مراقبت از گوش

مراقبت از گوش و چگونگی انجام آن

هیچ تفاوتی ندارد که گوش شما سالم باشد، یا دچار آسیب دیدگی شده باشد. باید بدانید که حتی افرادی که گوش کاملاً سالمی دارند نیز حتماً باید مانند افراد با گوش آسیب دیده در صدد مراقبت گوش خود با روش های توصیه شده  باشند. در این مقاله به بررسی مراقبت گوش و چگونگی انجام آن خواهیم پرداخت و خواهیم گفت چه ترفندهایی برای داشتن قدرت شنوایی بالا وجود دارد.  هر دو دسته افراد:

مراقبت از گوش

  1. دارای گوش سالم
  2. دارای گوش با پرده سوراخ شده

باید از گوش خود مراقبت کنند و باید ها و نباید های اصول کلی حفظ ایمنی گوش را بدانند.

 

چرا باید مراقب گوش های خود باشیم؟

در پاسخ به این سوال که چرا باید مراقب گوش های خود باشیم باید گفت ،گوش‌ها اندام بسیار مهمی در بدن ما انسان‌ها هستند.نکات طلایی جهت نگهداری  درک بالای شنیدن وجود دارد . اگر بخواهیم به طور صحیح و کامل با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنیم باید توانایی درست شنیدن را داشته باشیم. البته باید خاطر نشان کنیم که این به آن معنی نیست که اگر گوش سالمی دارید، بدون توجه و مراقبت تا ابد همین میزان از شنوایی و توانایی شنیدن در شما وجود خواهد داشت. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم به فکر آموختن نحوه مراقبت گوش خود باشید.

شیوه صحیح مراقبت گوش

اولین و مهمترین نکته‌ای که باید در مورد شیوه صحیح مراقبت گوش و توجه به دربرداشتن سلامت قدرت سمع بدانید، این است که شرایط و بایدها و نبایدها در مسیر حفظ درستی عملکرد گوش وابستگی بسیاری به وضعیت سلامتی شما خواهد داشت. در واقع مراقبت گوش و چگونگی نحوه اجرای آن در افراد سالم و افراد دارای گوش با پرده پاره دارای تفاوت‌هایی است و عدم توجه به این نکات می‌تواند نتیجه‌ای عکس را در بر داشته باشد.

نحوه مراقبت از گوش های سالم

نحوه مراقبت از گوش سالم  چندان پیچیده نیست. البته اگر از جزئیات و ترفندهای اصولی  آن مطلع باشید. برای آنکه گوش سالمی داشته باشید و سلامت گوشتان دچار تهدید نشود، باید به نکات زیر توجه کنید:

۱-از صداهای بیش از حد بلند دوری کنید

وظیفه اصلی گوش شنیدن است و گوش دادن به صداهای نامناسب می‌تواند دقیقاً روی همین عملکرد تاثیر بگذارد و این تاثیر می تواند بسیار زیاد باشد.بنابر این باید در حد امکان از قرار گرفتن در معرض صداهای بشدت بلند دوری کرد. در واقع به همین دلیل است که این نکته را به عنوان اولین مورد در لیست نحوه مراقبت گوش سالم جای داده‌ایم.

اگر بخواهیم نشانه‌هایی کلی را برای قرار داشتن در معرض صدای بیش از حد بلند با احتمال آسیب رساندن به گوش‌ها به شما معرفی کنیم، می‌توانیم موارد زیر را بیان کنیم:

  • صداهایی که شما را مجبور می‌کنند برای صحبت کردن صدای خود را بیش از حد بلند کنید.
  • وضعیتی که طی آن نتوانید صدای دیگران را به درستی بشنوید.
  • صدایی که موجب حس ناراحتی در گوش شما شود.
  • وضعیت هایی که موجب سوت کشیدن گوش یا افت موقتی شنوایی شوند.

اگر بخواهیم بحث را کمی علمی کنیم، باید بگوییم معیار سنجش طول  صوت  واحدی به نام دسی‌بل است و هر صدایی بلندتر از ۸۵dB می‌تواند به گوش‌های شما آسیب برساند. این بدان معناست که اگر در پی روشی برای محافظت از سلامت گوش خود هستید، حتماً باید از قرار گرفتن طولانی مدت در مجاورت این اصوات با طول موج زیاد خود داری کنید. ضمناً اگر مجبور به قرار داشتن در چنین شرایطی هستید، حتماً باید از نویز گیرها و پوشش‍های ضد صدا و محافظ کننده از گوش استفاده کنید.

چند مثال برای میزان شدت صداهای مختلف:

  • زمزمه کردن – ۳۰dB
  • مکالمه – ۶۰dB
  • ترافیک سنگین – ۷۰ تا ۸۵dB
  • موتور سیکلت – ۹۰dB
  • گوش دادن به موسیقی با حداکثر صدا از طریق هدفون – ۱۰۰ تا ۱۱۰dB
  • تیک آف هواپیما – ۱۲۰dB

۲-به هیچ عنوان از شیوه های غیر استاندارد برای تمیز کردن گوش ها استفاده نکنید

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که حس کنید گوش هایتان به تمیز کردن احتیاج دارند. دلیل به وجود آمدن این حس تجمع ماده‌ای به نام سرومن است که البته بیشتر با نام جرم گوش شناخته می‌شود. اگر بخواهیم از دیدگاه یافتن روش و نحوه و چگونگی انجام صحیح مراقبت گوش به این عمل نگاه کنیم، باید شرایط خاصی را برای این کار در نظر بگیریم زیرا وارد کردن هر شی خارجی می تواند به سلامت شنوایی شما آسیب برساند.

گوش‌های انسان به طور طبیعی به تمیز کردن احتیاجی ندارند ولی اگر به هر دلیلی احساس کردید که گوش هایتان بیش از حد جرم تولید کرده است، باید برای حل مشکل به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و برای این امر سه علت وجود دارد:

  1. هیچ شخصی نمی تواند گوش خود را به طور استاندارد و کامل تمیز کند.
  2. احتمال بسیار زیادی برای آسیب رساندن به گوش توسط خود فرد وجود دارد.
  3. ممکن است این احساس ناشی از عفونت یا موارد مشابه باشد که در صورت مراجعه به پزشک متخصص گوش ، می توان این امر را تشخیص داد.

مراقبت از گوش

۳- گاهی در تست شنوایی شرکت کنید

اگر حس می‌کنیدقدرت  سمع  شما تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یافته است، باید بدون معطلی به پزشک متخصص گوش حلق و بینی ،مراجعه کنید. فراموش نکنید که هر مشکل سلامتی در ابتدای مسیر ساده‌تر درمان شده و ضعف شنوایی نیز از این قائده مستثنی نیستند. ضمناً افرادی که دارای مشاغل و شرایط پرخطر هستند، باید به طور روتین (برای مثال هر سال یکبار) در تست شنوایی یا( ادیومتری) شرکت کرده و به پیشگیری از وقوع مشکلات جدی بپردازند.

در ادامه به بررسی نحوه مراقبت از گوش هایی با پرده پاره خواهیم پرداخت.

مراقبت از گوش

نحوه مراقبت از گوش هایی با پرده سوراخ شده

چنانچه پرده گوش شما پاره شده باشد، یا به اصطلاح دقیق تر دارای پرده پوش سوراخ شده باشید، باید موارد و نکات دیگری را نیز بدانید. در واقع باید گفت که نحوه مراقبت از گوش دارای پرده سوراخ شده با گوش افراد سالم تفاوت‌هایی دارد که ناشی از شرایط خاص موجود در فرد است. علائم زیر می‌توانند در صورت ابتلا به این عارضه در فرد مشاهده شوند:

مراقبت از گوش

  • کم شنوایی ناگهانی – ممکن است قدرت شنیدن به طور کامل از بین برود یا صداها کمی خفه شوند.
  • گوش درد
  • خارش در گوش
  • نشت مایعات از گوش شما
  • احساس حرارت بالا
  • زنگ زدن یا وزوز گوش

عمل جراحی ترمیم پرده گوش

چنانچه پرده گوش شما پاره شده باشد و علائم آن پس از گذشتن زمان بهبود نیافته باشد، پیش از هر چیزی باید به درمان آن به کمک یک پزشک جراح گوش توانمند بپردازید. پس از اتمام مراحل درمان پزشک متخصص گوش شما، توصیه های لازم را به شما منتقل خواهد کرد. با این حال اگر می‌خواهید درمورد نحوه مراقبت از گوش با پرده سوراخ شده اطلاعاتی بدانید باید به موارد زیر توجه کنید.

ضمناً اگر نمی‌دانید عمل ترمیم پرده گوش یا تمپانوپلاستی چیست، توصیه می کنیم مطلبی را که پیشتر در این باره تهیه کرده‌ایم مطالعه کنید.

نکات مهم که باید برای مراقبت از گوش با پرده سوراخ شده رعایت کنید

نحوه مراقبت از گوش با پرده پاره شده شامل موارد زیر است. این موارد می‌توانند احتمال ابتلا به عفونت را کاهش داده و همچنین در کم شدن علائم تاثیر داشته باشند:

مراقبت از گوش

 

  • هیچ چیز را به گوش خود وارد نکنید. (از پنبه و گوش پاک کن گرفته تا قطره‌های گوش می توانند مشکلات شما را تشدید کنند.)
  • از ورود آب به گوش جلوگیری کنید. در این مورد باید اشاره کنیم که باید در هنگام استحمام دقت بیشتری به خرج دهید و به هیچ عنوان به استخر نروید.همچنین بعد از استحمام گوش خود را با باد ولرم سشوار از فاصله ۱۵ سانتی خشک کنید.
  • با شدت در بینی خود فوت نکنید. این کار می‌تواند آسیب موجود را بیشتر کند.
  • گوش خود را با کلاه پشمی گرم نگاه دارید.
  • اگر درد بیش از حد بود از مسکن ها استفاده کرد و در اولین فرصت به پزشک متخصص گوش مراجعه کنید. (توصیه می‌شود برای جلوگیری از تشدید بیماری در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.)

مطلبی که در مورد نحوه مراقبت از گوش‌ها خواندید از منابع معتبر زیر توسط خانم دکتر مریم یعقوبی یکی از بهترین متخصصین گوش حلق و بینی در تهران جمع اوری و ترجمه شده است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

منابع:

۱- وب سایت وب ام دی

۲- وب سایت ان اس اچ

۳- مقاله ای انگلیسی در مورد پرده گوش پاره شده

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳٫۵ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۱۷۳

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

, , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

42 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

20 + 3 =

فهرست