علائم کرونا چیست و چطور تشخیص داده می شود؟

ویروس کرونا بیماری گریبانگیری است که همه‌ی مردم جهان را درگیر کرده است. اگر چه ویروس‌های قوی‌تری نسبت به کووید-۱۹ نیز وجود دارد؛ اما شیوع بسیار زیاد این ویروس زندگی بشر را دچار اختلال کرده است. اکنون تنها راه حل ما برای عدم ابتلا، رعایت نکات پیشگیرانه و افزایش آگاهی نسبت به ویروس و شناخت علائم کرونا است. اطلاعات کافی در این زمینه کمک می‌کند که از ابتلا پیشگیری کنیم. همچنین با شناخت ویژگی‌ها و نشانه‌های ویروس می‌توان سریع‌تر برای درمان اقدام کرد. در این صورت احتمال ابتلای شدید و نیاز به بستری در بیمارستان کاهش پیدا می‌کند. در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین سوالات در مورد کرونا ویروس پاسخ دهیم.

علائم کرونا چیست؟

شایع‌ترین علائم ویروس کرونا تب، سرفه‌های خشک و احساس خستگی است. سایر علائمی که کمتر در بین مبتلایان شیوع دارند و ممکن است در برخی از بیماران دیده شوند را در ادامه نام برده‌ایم.

  • بدن درد شدید.
  • گرفتگی بینی.
  • سر درد.
  • گلو درد.
  • اسهال.
  • از بین رفتن حس بویایی و چشایی.
  • کهیر یا برآمدگی روی سطح پوست و یا تغییر رنگ پوست دست و پاها.
  • تهوع و استفراغ.
  • مشکلات تنفسی.

این علائم معمولا در ابتدا خفیف هستند و به تدریج شدت می‌گیرند. برخی از افراد مبتلا تنها علائم بسیار خفیفی از ویروس کرونا را نشان می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتری می‌توانید مقاله‌ی سازمان جهانی بهداشت را در این رابطه بخوانید.

علائم کرونا بعد از چند روز نشان داده می‌شود؟

زمان ابتلا به ویروس تا زمان آشکار شدن علائم معمولا در حدود ۵ تا ۶ روز طول می‌کشد. اما این زمان در همه‌ی افراد شبیه نیست. علائم در برخی از بیماران بلافاصله بعد از بیماری آشکار می‌شود و در برخی دیگر ممکن است تا دو هفته به صورت نهفته باقی بماند. به نظر می‌رسد افراد مسن و هم‌چنین افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای چون مشکلات ریوی و دیابت هستند در معرض خطر بیشتری قرار دارند. لازم به ذکر است که افراد مبتلا چه علامتی داشته باشند و چه نداشته باشند، ناقل ویروس کرونا هستند و می‌توانند آن را به دیگران انتقال دهند. این امر مشخص می‌کند که استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی تا چه اندازه حیاتی است.

کرونا تا چه زمانی ادامه دارد؟

گزارش‌های جدید محققان مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی آمریکا، سناریوهایی را درباره‌ی نحوه‌ی پیشرفت کرونا در ماه‌های آینده پیش‌بینی کرده است. بر اساس الگوی بیماری آنفولانزای اسپانیا در سال ۱۹۱۸، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند کرونا ویروس بین ۱۸ تا ۲۴ ماه طول بکشد. احتمالا در طول این مدت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند. بدترین سناریویی که توسط این مرکز ارائه شده، شیوع موج دوم بزرگ کرونا ویروس در پاییز و زمستان امسال است. این مرکز به ایالت‌های مختلف آمریکا هشدار داد است که خود را برای پاییز و زمستانی سخت آماده کنند. ویروس کرونا شباهت‌هایی به آنفولانزای اسپانیایی دارد. به همین دلیل دانشمندان برای پیش‌بینی روند آن از تاریخچه آنفولانزای قرن قبلی کمک می‌گیرند. به همین دلیل ممکن است پیشبینی‌ها دقیق نباشد و کووید-۱۹ ما را با رویدادهای جدیدی مواجه کند.

سرعت شیوع ویروس کرونا از آنفولانزا نیز بیشتری است. یک فرد آلوده به طور متوسط ۲ تا ۵/۲ نفر را مبتلا می‌کند. دانشمندان معتقدند هیچ راهی برای پیشگویی دقیق آینده‌ی این ویروس وجود ندارد. سه سناریوی محتمل در مورد آینده جهان با ویروس کرونا را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • در تابستان موج‌های کوچک و پشت سر هم بیماری در میان مردم شایع می‌شود. این امواج آلودگی کمتری دارند. ممکن است یک تا دو سال ادامه پیدا کنند. پژوهشگران امیدوارند این موج‌ها تا سال ۲۰۲۱ به تدریج از بین بروند.
  • موج بزرگتری از عفونت‌ها را در پاییز و زمستان پیش‌بینی می‌کند. به دنبال موج اول کرونا، امواج بزرگتری در پاییز و زمستان سال ۲۰۲۰ به وجود می‌آید. سال ۲۰۲۱ نیز با یک یا چند موج کوچکتر از این ویروس همراه خواهد بود.
  • ممکن است اولین موج کرونا آخرین موج آن باشد. بر اساس این سناریو بیماری کرونا به تدریج از بین می‌رود. پیشبینی می‌شود که واکسن کرونا ویروس تا سال ۲۰۲۱ تولید خواهد شد.

آیا کرونا ضعیف شده است؟

بر اساس یکی از قوانین طلایی علم ویروس شناسی، ویروس‌هایی که در جوامع گردش می‌کنند، دستخوش تغییر می‌شوند و جهش پیدا می‌کنند. ویروس‌ها نیز مانند سایر قسمت‌های طبیعت خود را تغییر می‌دهند تا بتوانند زنده بمانند. ویروس‌های کشنده پس از آن که تمام میزبانانشان را بکشند و یا دیگر میزبان جدیدی برای خود نیابند از میان خواهند رفت. ممکن است چندین نسل طول بکشد تا تغییرات ژنتیکی لازم برای تضعیف کرونا ویروس ایجاد شود. لازم است حتی ممکن است این ویروس با گرفتن میلیون‌های قربانی نیز همچنان پرقدرت باقی بماند. این موضوع مشخص می‌کند که برای شکست کرونا نباید به تضعیف آن امیدوار باشیم. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت WEbmd مطالعه کنید.

برای ویروس کرونا چه آزمایشی باید بدهیم؟

ساده‌ترین راه برای بررسی ابتلا به این بیماری، تب‌سنجی است. اما برای نتایج دقیق‌تر به آزمایش‌های دقیق‌تری نیاز است. در حال حاضر دو نوع آزمایش برای بیماری کرونا یا کووید۱۹ در دسترس است.

  • آزمایش‌های ویروسی
  • آزمایش‌های آنتی بادی

آزمایش‌های ویروسی مشخص می‌کنند که آیا در حال حاضر در بدن عفونت وجود دارد یا نه. در مقابل آزمایش آنتی بادی (پادتن) مشخص می‌کند که آیا در گذشته‌ی نزدیک به عفونت مبتلا بوده‌اید یا خیر. آزمایش آنتی بادی ممکن است عفونت فعلی را در بدن تشخیص ندهد. زیرا بین ۱ تا ۳ هفته طول می‌کشد تا بدن آنتی بادی بسازد‌. مجهز بودن بدن به آنتی بادی باعث می‌شود تا بدن انسان از ابتلای مجدد به ویروس کرونا در امان بماند. اما هنوز اطلاعاتی درباره‌ی میزان و مدت زمان تاثیر آنتی بادی در برابر کرونا در دست نیست.

روش‌های دیگری چون تست گلو،‌آزمایش خون و سی‌تی‌اسکن ریه نیز برای تشخیص این ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله‌ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای (CDC) را مطالعه کنید.

کرونا در کودکان به چه صورت است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانان به اندازه‌ی بزرگسالان و سایر گروه‌های سنی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. کودکان و نوجوانان نیز می‌توانند مانند بزرگسالان عامل پخش و شیوع این ویروس باشند. بر اساس شواهد موجود، شدت ویروس کرونا در مبتلایان رده سنی کودک و نوجوان نسبت به بزرگسالان کمتر است. با این وجود موارد ابتلای شدید نیز در بین این گروه‌های سنی دیده شده است. کودکان یا بزرگسالانی که به کرونا مبتلا هستند و یا علائم این ویروس را دارند، باید در قرنطینه بمانند. هم‌چنین لازم است کودکان را از تماس با افراد مسن و سایر افرادی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری هستند دور باشند.

جمع‌بندی

در صورت مشاهده‌ی علائم شدید کرونا لازم است تا سریعا به پزشک مراجعه کنید. مخصوصا گروه‌های حساس مثل افراد مسن یا بیماران دیابتی باید برای مراجعه به پزشک حساسیت و عجله‌ی بیشتری به خرج بدهند. تشخیص بیماری کرونا و ارائه‌ی راهکارهای درمانی بر عهده همکاران متخصص بیماری‌های عفونی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کرونا به پیج اینستاگرام دکتر مریم یعقوبی متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه نمایید.

از آن جایی که ویروس کرونا هنوز فاقد درمان قطعی یا واکسن است، رعایت پیشگیری‌های لازم در این زمینه ضرورت دارد. رعایت بهداشت فردی، فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از اجتماعات از جمله کار‌هایی است که باید برای پیشگیری از ابتلا انجام داد.

 

دکتر مریم یعقوبی – متخصص گوش حلق و بینی

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۲٫۸ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۴

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

4 × پنج =

فهرست