دلایل پارگی پرده گوش چیست و چطور می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد؟

دلایل پارگی پرده گوش (سوراخ غشای تمپان) مختلف است. پرده گوش بافت نازکی است که مجرای گوش را از گوش میانی جدا می‌کند. زمانی که یک حفره یا سوراخ در آن ایجاد شود، پارگی پرده رخ داده است. پارگی پرده‌ی گوش می‌تواند منجر به کاهش شنوایی شود. همچنین می‌تواند گوش میانی بیمار را در برابر عفونت‌ها آسیب پذیرتر کند. آسیب‌های جزئی به پرده گوش خود به خود درمان می‌شوند. اما اگر دلایل پارگی پرده گوش جدی‌تر باشند و حفره ایجاد شده غیر قابل ترمیم باشد، به راهکارهای درمانی جدی‌تر مانند جراحی نیاز است.

علائم پارگی پرده گوش چیست؟

علائم و نشانه‌های پارگی پرده گوش شامل موارد زیر است.

  • درد گوش که ممکن است به سرعت فروکش کند.
  • تخلیه مخاطی
  • ترشحات چرکی یا خونی از گوش خارج می‌شود.
  • کاهش شنوایی و زنگ زدن در گوش (وزوز گوش)
  • احساس سرگیجه
  • حالت تهوع یا استفراغ که ناشی از سرگیجه است.

در صورت مشاهده علائم یا نشانه های پارگی پرده گوش لازم است به پزشک متخصص گوش مراجعه کنید. گوش‌های میانی و داخلی از ساختارهای ظریفی برخوردارند و به همین دلیل در برابر آسیب یا بیماری حساس هستند. مهم است که سعی کنید علت به وجود آمدن علائم فوق در گوش خود را بفهمید و مشخص کنید آیا پارگی پرده گوش اتفاق افتاده است یا نه. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر مقاله سایت mayoclinic را بخوانید.

دلایل پارگی پرده گوش چیست؟

پرده گوش به دلایل مختلفی پاره می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین علت‌های این موضوع اشاره کرده‌ایم.

عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا)

عفونت گوش میانی اغلب منجر به تجمع مایعات در گوش میانی بیمار می‌شود. فشار این مایعات می تواند باعث پارگی پرده گوش شود. البته عفونت‌های خفیف این عارضه را به دنبال ندارد. به همین دلیل لازم است تا پیش از تشدید، برای بهبود عفونت اقدام کرد.

روش های درمان پارگی پرده گوش
  • صداهای بلند یا انفجار (ضربه صوتی) یا شلیک گلوله

وارد شدن اشیا خارجی به گوش

اشیا کوچک، مانند گوش پاک کن پنبه‌ای یا سنجاق سر، می توانند یکی از دلایل پارگی پرده گوش یا ایجاد حفره در آن باشند. در بسیاری از موارد بیماران به صورت عمدی برای خارش یا پاک کردن گوش این اجسام را وارد گوش می‌کنند و باعث آسیب رسیدن به پرده‌ی آن می‌شوند.

وارد شدن ضربات شدید به سر

آسیب شدید به سر، مانند شکستگی پایه جمجمه، ممکن است باعث دررفتگی یا آسیب به ساختارهای گوش میانی و داخلی شود. این آسیب‌ها جزو دلایل پارگی پرده گوش می‌شوند. البته نمی‌توان گفت هر ضربه‌ای که به سر وارد می‌شود، به پرده و سایر قسمت‌های گوش آسیب می‌رساند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، مقاله سایت healthline را بخوانید.

عوارض پارگی پرده گوش چیست؟

در صورتی که پرده گوش پاره شود، مشکلات بسیاری برای فرد به وجود می‌آید. اگر بعد از سه تا شش ماه پرده گوش نتواند به صورت خود به خود ترمیم شود، این مشکلات بیشتر نمود پیدا می‌کنند. بنابراین بهتر است به محض رخ دادن یکی از دلایل پارگی پرده گوش، آن را معاینه کنید و از آسیب نرسیدن به آن مطمئن شوید. در ادامه به مهم‌ترین عوارض پارگی پرده گوش اشاره کرده‌ایم.

پارگی پرده گوش

کاهش یا از دست دادن شنوایی

معمولاً کاهش شنوایی موقتی است و فقط تا زمان بهبودی پارگی یا سوراخ در لاله گوش شما ادامه دارد. اندازه و محل پارگی می‌تواند بر میزان کاهش شنوایی تاثیر بگذارد.

عفونت گوش میانی ​​(اوتیت مدیا)

حفره یا سوراخ موجود در پرده گوش می‌تواند راهی برای ورود باکتری‌ها به گوش باشد. در صورتی که پرده گوش سوراخ شده، ترمیم نشود، ممکن است افراد در معرض عفونت‌های مداوم (مکرر یا مزمن) قرار بگیرند. این عارضه معمولا در افراد کمی رخ می‌دهد. عفونت خود عوارض دیگری را نیز به دنبال دارد. پیشگیری از عفونت اهمیت پیگیری بعد از ایجاد دلایل را مشخص می‌کند.

کیست گوش میانی (کلستئاتوم)

اگرچه به وجود آمدن این کیست بسیار نادر است، اما همچنان یکی از عوارض پارگی پرده گوش محسوب می‌شود. این کیست از سلول‌های پوستی و بقایای دیگر تشکیل شده است و در گوش میانی ایجاد می‌شود. اگر پرده گوش شما پاره شود، بقایای پوست می‌تواند به گوش میانی شما ريزش كرده  و کیست ایجاد کند. کیست در گوش میانی شما یک محیط مساعد برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند و همچنین حاوی پروتئین‌هایی است که می‌تواند به استخوان های گوش میانی آسیب برساند.

راه‌های پیشگیری از دلایل پارگی پرده گوش کدامند؟

اولین راه پیشگیری، مراقبت است. بسیاری از پارگی‌های پرده گوش به دلیل حادثه ایجاد می‌شود. اما در ادامه به راهکارهای دیگری برای پیشگیری از دلایل پارگی پرده گوش اشاره کرده‌ایم.

مراقبت از گوش در صورت عفونت

در صورت ابتلا به عفونت گوش میانی در کوتاه‌ترین زمان نسبت به مراجعه به پزشک و درمان اقدام کنید. از علائم و نشانه‌های عفونت گوش میانی می‌توان گوش درد، تب، گرفتگی بینی و کاهش شنوایی را نام برد. کودکان مبتلا به عفونت گوش میانی اغلب کلافه هستند و ممکن است از خوردن غذا امتناع کنند. برای جلوگیری از آسیب احتمالی پرده گوش، در صورت مشاهده‌ی علائم فوق در خود یا کودکتان سریعا با پزشک ملاقات کنید.

همین طور بخوانید: بیماری های گوش | مهم ترین و رایج ترین

پارگی پرده گوش

محافظت از گوش هنگام پرواز

در صورت امکان، زمانی که دچار سرماخوردگی یا آلرژی فعال که باعث گرفتگی بینی یا گوش می‌شود هستید، از مسافرت هوایی خودداری کنید. در هنگام برخاستن و فرود آمدن هواپیما، آدامس بجوید. راهکار دیگر این است که در حالی که سوراخ های بینی خود را فشار می‌دهید، دهان خود را بسته نگه دارید. از این طریق فشار وارد شده به گوش‌ها را کاهش خواهید داد. در هنگام بلند شدن هواپیما و فرود آن نخوابید.

وارد کردن اشیاء خارجی به گوش ممنوع

هرگز سعی نکنید موم گوش اضافی یا سخت شده را با وسایلی مانند پنبه، گیره کاغذ یا سنجاق سر بیرون بیاورید. این موارد می‌توانند به راحتی پرده گوش شما را پاره یا سوراخ کنند. به فرزندان خود در مورد صدماتی که می توان با قرار دادن اشیا خارجی در گوش به آن‌ها وارد کند، هشدار دهید.

از گوش‌ها در برابر صدای بلند محافظت کنید

بهتر است تا حد امکان از فعالیت‌هایی که گوش شما را در معرض صدای خیلی بلند قرار می‌دهد، خودداری کنید. اگر سرگرمی‌ها یا شغل شما با صداهای خیلی بلند سر و کار دارد، از محافظ برای گوش‌های خود استفاده کنید. بدون محافظ در معرض صداهای بلند مانند انفجار قرار نگیرید.

جمع بندی

پارگی پرده‌ی گوش می‌تواند عوارض زیادی همچون ناشنوایی را در پی داشته باشد. به همین دلیل لازم است در صورت ایجاد دلایل پارگی پرده گوش سریعا به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. دکتر مریم یعقوبی یکی از بهترین و مجرب‌ترین پزشکان متخصص گوش حلق و بيني در زمینه‌ی تشخیص و درمان بیماری‌های گوش، همچون پارگی پرده گوش است. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه می‌توانید به پیج اینستاگرام شخصی دکتر مريم  یعقوبی مراجعه کنید یا جهت دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۴۲۱۹۸۷۳۰ تماس حاصل نمایید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۲

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

هفت − شش =

فهرست