ادنوئید یا التهاب لوزه سوم چیست؟

شاید نام بیماری ادنوئید یا التهاب لوزه سوم را به مراتب شنیده ، اما اطلاعات کافی در مورد این بیماری نداشته باشید. مشکلات لوزه و گلوی ملتهب می تواند هم در بزرگسالان و هم در کودکان رخ دهد، اما در این مطلب می خواهیم به صورت اختصاصی در مورد روش درمان لوزه سوم در کودکان  و علائم و عوارض این بیماری صحبت کنیم. این بیماری التهابی در سنین خردسالی قبل از ۵ تا ۶ سالگی به وقوع می پیوندد.

آدنوئید یا التهاب لوزه سوم ساختاری در بدن است که در همه کودکان در محل ارتباط بینی با حلق وجود دارد. آدنوئید اولین خط دفاع در برابر میکروارگانیسم هایی است که از طریق بینی به حلق منتقل می شوند. چنانچه این بخش از بدن فرد به واسطه مواجه شدن با عفونت ویروسی یا سایر موارد دیگر دچار التهاب شود، فرد با نوعی بیماری حاد درگیر خواهد شد که به آن بیماری التهاب  لوزه سوم می گویند.

التهاب لوزه سوم در کودکان کم سال به مراتبی بیشتر از سنین پس از آن دیده می شود. التهاب آدنوئید و بزرگ شدن ناگهانی آن معمولاً در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شود که می تواند با بالا رفتن درجه حرارت بدن یعنی تب و درد گوش همراه باشد. آدنوئید(لوزه سوم) در پاسخ سیستم ایمنی کودکان نقش مهمی را ایفا می کند. اما این مسئولیت در حدود سال پنجم یا ششم زندگی توسط این بخش از بدن انجام نمیگردد.

آدنوئید یا لوزه سوم چیست

علائم التهاب لوزه سوم در کودکان چیست؟

التهاب آدنوئید یا التهاب لوزه سوم کودکان می تواند علائم مختلفی داشته باشد، اما شایع ترین این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • خشکی گلو
  • آبریزش بینی
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن
  • درد در دهان
  • مشکلات گوش
درمان آدونئید یا لوزه سوم

از آنجا که این بیماری التهایی حلق می تواند به انسداد مسیر تنفسی بینی نیز منجر شود، ممکن است علائم زیر نیز در کودک مبتلا به التهاب در لوزه سوم، مشاهده شود:

  • تنفس از دهان
  • تو دماغی صحبت کردن
  • مشکل در خوابیدن
  • خرناس یا خر و پف
  • اختلالات خواب کوتاه مدت

در صورتی که نشانه هایی شبیه به آنچه پیشتر گفته شد را در کودک خود مشاهده نموده اید، می توانید برای بررسی دقیق تر به مطب دکتر مریم یعقوبی به عنوان یکی از بهترین متخصص ENT در تهران مراجعه کنید.

آدنوئید چیست

روش درمان لوزه سوم در کودکان

آدنوئیدیتیس اغلب با آنتی بیوتیک درمان می شود. البته باید بدانید که اگر کودک شما به عفونت های مکرر، از جمله عفونت گوش و سینوزیت مبتلا می شود، پاسخ درمانی به آنتی بیوتیک ها مناسب نیست و یا مشکلات تنفسی جدی در وی مشاهده شود، باید تحت عمل جراحی لوزه سوم قرار بگیرد. عمل برداشتن آدنوئید یا التهاب لوزه سوم ، آدنوئیدکتومی نامیده می شود.

عمل جراحی آدنوئید در کودکان

عمل آدنوئیدکتومی توسط پزشک متخصص بیماری های گوش ، حلق و بینی انجام می شود، این عمل به طور معمول تحت بیهوشی عمومی به انجام خواهد رسید. پس از انجام عمل لوزه سوم در کودکان بیمار باید تا چند ساعت برای نظارت بر وضعیت عمومی وی در بیمارستان باقی بماند، اما پس از آن می تواند به همراه والدین خود به خانه باز گردد.

عوارض احتمالی این عمل جراحی

عوارض احتمالی عمل جراحی لوزه سوم در کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس تهوع اولیه، ناشی از بیهوشی
  • سختی بلع و احساس خشکی گلو به مدت ۷ تا ۱۰ روز
  • تب (البته در صورتی که دمای بدن کودک بیش از ۵ درجه باشد، بهتر است فوراً به مطب مراجعه نمایید.)
  • مشکلات موقتی تنفس مانند خر و پف کردن در خواب
  • التهاب گلو و گوش درد

نکات مهم پس از جراحی لوزه سوم کودکان

پس از به اتمام رسیدن جراحی لوزه و ترخیص شدن از بیمارستان، برای بازیابی کامل سلامتی کودک باید به مواردی که به شما گوشزد می شود، توجه کنید. برای بهبودی هرچه سریع تر باید از کودک بخواهید، پس از جراحی لوزه سوم، تا حد ممکن از فعالیت بپرهیزد. در روز اول پس از عمل ادنوئید تنها استفاده ازغذاهای نرم و له شده مجاز است و همچنین باید از مصرف لبنیات به صورت جدی خودداری شود. مصرف میزان کافی آب پس از عمل لوزه سوم کودکان می تواند از کم آبی بدن کودک جلوگیری کند.

آدونئید یا لوزه سوم

عوارض عدم درمان این بیماری التهابی در کودکان چیست؟

ممکن است برخی از افراد به اشتباه تصور کنند که بیماری التهاب لوزه مانند برخی شرایط دیگر به مرور زمان به صورت خود به خودی رفع خواهد شد. چنین تصوری در مورد بیماری لوزه سوم در کودکان کاملاً اشتباه است. این بیماری در صورت عدم درمان می تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد:

  • عفونت های مکرر سر ، گلو یا گوش
  • عفونت لوزه ها
  • تورم لوزه ها

علاوه بر این عدم رفع مشکلات تورمی و عفونت لوزه  می تواند به صورت غیر مستقیم فرد بر روان کودک تاثیر بگذارد. ضمناً تنفس دهانی در زمان التهاب لوزه سوم کودکان می تواند به تنفس بد بو و خرابی دندان نیز ختم شود.

در صورت تمایل می توانید متن این مقاله را از اینجا دانلود کنید.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324519#risk-factors

https://www.belmedic.rs/en/exam/surgical-removal-of-third-tonsil-adenoidectomy

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳٫۹ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۱۱

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

, , ,

مطالب مرتبط

مقالات
تومورهای گوش

تومورهای گوش

2 دیدگاه
آنچه در این مقاله می خوانید Toggleتومور گلوموسنوروم آکوستیکنکاتی درباره تومورهای گوشعلائم رایج تومورهای گوشتشخیص و درمان تومورهای گوشجراحی تومور…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست