تومور قاعده جمجمه

تومور قاعده جمجمه از جمله تومورهایی است که در نواحی ای اعم از نزدیکی مغز ، حفره های اطراف چشم ، گلو ، سینوس ها و بینی تشکیل می شود ؛ این تومورها انواع مختلفی دارند و ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند. توجه داشته باشید که این عارضه ، در صورت عدم درمان می تواند به تهدیدی جدی برای سلامت شما تبدیل شود. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی ، امکان درمان این تومورها و خارج ساختن آن ها از طریق عمل جراحی میسر گشته است. این ناهنجاری غده مغزی ، به واسطه محل قرارگیری و اندام درگیر ؛ حتما باید توسط بهترین و متبحر ترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی درمان شود. در ادامه مقاله از دکتر مریم یعقوبی ، یکی از بهترین متخصصین گوش ، حلق و بینی در تهران ، با این بیماری و روش های درمان آن آشنا می شوید.  

 

تومور قاعده جمجمه _ دکتر مریم یعقوبی

 

تومور قاعده جمجمه

این نوع ناهنجاری غده مغزی در واقع ، زائده ای است که به دنبال رشد و تکثیر غیرطبیعی سلول ها در بخش های مجاور مغز و قاعده جمجمه تشکیل می گردد. بیشتر تومورهای قاعده جمجمه ، خوش خیم ( غیر سرطانی ) هستند و به سایر قسمت های بدن شیوع پیدا نمی کنند ، البته باید در نظر داشته باشید که این خوش خیم بودن به معنای بی ضرر بودن آن ها نیست و به واسطه موضع درگیر ، هرچند که رشد توده مغز آهسته باشد نیز می تواند برای بیمار مشکل آفرین شود.

انواع تومورهای قاعده جمجمه

به نقل از یکی از بهترین متخصصان گوش ، حلق و بینی در تهران ، تومور قاعده جمجمه با توجه به جنس تومور و موضع درگیر ، به انواع مختلفی دسته بندی شده و با عنوان های مختلفی شناخته می شود.

  •  تومورهای بخش جلوی جمجمه

چنانچه تومور ها ،  در بخش جلوی آن ؛ یعنی در مکانی نزدیک کاسه چشم یا سینوس ها تشکیل شده باشد ، می توان آن را در یکی از سه دسته مننژیوما ، نوروبلاستوما بویایی ( استیزیونئوروبلاستوما ) و سرطان سینوس پارانازال جای داد.

  • تومورهای بخش میانی جمجمه

این قسمت از اسکلت جمجمه ، همان سطحی است که غده هیپوفیز را در خود جای داده است. چنانچه تومور قاعده اسکلت سر در این بخش تشکیل شود ، می توان آن را در یکی از دسته های آدنوم‌های هیپوفیز ، کرانیوفارنژیوما ، کیست شکافی Rathke جای داد .

  • تومورهای بخش پشتی جمجمه

چنانچه تومورهای تحتانی جمجمه و هیپوفیز ، در قسمت پشتی جمجمه ( ناحیه خلفی جمجمه ) واقع شده باشند ؛ به احتمال زیاد یکی از انواع نوروم آکوستیک ، کندروسارکوم ، آکوردوما ، تومور اپیدرموئید و  مننژیوما خواهد بود.

 

تومور قاعده جمجمه _ دکتر یعقوبی

 

شایع ترین انواع تومور قاعده جمجمه

  • آدنوم‌های هیپوفیز : تومورهای خوش خیمی هستند که در غده هیپوفیز و در پشت چشم ایجاد می شوند. این تومورهای قاعده جمجمه می توانند سطح تولید هورمون را تغییر داده یا باعث از بین رفتن بینایی شوند.
  • شوانومای وستیبولار : غده های خوش خیمی هستند که روی عصبی که گوش را به مغز متصل می کند ، ایجاد می شوند. این غده های پایینی جمجمه در صورت عدم درمان می توانند باعث کم شنوایی ، شنیدن صدای زنگ در گوش ، از بین رفتن تعادل یا بی حسی صورت شوند.
  • مننژیوما : تومور قاعده جمجمه خوش خیمی هستند که در لایه های بافتی که از مغز و نخاع محافظت می نمایند ، رشد می کنند. این تومورها در مردان نسبت به خانم ها شایع تر است و می توانند قبل از ایجاد علائم ، بسیار بزرگ شوند.

علائم تومور جمجمه و هیپوفیز

علائم این بیماری تا حد زیادی به نوع تومور و اندازه و گستردگی آن بستگی دارد. با این وجود ، اغلب بیماران مبتلا به تومورهای زیرین اسکلت جمجمه ممکن است سردرد ، مشکلات بینایی ، کم شنوایی ، مشکلات حافظه ، ضعف یا بی حسی موضعی را تجربه کنند. تشخیص غده قاعده جمجمه ، با انجام یک تصویربرداری  Ct-Scan یا MRI بر روی مغز آغاز می شود. پس از آن ، چنانچه احتمال وجود این توده رد نشود ممکن است ، آزمایش های تخصصی مانند اسکن PET یا آنژیوگرافی مغزی ؛ برای شما درخواست شود. یکی دیگر از آزمون های تشخیصی احتمالی تومور قاعده جمجمه ، شامل بیوپسی می باشد.

 

تومور قاعده جمجمه _ دکتر یعقوبی

 

روش های تشخیص تومور قاعده جمجمه

برخی از افراد به دنبال روشی هستند که بتوانند این عارضه را پیش از جدی شدن تشخیص دهند. در این رابطه باید بگویم که بیمارانی که به تومور های قاعده مبتلا هستند باید به طور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند تا پزشک برای این افراد یک برنامه درمانی تکمیلی با استفاده از جدید ترین و مدرن ترین تکنیک ها و تجهیزات موجود ارائه دهد. به دلیل این که این عارضه دارای انواع متفاوتی است لازم است ابتدا نوع آن تشخیص داده شود تا پزشک در تهران ، بر اساس آن روند درمانی مناسب را در پیش بگیرد.

از جمله ازمایشاتی که پزشک برای تشخیص نوع تومور قاعده جمجمه در تهران تجویز می کند می تواند به آزمایشات تصویر برداری همچون CT یا CAT اسکن ، ام ار آی ، پت اسکن ، آنژیوگرافی اشاره نمود. بیوپسی یا نمونه برداری نیز یکی از روش های تشخیصی برای نوع تومور قاعده جمجه ( خوشخیم و بدخیم ) می باشد.

آزمایش عملکردی نیز برای اینکه تشخیص داده شود که بخش های مشخصی از مغز ، سر و گردن چگونه کار می کنند نیز ممکن است انجام شود. این ازمایشات بر اساس نشانه ها و وضعیت فرد صورت می پذیرد که شامل مواردی همچون آزمایشات شنوایی ، تعادلی ، بینایی ، برسی عملکرد حنجره ، آزمایشاتی برای بررسی کردن نحوه عملکرد بلع ، مورد ارزیابی قرار دادن حس بویایی ، انجام آزمایشات هورمونی ، بررسی حافظه و غیره می شود.

نحوه درمان‌ تومور قاعده جمجمه

در باب موضوع چگونگی درمان تومورهای قاعده جمجمه و روش انجام آن ها ، باید گفت در سالیان دور جراحی تومور قاعده جمجمه به دلیل پیچیدگی و خطرات ناشی از آن بسیار دشوار بود. با این حال ، پیشرفت در فناوری در طول ۳۰ سال گذشته و همچنین تکنیک های جدید جراحی کمتر تهاجمی ؛ باعث شده است تا این اعمال جراحی با خیال راحت انجام شود.

علاوه بر عمل جراحی ، در برخی از تومورهای زیرجمجمه ممکن است ؛ از درمان‌های دارویی ، اشعه استریوتاکتیک یا شیمی درمانی استفاده شود. اگر تومور ، خیلی آهسته در حال رشد باشد ؛ مشاهده ساده بهترین روش درمانی است.

 

تومور قاعده جمجمه _ دکتر یعقوبی

 

جراحی تومور قاعده جمجمه

همانند سایر عمل های جراحی درمانی ، در صورتی که این عمل جراحی نیز توسط یک جراح و متخصص مجرب و متبحر در تهران مانند خانم دکتر یعقوبی انجام شود از موفق ترین جراحی های درمانی محسوب می گردد. عمل برداشتن تومور به صورت باز یا اندوسکوپیک انجام می شود که پزشک در تهران ، با توجه به شرایط بیمار و نوع تومور یکی از این روش ها را برای درمان انتخاب می کند.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۴٫۲ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۵

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

, , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سه × 1 =

فهرست