروزه متقاضیان داشتن بینی طبیعی بیشتر و بیشتر گردیده است.

داشتن بینی سرسره ای و یا بینی عروسکی سال‌هاست که مقبولیت خود را از دست داده چرا که الگوی این نوع بینی‌ها از دهه‌ی ۱۹۶۰ اقتباس شده است و در جامعه ی امروز و سلیقه ی افراد این دهه نوعی بینی تصنعی تلقی می‌شود.

از آنجا که بالا بردن بیش از اندازه نوک بینی مستلزم برداشتن بیش از حد بافت‌های بینی است، در بیشتر موارد انجام این کار با عواقب نامطلوب تنفسی همراه است. در این بیماران پره‌های بینی در هنگام تنفس بر روی هم می‌افتند و مانع تنفس راحت در حین خواب می‌گردند.

با توجه به مطالبی که در بالا به آنها اشاره شد برای بالا بردن نوک بینی در هر فرد باید ویژگیهای اختصاصی فیزیولوژی آنها بررسی و ارزیابی شده و با توجه به داده‌های بدست آمده بهترین تصمیم اتخاذ شود.

 

 

در نهایت شعار ما این است که :

ما برای زیبایی شما ارزش قائل هستیم و به شما قول می‌دهیم که از ایمنی شما مراقبت نماییم. ماموریت ما دادن خدمات با کیفیت و مراقبت عالی از بیماران و همچنین تضمین نتایج عالی از جراحی زیبایی است. ما می‌خواهیم از اولین تماس تلفنی تا آخرین بازدید خود نزد ما احساس خوبی داشته باشید. ما معتقد هستیم که هر بیمار درمان مختص به خودش را نیاز دارد. به امید اینکه بتوانیم رضایت صد درصدی بیماران عزیز را داشته باشیم.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی بینی های استخوانی و بینی های گوشتی به پیج اینستاگرام دکتر مریم یعقوبی مراجعه نمایید .

منبع: www.plasticsurgery.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۲

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

, , , , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • چه مطلب جامع و کاملی همیشه توی ذهنم دلم میخواست بینی خوش فرمی داشته باشم و عمل کنم ولی اینقدر سوالهای جورواجور به ذهنم می اومد که جوابشون رو نمی دونستم منصرف میشدم. با خوندن این مقاله در مورد جراحی بینی الان خیلی خوب میتونم تصمیم بگیرم . ممنونم خانم دکتر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

نه − سه =

فهرست