روش های مراقبت پارگی پرده گوش

پارگی‌های پرده گوش خود به خود درمان می‌شوند

عفونت گوش میانی” از مهمترین عوامل داخلی آسیب زننده به پرده گوش است بر اثر این عفونت که در کودکان شایعتر است پشت پرده‌ی گوش چرک می‌کند و فشاری که حجم این چرک به پرده گوش وارد می‌کند می‌تواند منجر به پارگی پرده گوش شود.اکثر پارگی‌های پرده‌ی گوش، جوش خورده و ترمیم می‌شوند اما به منظور کنترل و کاهش عفونت باید به پزشک مراجعه شود تا آنتی بیوتیک‌های مناسب به فرد توصیه گردد. از عوامل خارجی آسیب زننده می‌توان به ضربه‌هایی که به گوش وارد می‌شود، دستکاری کردن گوش‌ توسط خود فرد و استفاده از گوش پاک‌کن اشاره کرد. مهمترین اقدام در افرادی که دچار پارگی پرده گوش می‌شوند این است که تا هنگام جوش خوردن پرده گوش یا انجام جراحی برای درمان، از ورود آب به گوش خود جلوگیری کنند چرا که ورود آب به گوش آسیب دیده می‌تواند منجر به تولید عفونت یا افزایش آن شود.اگر داخل گوش خشک نگه داشته شود، معمولا این پارگی‌ها خود به‌خود بهبود می‌یابند. در صورتی‌که پارگی پرده گوش ظرف چند ماه اول ترمیم نشود جوش خوردن آن بعید بوده و فرد برای درمان احتمالا نیازمند انجام جراحی و مراقبت از پارگی پرده گوش خواهد بود.

لازم به ذکر است که احتمال ترمیم این آسیب‌ها نسبت به آسیب‌های دیگر کمتر است.

اطلاعات بیشتر

 

 

بیماری‌های گوش نه تنها در شنیدن، اختلال ایجاد می‌کند بلکه باعث بروز بیماری‌های روانی و جسمی شدیدی می‌شود؛ گاهی جسم خارجی  وارد گوش می‌شود که برای بیرون آوردن آن باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؛ ترشحات گوش اگر بیش از اندازه جمع شده باشد باید توسط پزشک و با شستشو خارج شود.

سوراخ شدن پرده گوش معمولا به علت عفونت یا تروماست؛ تروما ناشی از شکستگی جمجمه، صدمات مربوط به انفجار یا سیلی ایجاد می‌شود همچنین در مواردی سوراخ شدگی ناشی از اجسام خارجی (مثلا اپلیکاتور‌های با نوک پنبه ای، گیره موی سر یا کلید) و به دلیل فشار دادن آنها به انتهای مجرای شنوایی خارجی رخ می‌دهد، علاوه بر پاره شدن پرده صماخ آسیب به استخوانچه‌ها و حتی گوش داخلی ممکن است اتفاق بیفتد.

 

مراقبت از پارگی پرده گوش

 

در دوره عفونت، چنانچه فشار گوش میانی بیشتر از فشار اتمسفر در مجرای شنوایی خارجی باشد می‌تواند سبب پارگی پرده صماخ شود.پرده گوش به طور طبیعی در مقابل فشارهای زیاد مقاومت کمی از خود نشان می‌دهد به طور مثال در غواصی یا پرواز تا حدی مقاومت دارد و تا حدی می‌تواند در مقابل فشار مقاومت کند اما در مقابل برخی فشارها نمی‌تواند مقاومت کند و پاره می‌شود.

عواملی که تروماتیک هستند می‌تواند باعث پاره شدن پرده گوش و خون‌ریزی شود، فشار آب زیاد در هوا از مواردی هستند که باعث ضربه زدن به پرده گوش می‌شود، از عوامل دیگر پاره شدن پرده گوش آتش سوزی یا جوشکاری است که باعث عفونت مزمن گوش می‌شوند همچنین ممکن است منجر به پاره شدن پرده گوش شود، برخی از عفونت‌ها در ناحیه سر و صورت هم ممکن است منجر به پاره شدن پرده گوش شود. با مراقبت از پارگی پرده گوش می توان درصد این عارضه را کاهش داد .

مراقبت از پارگی پرده گوش و درمان آن


بیشتر بخوانید: درمان پارگی پرده گوش


اگر پرده گوش بر اثر ضربه پاره شده باشد، نیاز به مراقبت‌های زیادی دارد، که در بسیاری از موارد در این حالت ممکن است خود به خود جوش بخورد و اصولاً پزشکان یک فرصت  ۳ تا ۶ ماهه به فرد می‌دهند تا پرده ترمیم شود که درصد ترمیم در این مواقع بالاست اما در برخی موارد نیاز به جراحی است.

در مواقعی که پرده گوش بر اثر عفونت پاره شود، کنترل عفونت، مراقبت از گوش و مراقبت از پارگی پرده گوش، جلوگیری از ورود آب آلوده داخل گوش  به مرور موجب ترمیم می‌شود؛ در برخی موارد ممکن است فرد بر اثر جوشکاری یا آتش سوزی دچار عفونت گوش شود و دلیل آن هم وجود ذرات آلوده در گوش بوده که ممکن است در این حالت خود به خود ترمیم نشود و نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

پارگی پرده گوش

در مواردی که بر اثر ضربه پرده گوش پاره می‌شود مراقب از ورود آب در گوش ضرورت دارد و باید مدخل ورودی  بسته شود تا  آب آلوده وارد گوش نشود، همچنین باید از مصرف گوش پاک کن اجتناب شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: تحت نظر متخصص گوش و حلق و بینی باید باشند تا در صورت نیاز قطره آنتی بیوتیک مصرف کنند، در مواردی که پارگی پرده گوش بیش از سه ماه طول کشید و عفونت وجود داشت باید ضمن مراقبت از ورود آب آلوده به داخل گوش، یک پنبه آغشته به پماد مخصوص در این ناحیه قرار داد.

 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۲۶

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

مطالب مرتبط

درمانی
فلج بل

فلج بل

بدون دیدگاه
آنچه در این مقاله می خوانید Toggleچرا فلج بل اتفاق می افتد ؟علائم فلج بل چیست ؟فلج بل چگونه درمان…

5 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

4 − چهار =

فهرست