عوارض و ریسک های جراحی زیبایی گوش

ریسک های جراحی زیبایی گوش معمولا اندک هستند. اما اطلاع از ریسک ها، عوارض و خطرات احتمالی برای بیماران ضروری است. چرا که این موضوع در کاهش استرس جراحی به آن‌ها کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود اقدامات لازم برای کاهش ریسک و عوارض عمل جراحی را انجام دهند. در این مقاله قصد داریم در مورد عوارض و ریسک های جراحی زیبایی گوش صحبت کنیم. در ادامه سوالاتی را مشاهده می‌کنید که پاسخ آن‌ها در مقاله ارائه شده است.

هدف از جراحی زیبایی گوش چیست؟

جراحی زیبایی گوش (Otoplasty) روشی برای تغییر شکل، موقعیت یا اندازه‌ی گوش‌ها است. عمل جراحی زیبایی گوش برای افرادی انجام می‌شود که از شکل، فرم، اندازه و موقعیت گوش‌های خود رضایت ندارند. هدف از این جراحی زیبایی می‌تواند اصلاح آسیب دیدگی‌های ظاهری گوش و هم‌چنین اصلاح نقص‌های ظاهری مادرزادی در گوش‌ها باشد‌. افراد بالای ۵ سال می‌توانند از روش جراحی برای اصلاح فرم گوش‌هایشان استفاده کنند. البته در برخی از موارد افراد بالای سه سال نیز تحت عمل جراحی اتوپلاستی قرار می‌گیرند. اما در کودکان بالای ۵ سال ریسک های جراحی زیبایی گوش کم‌تر است.

برخی از دلایلی که افراد به خاطر آن تحت این عمل جراحی زیبایی قرار می‌گیرند، عبارتند از؛

  • کاهش فاصله‌ی گوش‌ها از سر
  • متقارن کردن گوش‌ها
  • نارضایتی از عمل جراحی زیبایی گوش قبلی

کاهش شنوایی جزو ریسک های جراحی گوش محسوب نمی‌شود. به طور کلی این روش هیچ تأثیری در کاهش یا افزایش شنوایی نخواهد داشت.

ریسک های جراحی زیبایی گوش شامل چه مواردی است؟

ریسک های جراحی زیبایی گوش چیست

جراحی زیبایی گوش مانند هر جراحی دیگری خالی از ریسک نیست. ریسک های جراحی زیبایی گوش شامل ریسک های عمومی عمل‌های جراحی و ریسک اختصاصی این عمل است. در ادامه به تمام خطراتی که احتمال بروز آن‌ها وجود دارد، اشاره کرده‌ایم.

ریسک های عمومی در عمل‌های جراحی

آنچه در ادامه بیان می‌کنیم، خطری است که در تمام جراحی‌های تهاجمی وجود دارد.

  • به جا ماندن اسکار یا جای زخم: ممکن است زخم‌‌های ناشی از عمل جراحی در پشت گوش شما باقی بمانند.
  • خونریزی: در صورتی که بخیه‌ها خوب عمل نکنند، احتمال خونریزی بعد از عمل وجود خواهد داشت.
  • عفونت: عدم رعایت بهداشت زخم و توجه نکردن به دستورات مراقبتی و دارویی پزشک معالج، احتمال عفونت زخم گوش را بیشتر می‌کند.
  • واکنش به داروهای بی‌حسی و بیهوشی: تهوع، سرگیجه و… از واکنش‌های منفی به داروهای بیهوشی هستند. این مشکلات ممکن است تا چند روز با بیمار همراه باشند.
  • مشکلات بخیه‌ها: آسیب زدن بخیه‌ها به سطح پوست و به وجود آمدن التهابات پوستی یکی دیگر از ریسک های جراحی زیبایی گوش محسوب می‌شود. این مشکلات در صورت شدید بودن ممکن است به انجام جراحی نیاز داشته باشند.
  • واکنش آلرژیک به نوار جراحی یا سایر مواد مورد استفاده در طی یا بعد از عمل

ریسک های اختصاصی جراحی زیبایی گوش

در برخی موارد ممکن است برخی بیماران با مشکلات زیر مواجه شوند.

  • عدم تقارن گوش‌ها: یکی دیگر از ریسک های جراحی زیبایی گوش ریسک عدم تقارن گوش‌هاست. ممکن است در اثر جراحی و در دوران نقاهت بعد از عمل گوش‌ها تقارن خود را از دست بدهند‌. البته برخی از عمل‌های جراحی صرفا با هدف رفع مشکل عدم تقارن گوش‌ها انجام می‌شوند.
  • تاثیر بر اعصاب پوست: از دست دادن موقتی حس لامسه در محل جراحی و بی حس شدن اعصاب از دیگر ریسک های جراحی زیبایی گوش است. در برخی موارد نادر ممکن است که اعصاب کامل آسیب ببینند. در این صورت احساس بی‌حسی دائمی خواهد بود.
  • تصحیح بیش از اندازه‌ی ظاهر گوش‌ها: ممکن است در اثر انجام این جراحی گوش‌ها بیش از حد به سر چسبیده و نزدیک شوند.

ریسک های جراحی زیبایی گوش در موارد نادر اتفاق می‌افتند. اما تا حد زیادی به مهارت جراح وابسته هستند. بیمارانی که توسط پزشکان حرفه‌ای عمل می‌شوند دغدغه‌ای از بابت جراحی‌های ناموفق یا عدم تصحیح فرم گوش‌ها نخواهند داشت. به همین دلیل لازم است در انتخاب جراح مربوطه دقت زیادی صرف کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله سایت docshop را مطالعه کنید.

عوارض جانبی جراحی زیبایی گوش چیست؟

ریسک ها و هزینه ها جراحی زیبایی گوش

بیمارانی که تحت عمل جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی) قرار می گیرند، توقع دارند به سرعت از ظاهر جدید گوش‌های خود لذت ببرند. آن‌ها نمی‌دانند که نتایج این جراحی زیبایی فورا ظاهر نمی‌شود. به همین دلیل ممکن است در روزهای اول تصور کنند که عمل موفقیت آمیزی نداشته‌اند. دوره نقاهت این عمل حدود شش هفته است. بعد از آن افراد می‌توانند نتایج به دست آمده را مشاهده کنند.

دوره‌ی نقاهت ممکن است برای بیماران مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. عوارض نیز با ریسک های جراحی زیبایی گوش همراه هستند. برخی از این عوارض طبیعی هستند و تمام بیماران آن‌ها را تجربه می‌کنند. اما برخی دیگر تنها در موارد خاص رخ می‌دهند.

عوارض جراحی زیبایی گوش بسیار محدود است. اما ممکن است آزاردهنده باشد. درد متوسط و خارش و بی حسی به دنبال انجام عمل جراحی زیبایی گوش از مهم‌ترین عارضه‌های این عمل هستند. سوزش و لرزش نیز از دیگر عوارض شایع اوتوپلاستی است و با دارو می توان آن را کاهش داد. در حالت ایده آل، این اثرات باید چند روز پس از عمل از بین بروند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله کلینیک مایو را مطالعه کنید.

احساس درد بعد از جراحی زیبایی گوش نشانه چیست؟

درد بعد از انجام عمل جراحی زیبایی گوش در بیشتر موارد بسیار خفیف است. اما یکی از عوارض و ریسک های جراحی زیبایی گوش محسوب می‌شود. این درد را می‌توان با مسکن‌ها و داروهای ضد التهاب تسکین داد. بعد از عمل، بانداژهای مخصوص با دقت در اطراف سر بیمار پیچیده می‌شوند تا از ناراحتی بیمار در اثر اصطکاک زخم‌ها با محیط بیرونی جلوگیری شود. باندها همچنین به بیمار کمک می‌کنند راحت‌تر بخوابد و استراحت کاملی داشته باشد. همچنین باندها از ریسک های عمل جراحی زیبایی گوش مانند عفونت یا جابجا شدن گوش‌ها پیشگیری می‌کنند.

بیمار باید یک یا دو روز اول بعد از عمل باندهای موجود روی زخم را نگه ‌دارد. بعد از این مدت، باندهای اولیه با پانسمان‌های سبک‌تر جایگزین می شوند. بعد از گذشت حدوداً یک هفته، بیمار می‌تواند پانسمان را به صورت کامل باز کند.

اگرچه درد جزئی پس از جراحی زیبایی گوش طبیعی است، اما طولانی شدن درد ممکن است نشانه عوارض جدی‌تری باشد. در صورت ادامه دار شدن درد، بهتر است پزشک معالج سریعا در جریان قرار گیرد.

آیا احساس خارش بعد از عمل جزو عوارض و ریسک های عمل زیبایی گوش محسوب می‌شود؟

ریسک های جراحی زیبایی گوش چیست

یکی دیگر از عوارض جانبی و ریسک‌ های جراحی زیبایی گوش، احساس خارش در ناحیه‌ی عمل است.

احتمال زیادی وجود دارد که بیمار خارش و درد را در محل عمل را تجربه کند. خارش به طور معمول بخاطر وجود بخیه‌ها ایجاد می‌شود. خشک شدن یا تحریک شدن جای زخم باعث خارش می‌شود.

این عارضه در کودکان بیشتر است. چرا که پوست آن‌ها نسبت به بزرگسالان حساس‌تر است. والدین کودک باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند تا فرزندانشان از خراشیدن و خاراندن محل جراحی خودداری کنند. پزشکان توصیه می‌کنند که کودکان پس از اتوپلاستی حدود یک هفته در خانه استراحت کنند. والدین و جراحان باید در مورد اهمیت مقاومت در برابر ضربه، در برابر خراش و صورت لمس محل جراحی با کودکان صحبت کنند.

واکنش‌های کوچکی مانند خاراندن محل جراحی می‌تواند منجر به پارگی بخیه‌ها شود. پارگی بخیه‌ها صدمات قابل توجهی به پیشرفت‌های حاصل از جراحی زیبایی گوش وارد می‌کند. حتی ممکن است منجر به عفونت و سایر عوارض شود.

جمع‌بندی

عمل جراحی زیبایی گوش ممکن است کمی ریسک داشته باشد. اما احتمال کم ایجاد عوارض و اثرات مطلوب این عمل باعث می‌شوند که افراد زیادی برای انجام آن اقدام کنند. لازم به ذکر است که رعایت دقیق توصیه‌های جراح برای مراقبت از محل جراحی در دوران نقاهت، می‌تواند عوارض را تا حد زیادی کاهش دهد. با انتخاب پزشک با تجربه می‌توان تا حد زیادی ریسک های جراحی زیبایی گوش را کاهش داد. دکتر مریم یعقوبی متخصص گوش، حل و بینی هستند که تجربه بسیاری در زمینه جراحی اتوپلاستی دارند. ایشان از طریق پیج اینستاگرام به شما مشاوره می‌دهند و پاسخگوی سوالات شما در این رابطه خواهند بود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳٫۴ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۱۶

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

مطالب مرتبط

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • ترانه مرادی
    8 سپتامبر 2020 3:57 ب.ظ

    ممنون از مطلب مفیدتون
    میخواستم بپرسم که احساس درد بعد از جراحی زیبایی چقدر زمان میبره؟
    و معمولا کارهایی باعث تسکین دردش میشه؟

    پاسخ
  • خیلی ممنون
    ولی من به داروی بیهوشی حساسیت دارم میخواستم بدون احتمال مرگ در اثر بیهوشی هم وجود داره ؟

    پاسخ
  • سلام
    من تازه عمل کردم ویک روزه که پانسمانم رو باز کردم و دیدم که گوشهام کاملا چسپیده و شکل نامناسبی داره،اصلا از نتیجه عمل راضی نیستم ،خواستم بدونم ایا احتمال داره بعد از کشیدن بخیه ها گوش ها از حالت چسپیدگی به سر فاصله بگیرن و اگر جواب خیر هست میشود که دوباره عمل کرد و گوش را به حالت قبل برگردوند؟؟
    ممنون میشم جوابگو باشید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

10 + 19 =

فهرست