پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش ، زمانی رخ می دهد که بر روی بافت نازک جدا کننده کانال گوش و گوش میانی ، حفره ای پدید آید. پاره شدن پرده گوش می تواند به کم شنوایی  منجر شود. از دیگر نتایج منفی این عارضه می توان به آسیب پذیر شدن گوش میانی و عفونت آن اشاره کرد. برای درمان پارگی پرده گوش ، لازم است که به متخصص رجوع نمایید تا ایشان با بررسی شدت بروز عارضه ، روند معالجه را متناسب با شرایط گوش آغاز نماید. دکتر مریم یعقوبی ، یکی از بهترین جراحان گوش در تهران این مقاله را جهت آگاهی رسانی شما تهیه نموده که می توانید در صورت بروز هر یک از موارد توضیح داده شده به ایشان مراجعه نمایید. یک متخصص گوش ، حلق و بینی به دلیل آشنایی و تسلط خیلی کامل به ساختار گوش می تواند در صورت مراجعه به موقع خیلی سریع تشخیص را انجام دهد و دوره درمان شما را بدون هیچ معطلی شروع کند.

پارگی پرده گوش - دکتر مریم یعقوبی

علائم پارگی پرده گوش

  • درد گوش که ممکن است در زمانی کوتاه برطرف شود
  • خروج ترشحات خونی یا مخاطی شکل از گوش
  • کم شنوایی گوش یا نا شنوایی
  • وزوز گوش
  • سرگیجه
  • حالت تهوع و استفراغ که می توانند ناشی از سرگیجه باشند

در صورتیکه احساس کردید یک یا چند تا از نشانه های پارگی پرده گوش در شما نمود پیدا کرده است ، فوراً به پزشک مراجعه نمایید. گوش میانی و داخلی ساختار بسیار حساسی دارند و در برابر صدمات وارده و بیماری های گوش مقاومت بالایی ندارند. از همین رو لازم است در اسرع وقت به علت علائم بروز یافته پی ببرید و از ایجاد مشکلات جدی تر جلوگیری نمایید.

دلیل های پارگی پرده گوش

عفونت گوش میانی (otitis media) :  بروز عفونت در گوش میانی ، اغلب تجمع مایعات در آن ناحیه را به همراه دارد. فشار مایعات تجمع یافته ممکن است باعث صدمه دیدن پرده گوش شود.

باروتروما یا ترومای فشاری (Barotrauma) : باروتروما فشار وارد شده بر روی گوش است که زمانی رخ می هد که تعادل موجود میان سطح فشار گوش میانی و سطح فشار محیط اطراف بر هم خورد. اگر شدت فشار بسیار بالا باشد ، منجر به پاره شدن پرده گوش می شود.

صداهای بسیار بلند و گوش خراش : اصوات با فرکانس بسیار بالا یا صدای ناشی از انفجار از جمله عواملی هستند که ممکن است باعث بروز عارضه مذکور شوند. این عوامل به ندرت موجب آسیب دیدن پرده گوش می شوند.

ورود جسم خارجی به داخل گوش : وارد ساختن اجسام خارجی مانند مداد ، خودکار ، کلید یا هر شی دیگری می تواند باعث صدمه دیدن پرده گوش شود.

ضربه شدید به سر : آسیب های شدید مانند شکستگی استخوان جمجمه ، ممکن است باعث جابه جایی یا صدمه دیدن ساختار گوش میانی و داخلی شود که یکی از این موارد پارگی پرده گوش است.

تست های تشخیص پارگی پرده گوش

  1. تست های آزمایشگاهی
  2. سنجش گوش میانی (Tympanometry)
  3. تست شنوایی

راه های درمان پارگی پرده گوش

در بعضی از موارد ، ناحیه آسیب دیده پرده گوش ، با گذشت چند هفته به خودی خود ، بهبود می یابد. اگر نشانه هایی از بروز عفونت وجود داشته باشد ، متخصص گوش در این بازه قطره های آنتی بیوتیک را برای فرد تجویز می کند. اگر پرده گوش با گذشت زمان مشخص شده ، بهبود نیابد ، روندهای درمانی مبنی بر بستن حفره ایجاد شده در دستور کار قرار می گیرد.

چسب های مخصوص پرده گوش : در این روش پزشک با استفاده از paper patch ، حفره ایجاد شده بر روی پرده گوش را می پوشاند. او ابتدا به منظور کمک به بهبودی سریع تر بافت پرده گوش ،  داروی شیمیایی بر روی آن اعمال می کند سپس چسب را در آن محل قرار می دهد. که در پارگی های کوچک کاربرد دارد.

جراحی : تمپانوپلاستی یا جراحی ترمیم پرده گوش دیگر روند درمانی است. در طول عمل ، جراح برای پوشاندن پارگی از بافت های پیوندی استفاده می کند. این روش زمانی اتخاذ می گردد که روندهای درمانی پیشین نتیجه مطلوبی را ارائه نداده باشند.

از دیاپازون چه کمکی برای تشخیص پارگی گوش می گیرند ؟

دیاپازون دستگاهی است که جراحان گوش ، حلق و بینی از ان برای موارد تشخیصی کمک می گیرند این دستگاه هنگام ضربه از خود صدا تولید می کند و می تواند به پزشک در تشخیص کم شنوایی که ممکن از ناشی از بسیاری از عارضه های گوش که پارگی پرده گوش نیز شامل ان می شود کمک کند.

ترمیم پارگی پرده گوش چگونه انجام می شود؟

معمولا در صورتی که پرده گوش دچار پارگی شود باید بعد از گذشت چند هفته خودبه خود درمان شود . البته این موضوع کاملا بستگی به نظر پزشک معالج دارد زیرا در برخی از موارد نیاز است که با کمک جراحی پرده گوش را مورد ترمیم قرار دهند. این کار باید حتما توسط متخصص گوش ، حلق وبینی انجام شود . وی این سوراخ را از طریق بافت خود مراجعه کننده می بندد.

فرد چگونه می تواند متوجه پارگی پرده گوش بشود ؟

بعد از اینکه این اتفاق می افتد در بیشتر مواقع فرد متوجه هیچ علائمی نخواهد شد و ممکن است تا چند روز اتفاقی برای او نیافتد اما همه چیز بعد از چند روز تغییر خواهد کرد و فرد را مجبور به مراجعه به متخصص گوش ، حلق و بینی می نماید. ممکن است عارضه های ناشی از عارضه مذکور به اشکال زیر خودنمایی کنند:

  • فرد دچار وزوز در گوش شود.
  • شخص دجار سرگیجه باشد و ضعف شدیدی در بدن خود احساس نماید سرگیجه ناشی از سرگیجه موجب حالت تهوع شدید می شود.
  • فرد احساس می کند که کم شنوا شده و نمی توانند صداها را به طور کامل تشخیص دهد در این حالت ممکن است آسیب دیدگی گوش جزئی یا کلی باشد.
  • گوش دچار خونریزی می باشد و چرک زیادی از آن خارج می شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۱ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۱

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

هفت + 5 =

فهرست