عمل گوش برجسته و بهترین زمان برای انجام آن

عمل گوش برجسته یک روش جراحی برای ظاهر زیبای گوش است. برخی از افراد تصور می‌کنند که گوش‌ها تأثیر چندانی در ظاهر ما ندارند. اما غیر طبیعی بودن حالت گوش ممکن است باعث ظاهر ناخوشایند شود. همین موضوع عزت نفس افراد بسیاری را تحت تأثیر قرار داده است. در این مقاله قصد داریم در مورد اتوپلاستی که راهکاری برای درمان برجستگی گوش است، صحبت کنیم.

در این مقاله می خوانیم:

کدام عمل جراحی برای تصحیح شکل گوش برجسته کاربرد دارد؟

عمل گوش برجسته، یک جراحی زیبایی برای تغییر اندازه یا شکل گوش‌ها است‌. همچنین در صورتی که گوش‌ها به سر چسبیده باشد، با استفاده از همین عمل می‌توان گوش‌ها را به در مکان صحیح قرار داد. به طور کلی جراحی اصلاح گوش یا عمل گوش برجسته بی خطر است و بیشتر مردم از نتایج آن رضایت دارند. با این حال، برخی از ریسک‌ها برای هر عمل جراحی وجود دارند‌. عمل گوش برجسته با عنوان اتوپلاستی یا پینو پلاستی شناخته می‌شود.
در این عمل به طور کلی آسیب‌های ظاهری گوش از بین می‌روند. گوش‌های برجسته نیز یک عارضه مادرزادی هستند. البته آن‌ها معمولا مشکلی در شنوایی ایجاد نمی‌کنند. اما ظاهر ناخوشایند آن‌ها ممکن است در اعتماد به نفس افراد تأثیر داشته باشد. به همین دلیل افراد تمایل دارند عمل جراحی گوش برجسته را انجام دهند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله سایت nhs را مطالعه کنید.

آیا عمل گوش برجسته خطری به دنبال دارد؟

برخی از عوارض احتمالی جراحی اتوپلاستی نادر هستند اما خطرات جدی دارند. در صورت ایجاد این عوارض پزشک باید برای درمان آن‌ها اقدام کند. می‌توان گفت موارد زیر جزو ریسک‌های جراحی گوش به شمار می‌روند.

● گوش‌ها ملتهب می‌شوند.
● غضروف‌های گوش دچار آسیب می‌شوند.
● چندین ماه طول می‌کشد تا گوش‌ها مجددا انعطاف پذیر شوند
● نتیجه عمل دلخواه نباشد و گوش‌‌ها متقارن نباشند.
● برجستگی گوش‌ها بعد از مدتی دوباره بازگردد.

عمل جراحی گوش برجسته

البته موارد بالا برای افراد کمی رخ می‌دهد. همچنین معاینه و بررسی دقیق شرایط بیمار، احتمال ایجاد عوارض و ریسک‌ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به طور کلی در علم پزشکی، عمل گوش برجسته یا اتوپلاستی جزو عمل‌های کم ریسک به شمار می‌رود.

بهترین سن برای جراحی گوش برجسته چه سنی است؟

این عمل جراحی معمولاً در کودکان و نوجوانان و جوان انجام می‌شود. البته بزرگسالان نیز می‌توانند برای انجام این جراحی زیبایی اقدام کنند. عمل گوش برجسته برای کودکان کمتر از ۵ سال مناسب نیست زیرا گوش آن‌ها هنوز در حال رشد است. بنابراین ممکن است دوباره برجستگی آن برگردد. همچنین در سنین پایین غضروف گوش برای نگه داشتن بخیه خیلی نرم است.

در حالت کلی می‌توان گفت جراحی گوش برجسته می‌تواند برای تمام افراد بالای ۵ سال انجام شود. معمولا افرادی اقدام به انجام این جراحی می‌کنند که یکی از مشکلات زیر را داشته باشند.
● شخصی که گوش‌هایش در اثر حادثه یا تصادف دچار آسیب شده است.
● شخصی که به خاطر انجام ورزش‌های سنگین مانند کشتی دچار شکستگی و برجستگی گوش شده است.

● شخصی که با ناهنجاری مادرزادی در گوش متولد شده باشد.

پیش از جراحی گوش برجسته چه اقداماتی را باید انجام داد؟

به طور کلی کار خاصی نباید پیش از عمل جراحی انجام داد. تنها کافی است عادت‌های مخرب پیش از جراحی را ترک کنید. به عنوان مثال اگر بیمار سیگار می‌کشد، باید از چند هفته قبل عمل تا چند هفته بعد از عمل سیگار را ترک کند.
پیش از اقدام برای جراحی باید دو کار مهم انجام شود. مورد اول تصمیم‌گیری در مورد عمل گوش برجسته است. بیمار باید نقاط ضعف و قوت عمل گوش برجسته را بررسی و سپس تصمیم‌گیری کند. کار بعدی نیز انتخاب جراح متخصص و باتجربه در زمینه جراحی زیبایی گوش است. انتخاب جراح در نتیجه‌ای که به دست می‌آورید تأثیر مستقیم و چشمگیری دارد.

قبل از عمل همیشه قرار ملاقاتی با جراح رزرو کنید. سعی کنید در این جلسه تمام سوالات خود را مطرح کنید. همچنین هر چیزی که فکر می‌کنید اهمیت دارد را با پزشک در میان بگذارید. به یاد داشته باشید که جراح باید اطلاعات دقیقی در مورد سوابق پزشکی، بیماری‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید داشته باشد.

 

عمل جراحی گوش برجسته

دیگر نکته‌ی مهم که در مراجعات پیش از جراحی اهمیت زیادی دارد، معاینه شدن توسط پزشک است. پزشک طی معاینات می‌تواند بیمار را راهنمایی کند و تشخیص دهد که آیا یک فرد، کاندیدای مناسبی برای این جراحی هست یا خیر. سعی کنید عکسی از بیماران قبلی و نتایجی که دریافت کرده‌اند را ببینید.

مراقبت‌های بعد از جراحی گوش برجسته چیست؟

مراقبت‌های بعد از عمل در پیشگیری از عفونت زخم‌ها و ایجاد نتیجه دلخواه موثر است. به طور کلی پزشک لیستی از کارهایی که باید انجام شود را ارائه می‌دهد. اما در ادامه مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل گوش برجسته را ارائه داده‌ایم.

● اگر یک باند در اطراف سر خود دارید ، آن را تمیز و خشک نگه دارید. تا زمانی که بانداژ برداشته نشود، شما قادر به شستن موهای خود نخواهید بود.
● برای محافظت از گوش خود هنگام خواب، لازم است شب‌ها لایه‌های بانداژ را بیشتر کنید.
● ممکن است بخیه ها به سطح پوست بیایند یا باعث ایجاد حساسیت شوند. مراقب باشید کشیده نشوند یا تحت فشار قرار نگیرند.
● هرگونه درد را با مسکن‌هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن درمان کنید.
● بعد از یک هفته الی ۱۰ روز پزشک پانسمان‌ها را باز می‌کند و بخیه‌ها را می‌کشد. البته ممکن است بخیه‌ها قابل جذب باشند و خود به خود از بین بروند.
● بعد از یک الی دو هفته بیمار می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را آغاز کند.
● بعد از ۴ تا ۶ هفته بیمار می‌تواند فعالیت‌های سنگین‌تر مانند شنا و ورزش‌های سنگین‌تر را آغاز کند.

● بعد از حدود ۱۲ هفته نیز فعالیت‌هایی که ممکن است در اثر آن‌ها گوش‌ها با اشیا اصطکاک پیدا کنند مجاز می‌شوند.

عوارض جانبی عمل گوش برجسته چیست؟

به طور کلی تمام عمل‌های جراحی تهاجمی و نیمه تهاجمی، عوارضی را به دنبال دارند. بسیاری از آن‌ها ظرف مدت کوتاهی از بین می‌روند. اما برخی از آن‌ها ممکن است ناشی از اشتباهات پزشکی یا شرایط بیمار باشند و همیشه باقی بمانند. به همین دلیل انتخاب پزشک متخصص و معاینه کامل پیش از عمل یک امر ضروری است. مهم‌ترین عوارض عمل گوش برجسته را در ادامه بیان کرده‌ایم.
● در پشت گوش‌ها جای زخم وجود دارد که ممکن است همیشه باقی بماند. اما این جای زخم مشخص نیست.
● در بعضی مواقع گوش برای چند روز اول دچار لرزش می‌شود یا بیمار احساس سوزن سوزن شدن در گوش خواهد داشت.
● گوش برای چند هفته کبود می‌شود. این کبودی‌ها پس از حدود ۲ هفته محو می شوند.
● عفونت
● خونریزی بیش از حد
● واکنش آلرژیک به داروی بیهوشی
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله سایت مدیکال نیوز را مطالعه کنید.

 

عمل جراحی گوش برجسته

گوش خارجی در فرایند شنوایی عملکرد جزئی دارد و نقش کمرنگی را ایفا می‌کند. با این حال شکل و اندازه‌ی این عضو، در ظاهر فرد تاثیر بسزایی دارد. برخی افراد ممکن است احساس کنند که گوش‌هایشان بیش از حد برجسته است. این موضوع می تواند موجب خجالت و پریشانی این افراد شود. در حقیقت
داشتن گوش برجسته در شنوایی تأثیر ندارد؛ اما می‌تواند منجر به عزت نفس پایین، انزوا و عدم اعتماد به نفس شود. به همین دلیل، برخی افراد عمل گوش برجسته را انتخاب می کنند. برخی از والدین حتی ممکن است قبل از شروع مدرسه به دنبال جراحی برای فرزندان خود باشند. آن‌ها سعی می‌کنند با این کار از مشکلات و سرخوردگی‌های احتمالی کودک در مدرسه جلوگیری کنند. در حالت کلی می‌توان گفت جراحی زیبایی اتوپلاستی یا گوش برجسته نقش بسیار مهم و پر رنگی را در افزایش اعتماد به نفس افراد ایفا می‌کند.

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد عمل گوش برجسته می‌تواند ظاهر مطلوبی برای گوش خارجی ایفا کند. به طور کلی اتوپلاستی برای تصحیح ظاهر گوش به کار می‌رود. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کلی درباره جراحی گوش برجسته ارائه دهیم.
نکته‌ای که بارها در طول مقاله تأکید شد،‌ انتخاب جراح مناسب است. دکتر مریم یعقوبی متخصص گوش، حلق و بینی هستند که تجربه فراوانی در زمینه اتوپلاستی، به ویژه برای تصحیح شکل گوش برجسته، دارند. ایشان می‌توانند بهترین همراه شما در درمان و تصحیح ظاهر گوش‌ها باشند. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی می‌توانید از طریق پیج اینستاگرام شخصی دکتر یعقوبی با ایشان در ارتباط باشید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۲٫۳ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۶

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

,

مطالب مرتبط

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

3 × پنج =

فهرست