سنگ لوزه چیست و چگونه درمان می شود؟

سنگ لوزه چیست و چگونه درمان می شود ؟

دهانتان بوی بد می دهد ، هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید گلو درد دارید؟ پزشکتان تشخیص وجود سنگ لوزه را داده و اکنون به دنبال این هستید که بدانید سنگ لوزه چیست و چگونه درمان می شود؟ با ما در ادامه این مقاله از سایت دکتر مریم یعقوبی بهترین جراح گوش تهران همراه باشید تا در رابطه با این عارضه و راه های درمان آن مطالب جدید ، جامع و مفیدی را کسب کنید. برای توضیح مختصر این عارضه می توانیم بگویم سنگ‌های لوزه ،  اجسام سخت سفید یا زرد رنگی هستند که بر روی لوزه‌ها یا در داخل آن‌ها شکل می‌گیرند. که با درمان سنگ لوزه می توان از بوی بد دهان جلوگیری کرد.  به طور معمول افراد مبتلا به سنگ لوزه تا پیش از مراجعه به پزشک متخصص گوش حلق و بینی متوجه این مشکل نمی شوند. سنگ‌های لایه‌ای در اکثر موارد قابل مشاهده نیستند و از نظر اندازه می‌توانند از سایز دانه برنج تا اندازه یک انگور بزرگ متغیر باشند. سنگ‌های لوزه بندرت باعث مشکلات  سلامتی جدی می‌شوند؛ با این وجود، رشد آن‌ها می‌تواند موجب ایجاد بوی نا مطبوع در دهان فرد یا تورم شدید لوزه‌ها شود.

علل ایجاد سنگ لوزه چیست؟

برای اینکه بدانید سنگ لوزه چیست و چگونه درمان می شود؟ نیاز است علت اصلی پدید آمدن آن را بدانید تا از بروز آن ها جلوگیری کنید. لوزه‌ها از شکاف‌ها و چاله‌هایی به نام کریپت لوزه تشکیل شده اند. مواد مختلفی مانند سلول‌های مرده، مخاط، بزاق و مواد غذایی، می‌توانند در این حفره‌ها گیر بیفتند و سنگ‌ها را به وجود آورند.ضمناً علت ایجاد بوی نامطلوب، تغذیه باکتری‌ها و قارچ‌ها از این مواد جمع شده است. لازم به ذکر است که برخی از افراد تنها یک سنگ در لوزه خود داشته و این درحالی است که ممکن است برخی دیگر بیش از چند سنگ لوزه داشته باشند. علل احتمالی به وجود آورنده این سنگ‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • لوزه‌های بزرگ
  • مشکلات سینوسی مزمن
  • التهاب لوزه‌ها

پیشگیری از ایجاد سنگ‌های لوزه ای

اگر پیش از این نیز به سنگ لوزه دچار شده اید، باید انتظار بازگشت آن‌ها پس از درمان را داشته باشید. البته رعایت موارد زیر می‌تواند از بروز مجدد این عارضه در لوزه جلوگیری کرده و یا حداقل آن را تا حد امکان به تاخیر اندازد:

  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، تمیز کردن زبان و استفاده از نخ دندان در کنا مسواک زدن می‌تواند برای شما مفید باشد.
  • ترک سیگار
  • غرغره آب نمک
  • نوشیدن مقدار کافی آب برای مرطوب نگاه داشتن بدن

علائم سنگ لوزه چیست و چگونه درمان می شود؟

اگرچه مشاهده برخی از انواع سنگ‌های لوزه دشوار است، با این وجود برخی علائم می‌تواند شما را از وجود آن‌ها آگاه سازد. علائم آن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بوی بد دهان
  • گلو درد
  • بلع مشکل
  • درد گوش
  • سرفه مداوم
  • لوزه‌های متورم
  • بقایای سفید یا زرد روی لوزه‌ها

سنگ‌های لوزه‌ای کوچکتر که بیشتر متداول هستند، ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند.

سنگ لوزه چیست

درمان سنگ لوزه

بیشتر سنگ‌های لوزه بی ضرر هستند، اما بسیاری از افراد به دلیل مشکلاتی نظیر ایجاد بوی بد در دهان می‌خواهند از شر آن‌ها خلاص شوند. درمان سنگ‌های ایجاد شده بسته به وضعیت بیمار می‌تواند از اقدامات خانگی تا اقدامات پزشکی متفاوت باشد.

  • غرغره با آب نمک

غرغره کردن با آب نمک می‌تواند مشکل ایجاد شده در گلو را برطرف کند و ممکن است در بیرون آمدن سنگ لوزه نیز موثر باشد. استفاده از آب نمک می‌تواند به تغییر وضعیت شیمیایی دهان نیز کمک کند. برای انجام این کار کافی است مقدار کمی نمک را در آب حل کنید و آن را غرغره کنید.

  • سرفه کردن

بسیاری از افراد، زمانی به وجود سنگ لوزه پی می‌برند، که به طور اتفاقی و بر اثر سرفه یکی از آن‌ها را به بیرون از دهان خود هدایت می‌کنند. به همین دلیل ممکن است سرفه‌های عمدی و شدید بتواند در خارج کردن سنگ‌های سطحی و ریز موثر باشد.

  • خارج کردن سنگ لوزه با دست

در بحث سنگ لوزه چیست و چگونه درمان می شود؟ باید گفت ، گرچه می‌توان با استفاده از دست نیز سنگ‌ها را از لوزه خارح کرد، هرگز چنین کاری را به شما پیشنهاد نمی کنیم. لوزه‌های ما بافت نرمی دارد. استفاده از وسایل زبری نظیر مسواک می‌تواند به لوزه‌ها آسیب بزند. گرچه همانطور که پیشتر گفته شد، استفاده از دست برای خارج کردن سنگ لوزه توصیه نمی شود، اگر قصد اینکار را دارید، بهتر است حداقل از شی نرمی همچون پنبه استریل استفاده کنید. لازم است در اینجا یاد آور شوم که بختر است خارج کردن سنگ‌ها از لوزه به صورت دستی توسط پزشک انجام شود. برای این کار می‌توانید به یکی از همکاران من (متخصصان ENT) مراجعه کنید. در این صورت می‌توانید حتی سنگ‌های بسیار بزرگ را نیز با یک جراحی ساده خارج کنید.

  • استفاده از لیزر

در طی این روش از لیزر برای از بین بردن حفره‌هایی که در آن سنگ لوزه وجود دارد استفاده می‌شود. این روش اغلب با استفاده از بی حسی موضعی انجام شده و طول درمان بسیار کوتاهی نیز دارد.

  • جراحی لوزه

یکی دیگر از متدهایی که ممکن است برای درمان این مشکل توصیه شود، جراحی حذف لوزه‌ها است. لازم است بدانید که این جراحی تنها در صورتی توصیه می‌شود، که لوزه مشکلات دیگری را نیز برای فرد به وجود آورده باشد و علاوه بر آن بیمار دچار سنگ لوزه مزمن بوده و پس از درمان‌های اولیه دچار تشکیل مجدد سنگ در لوزه خود شده باشد.

  • مصرف آنتی بیوتیک‌ها

در برخی از موارد، می‌توان از آنتی بیوتیک‌ها برای مدیریت سنگ‌های لوزه استفاده کرد. همانطور که پیشتر گفته شد، ازدیاد باکتری‌ها می‌تواند نقشی تشدید کننده در ایجاد سنگ در داخل یا روی لوزه شما داشته باشد. از همین رو مصرف این داروها با کم کردن باکتری‌ها می‌تواند به طور غیر مستقیم مفید واقع شود. فراموش نکنید که این کار باید، تنها با دستور پزشک انجام شود.

مشکلات استفاده از آنتی بیوتیک

به طور کلی می‌توان سه مشکل زیر را به عنوان مشکلات اصلی برای مصرف آنتی بیوتیک‌ها در راه درمان این بیماری بیان کرد:

  • آنتی بیوتیک‌ها علت اصلی به وجود آورنده سنگ‌های لوزه را درمان نمی کنند.
  • مصرف طولانی مدت آن‌ها می‌تواند عوارضی همچون مقامت به آنتی بیوتیک را به همراه داشته باشد.
  • مصرف طولانی مدت این داروها مجاز نبوده و پس از قطع شدن آن احتمال بازگشتن مشکل بسیار زیاد است.
سنگ لوزه

عوارض سنگ لوزه چیست و چگونه درمان می شود؟

در حالی که عوارض ناشی از سنگ در لوزه ها بسیار نادر است، اما غیر ممکن هم نیست. یکی از جدی ترین عوارض ناشی از این وضعیت، عفونت عمیق لوزه،یا همان آبسه لوزه است. سنگ‌های بزرگ می‌توانند به بافت طبیعی لوزه آسیب رسانده و آن را دچار مشکل کنند. این وضعیت می‌تواند به تورم، التهاب و عفونت قابل توجه منجر شود. سنگ‌های بزرگی که با عفونت لوزه ارتباط داشته باشند، به جراحی نیاز پیدا خواهند کرد.

آیا سنگ‌های لوزه مسری هستند؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در زمینه سنگ لوزه چیست و چگونه درمان می شود؟ مطرح می شود این است که آیا این عاره مسری می باشد یا خیر؟ در این باره باید گفت :” خیر “، سنگ‌های لوزه مسری نیستند. آنها از ماده‌ای به نام BiofilmTrusted Source ساخته شده اند. بیوفیلم دهان، ترکیبی از باکتری‌ها و قارچ‌های خود دهان است که با کمک سایر ترکیبات شیمیایی دهان دچار پیوند می‌شوند؛ سپس به سطح لوزه‌های متصل شده یا در داخل آن جا خشک می‌کنند.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم به طور کلی در رابطه با اینکه سنگ لوزه چیست و چگونه درمان می شود؟ صحبت کنیم ، چنانچه به هر دلیلی دچار مشکلاتی در ناحیه  گلو، برای مثال مشکلات لوزه شدید، توصیه می‌شود به مطب یکی از همکاران من مراجعه کنید. لازم است خاطر نشان کنم که اکثر متخصصان گوش، حلق و بنی در چنین شرایطی می‌توانند بهترین توصیه‌ها را در اختیار شما قرار دهند. با این وجود اگر سنگ در لوزه ها مشکل خاصی را برای شما ایجاد نکرده، علتی برای نگرانی دباره آن‌ها وجود نخواهد داشت، زیرا این سنگ‌ها معمولاً بی خطر هستند.

منبع:

https://www.healthline.com/health/dental-and-oral-health/tonsil-stones#outlook

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳٫۵ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۱۹

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

دوازده + 13 =

فهرست