درمان پارگی پرده گوش

یکی از سوال های متداول از سوی بیماران بایدها و نبایدهای پس از عمل درمان پارگی پرده گوش ( ترمیم پرده گوش ) و همچنین عمل بازسازی استخوانچه های گوش می باشد. در مقاله پیش رو که توسط دکتر مریم یعقوبی ، بهترین جراح گوش تهران تهیه شده است ، با نحوه جراحی ترمیم پرده گوش و مراقبت های پس از آن آشنا خواهید شد. چنانچه در پی کسب اطلاعات در مورد این جراحی و دستورالعمل های مراقبتی پس از آن می باشید ، این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

درمان پارگی پرده گوش

 

پرده گوش چیست ؟

پرده گوش که در پزشکی به آن پرده صماخ نیز اطلاق می شود ، غشایی نازک مابین گوش بیرونی و گوش میانی است که هنگام مواجه شدن با امواج صوتی به لرزه در خواهد آمد. عواملی مانند عفونت های مکرر گوش ، جراحی یا تروما ( ضربه شدید ) از جمله عوامل احتمالی هستند که می توانند باعث آسیب به پرده گوش یا استخوانچه های گوش میانی شوند. چنانچه این بخش های گوش ( پرده یا استخوانچه های گوش میانی ) ، دچار آسیب یا تخریب شوند ، برای درمان آن ، به عمل درمان پارگی پرده گوش احتیاج خواهد بود.

عوارض پاره شدن پرده گوش و استخوانچه های گوش میانی چیست ؟

آسیب به پرده گوش یا استخوانچه های گوش میانی ، می تواند منجر به کم شنوایی یا ناشنوایی و افزایش خطر عفونت گوش شود ؛ لذا هر چه سریع تر باید در راستای درمان پارگی پرده گوش در تهران اقدام کرد. البته این بدان معنا نیست که عمل بازسازی پرده تمپان ، به تنهایی مشکل شما را رفع خواهد کرد ، بلکه باید اشاره داشت رعایت صحیح نکات مراقبتی بعد از عمل نیز تاثیر بسزایی در حصول نتایج موفقیت آمیز از این عمل جراحی دارد. از این رو به جرأت می توان گفت که آگاهی از نحوه مراقبت از گوش پس از جراحی ترمیم پرده گوش ، می تواند یک اقدام جراحی صحیح را به نتیجه ای مناسب ختم کند.

جراحی درمان پارگی پرده گوش ( تمپانوپلاستی )

در این بخش از مقاله ، به این مسئله خواهیم پرداخت که عمل ترمیم پرده گوش چیست و به چه منظور انجام می شود ؟ سوراخ شدن پرده گوش ( پارگی پرده گوش ) ، یکی از شایع ترین عارضه های گوش است و همه ساله تعداد زیادی از افراد به آن دچار می‌شوند. عمل ترمیم پرده گوش ، یک روش جراحی است که برای رفع سوراخ یا درمان پارگی ایجاد شده در پرده گوش ( غشای تمپان ) انجام می شود. یکی دیگر از اقداماتی که ممکن است طی عمل بازسازی پرده صماخ انجام شود ، ترمیم یا تعویض سه استخوان ریز در پشت پرده گوش است که به استخوانچه های گوش نیز معروف هستند.

 

درمان پارگی پرده گوش

 

نحوه جراحی ترمیم پرده گوش

عمل جراحی درمان پارگی پرده گوش ، بسته به وضعیت بیمار به سه روش کلی قابل انجام است. انواع اعمال جراحی پرده صماخ شامل موارد زیر می باشند :

  • میرینگوپلاستی ( Myringoplasty ) : میرینگوپلاستی ، به اصلاح و ترمیم پارگی پرده گوش به وسیله حفره های ریز می پردازد.
  • تمپانوپلاستی ( Tympanoplasty ) : تمپانوپلاستی ، نوعی از روش های جراحی پرده صماخ است که اصلاح و ترمیم پرده گوش پاره شده دارای حفره های بزرگتر و عفونت مقاوم به درمان را میسر می سازد.
  • اسیکولوپلاستی ( Ossiculoplasty ) : از این روش ، زمانی استفاده می شود که در اثر ضربه علاوه بر پرده گوش ، به استخوانچه های گوش میانی شما نیز آسیب وارد شده باشد.

مراقبت های بعد از جراحی درمان پارگی پرده گوش

نکته دیگری که باید در مورد عمل تمپانوپلاستی بدانید ، این است که مراقبت از گوش پس از عمل جراحی پرده گوش تاثیر بسیار زیادی در موفقیت آمیز بودن و نتیجه نهایی این عمل جراحی دارد. نکات مهمی جهت مراقبت از گوش پس از عمل اصلاح پارگی پرده تمپان وجود دارد که در این بخش به چگونگی اجرای این روش های محافظتی خواهیم پرداخت. پس از جراحی بازسازی پرده گوش و اصلاح زنجیره شنوایی ، گوش شما با باند محافظی از جنس پنبه پوشیده خواهد شد که نباید به هیچ عنوان زودتر از موعد مقرر آن را از جای خود بردارید. این پوشش باید تا حدود ۷ روز بر روی گوش شما بماند ، این زمان می تواند بسته به شرایط بیمار افزایش نیز پیدا کند.

ممکن است قطره یا داروهای موضعی دیگری برای تان تجویز شود که باید از آن‌ها دقیقا مطابق دستور العملی که به شما ارائه شده استفاده کنید و پس از آن مجددا گوش خود را بپوشانید. یکی از مهم ترین بخش ها در روش صحیح مراقبت از گوش پس از جراحی درمان پارگی پرده گوش ، جلوگیری از ورود آب به گوش است. فراموش نکنید که آب در چنین شرایطی می‌ تواند مشکلات متعددی برای شما به وجود بیاورد ؛ از این رو باید تا مدتی پس از این جراحی ، از حمام یا استخر رفتن خودداری کنید. اگر قصد دارید بدن خود را بشویید ، حتما باید با استفاده از کلاه مخصوص سر خود را به درستی بپوشانید تا از ورود آب به گوش جلوگیری شود.

 

درمان پارگی پرده گوش

 

سایر مراقبت های بعد از عمل تمپانوپلاستی

دیگر نکاتی که باید در مورد مراقبت از گوش پس از عمل جراحی درمان پارگی پرده گوش و ترمیم اسکلت استخوانی گوش در تهران بدانید ، شامل موارد زیر است :

  • از گرفتن بینی و دمیدن همزمان در آن خودداری کنید.
  • چنانچه به هر دلیلی دچار عطسه شدید ، حتما این کار را با دهان باز انجام دهید.
  • از حضور در مکان های شلوغ پرهیز کنید ، حضور در این مکان ها می تواند منجر به سرماخوردگی شما شود و سرما خوردن نیز می تواند ریسک عفونت گوش را افزایش دهد.

مراقبت های لازم بعد از عمل گوش میانی با عمل پرده گوش مشابه هستند به همین دلیل موارد گفته شده را پس از عمل درمان استخوانچه های گوش میانی ،نیز جدی بگیرید.

سخن نهایی :

در صورتی که پس از عمل درمان پارگی پرده گوش یا همان تمپانوپلاستی یا ماستوئیدکتومی ، دچار علائمی غیر طبیعی یا شدید در میزان شنوایی و گوش گشتید ، حتما آن را با پزشک متخصص گوش حلق و بینی خود در میان بگذارید. رعایت آن چه به عنوان نحوه مراقبت از گوش پس از عمل جراحی پرده گوش به شما گفته شد ، می تواند موفقیت عمل را تا حد بسیار زیادی تضمین کند ؛ بنابراین در رعایت مراقبت ها نهایت دقت خود را بکار گیرید.

انتخاب پزشک ماهر در زمینه تخصص گوش ، می تواند در داشتن عمل ترمیمی گوش با بهترین نتایج ، نقش مهمی داشته باشد. دکتر مریم یعقوبی ، متخصص گوش و حلق و بینی تهران در این زمینه مهارت ، تخصص و تجربه بسیار زیادی دارد. عزیزانی که با پاره شدن پرده گوش و کلیه اختلالات مربوط به گوش و حلق و بینی مواجه هستند می توانند با اطمینان خاطر برای درمان مشکلات خود علی الخصوص درمان پارگی پرده گوش در تهران به مطب دکتر یعقوبی مراجعه نمایند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳٫۱ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۱۴

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

5 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام وقت بخیر . من پرده گوشم پاره شده و حس میکنم گوش و بینی ام کیپ شده مث کیپ شدگی سرما خوردگی و کمی از طعم غذا و بوی غذا رو بد متوجه میشم مث زمان سرماخوردگی میخواسم بدونم این مربوط ب پارگی پرده گوش و طبیعیه ؟؟

    پاسخ
  • سلام و روزبخیر خانم دکتر بنده کیپ شدگی شدید داخل گوشم دارم که چند روزه ادامه پیدا میکنه و هیچ حسی در گوشم ندارم و صدایی نمیشنوم و تنها در یک گوشم این اتفاق افتاده. دلیلش پارگی پرده گوش هست یا چیز دیگه میتونه باشه؟

    پاسخ
  • روزبخیر خانم دکتر می خواشتم بدونم برای پارگی پرده گوش وقتی نزدیک به پاره شدن هم باشه علائمی داره یا فقط بعد از اینکه پارگی رخ بده متوجه میشیم ؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر خانم دکتر
      من داخل گوش چپم صدای باد ضربان دار میاد
      این نشانه مارگزیده پرده گوش هست ؟هیچ علائم دیگه ای ندارم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست