کیست تیروگلوس

آیا می دانید کیست تیروگلوس چیست ؟ پیش از آن که با مفهوم این مقوله آشنا شوید ، در ابتدا لام است بدانید که این توده در کدام ناحیه از بدن تشکیل می گردد. بقایای سلول های اضافی تیروئید که در واقع غده‌ای بزرگ در بدن است و از دوران جنینی و به صورت مادرزادی در بدن شکل می گیرند و در بخش جلوی گردن قرار دارند ، این توده غیرسرطانی را تشکیل می دهند ؛ این توده می تواند با بالا رفتن سن و تحت تاثیر برخی شرایط خاص تبدیل به کیست شود.

علت ناشناخته ماندن کیست تیروگلوس تا سالیان طولانی ؛ این است که اندازه آن در بسیاری موارد بسیار کوچک است و هیچ مشکلی در پی ندارد ؛ البته ناگفته نماند که این کیست در برهی بیماران به قدری بزرگ می شود که زمینه ساز بروز اختلالات تنفسی و حتی مشکل در بلع غذا می شود.

کیست تیروگلوس

علائم کیست تیروگلوس چیست ؟

بارزترین علامت وجود کیست تیروگلوس وجود توده ای برجسته در بخش میانی گردن و درست در فاصله بین چانه و سیبک ( برجستگی گلو ) است. از دیگر علائم این توده ، خط وسط گردن تکان خوردن آن هنگام بلعیدن غذا و همچنین بیرون آوردن زبان است.

نکته ای که در این باره لازم است بدانید ، آن است که بسیاری از افراد تا سالیان زیاد پس از تولد خود نمی دانند که این توده یعنی کیست تیروگلوس در بدن آن ها وجود دارد ؛ در واقع در بیشتر موارد فرد تا زمان عفونی شدن کیست و تورم توده ، از وجود آن بدون اطلاع خواهد ماند.

سایر علائم معمول کیست مجرای تیروگلوس عبارتست از :

  • خشن شدن یا خش دار بودن صدا
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات در بلع
  • ترشح مخاط از محلی نزدیک توده روی گردن
  • احساس گرمای خفیف در نزدیکی توده
  • قرمزی پوست نواحی اطراف برجستگی موجود

البته لازم به ذکر است که مورد آخر به طور معمول تنها در صورت عفونت کیست تیروگلوسال مشاهده خواهد شد.

کیست تیروگلوس

چگونه کیست تیروگلوس تشخیص داده می شود ؟

به طور معمول طی یک بررسی سرپایی می توان وجود این کیست مجرای تیروگلوس را تشخیص داد. در واقع چنانچه در زمانه معاینه یک یا چند مورد از علائم گفته شده را داشته باشید و برجستگی گلو در مکان ذکر شده قابل لمس باشد ، به سادگی می توانیم وجود یا عدم وجود کیست تیروگلوس را تائید کنیم.

ضمنا در برخی موارد و در صورت عدم امکان ، اظهار نظر قطعی ممکن است از شما خواسته شود که یکی از آزمون های زیر را انجام دهید ، تا با تشخیص صد در صدی مسیر درمان مناسب را برای شما انتخاب کنیم :

  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • MRI
  • نمونه برداری با سوزن : در این روش یک سوزن بسیار باریک وارد توده شده و تعدادی از سلول ها برای بررسی نحویل آزمایشگاه می‌شود.

استفاده از سونوگرافی برای تشخیص کیست تیروگلوس

در این روش از امواج صوتی برای ثبت تصاویر واقعی از کیست تیروگلوس ( البته در صورت وجود ) استفاده می شود.

متخصص تصویربرداری در طی این عمل گلوی شما را با یک ژل خنک پوشانده و دستگاه تولید کننده صدا را روی آن حرکت می دهد. امواج صوتی پس از برخورد با توده به سمت دستگاه بازگشته و تصاویر را به وجود می‌آورند.

استفاده از سی تی اسکن برای تشخیص کیست مجرای تیروگلوس

در این روش تصویربرداری ، از اشعه ایکس برای ثبت تصویر کیست تیروگلوس یا هر توده دیگری استفاده می کنند. در طی این فرآیند تصویربرداری ، شما روی یک تخت دراز کشیده و به داخل یک دستگاه به شکل یک حلقه‌ ضخیم ( چیزی شبیه به یک دونات بزرگ ) هدایت می شوید.

سپس دستگاه با ایجاد اشعه به تصویربرداری از کیست تیروگلوس احتمالی در گردن شما خواهد پرداخت.

استفاده از روش تصویر برداری مغناطیسی یا MRI

در این روش از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی ، برای تهیه تصاویر از بافت های موجود در گلو استفاده می شود. فرآیند تصویر برداری از کیست تیروگلوس در این روش به این نحو است که تا حد بسیار زیادی شبیه به سی تی اسکن بوده و تنها نوع دستگاه استفاده شده متفاوت است.

کیست تیروگلوس

چه عواملی باعث ایجاد توده تیروگلوس می شوند ؟

در طی فرآیند رشد جنینی و در روند طبیعی رشد ، غده تیروئید ابتدا در نزدیکی بخش انتهای زبان تشکیل شده و پس از تکمیل از طریق مجاری تیروگلوس به محل قرارگیری خود یعنی زیر حنجره منتقل می شود. پس از اتمام این مراحل ، مجاری ذکر شده پیش از تولد از بین ‌می روند.

چنانچه فرایند از بین رفتن این مجاری تکمیل نشود ؛ آن ها به وسیله مایعات و گازهای موجود ، پر شده و توده ای غیرسرطانی را به وجود می آورند که با نام کیست تیروگلوس شناخته می شود.

چگونه می توان کیست تیروگلوس را درمان کرد ؟

چنانچه کیست تیروگلوس موجود در بدن شما عفونی شده یا چرک کند ، ممکن است برای درمان شما به تجویز آنتی بیوتیک احتیاج باشد.

در صورتی که درمان های معمول ، کارایی کافی را نداشته باشند ؛ ممکن است پزشک متخصص گوش و حلق و بینی از درمان جراحی برای تان استفاده کند.

جراحی مجرای تیروگلوس

به طور معمول ، زمانی از جراحی تیروگلوس استفاده می‌شود که کیست عفونی شده یا به واسطه حجم بالای خود شما را دچار مشکل تنفسی یا مشکلات بلع کرده باشد.

این نوع جراحی ؛ یعنی جراحی کیست تیروگلوس ، روش Sistrunk نامیده می شود.

روند این عمل جراحی شامل موارد زیر است :

  1. بیهوشی عمومی
  2. ایجاد برش کوچکی در قسمت جلوی گردن برای باز کردن مسیر دسترسی به کیست با گذشتن از پوست و ماهیچه‌ها
  3. حذف توده کیست تیروگلوس
  4. حذف تمامی بخش های به جا مانده از مجرای تیروگلوس و قسمت میانی استخوان هیوئید
  5. بخیه زدن ماهیچه های اطراف بافت های زائد حذف شده
  6. بخیه زدن پوست در محل شکاف

کیست تیروگلوس

این عمل جراحی توده گردنی ، حدودا یکساعت به طول می انجامد. پس از اتمام جراحی ، لازم است حداقل یک روز در بیمارستان بستری شده و پس از آن نیز چند روز در خانه استراحت کنید.

ضمنا به واسطه قرار گرفتن تحت بیهوشی و موارد دیگر ، باید در زمان مرخص شدن از بیمارستان حتما به اتفاق یک نفر همراه به منزل بروید.

لازم است خاطر نشان کنیم ، برای بهبودی هرچه سریعتر باید به دستورات ارائه شده پیش از ترخیص به طور دقیق توجه کنید و علاوه بر آن در نوبت و زمان گفته شده برای معاینه مجدد ، به مطب جراح معالج تان مراجعه کنید.

عوارض احتمالی وجود کیست مجرای تیروگلوس چیست ؟

بسیاری از افراد این کیست گردن را در بدن خود داشته و حتی تا انتهای عمر خود از وجود آن مطلع نخواهند شد ؛ این امر بیانگر آن است که این کسیت چیز خطرناکی نیست ، البته به شرط آن که عفونی نشده باشد.

با این وجود چنانچه وضعیت ظاهری شما ، دستخوش وجود کیست تیروگلوس شده باشد و برجستگی موجود بر روی گردن برای شما ناراحت کننده باشد ، می توانید آن را جراحی کنید.

دیگر نکاتی که باید در مورد عوارض احتمالی وجود این غده گردنی بدانید شامل موارد زیر است :

  • در برخی موارد ممکن است در محل جراحی اسکار تشکیل شود.
  • در ۳% درصد از موارد ممکن است پس از عمل جراحی نیز، غده ای به طور مجدد در محل قبلی تشکیل شود.
  • کمتر از ۱% از کیست های مجرای تیروگلوس به حالت سرطانی در خواهند آمد. این توده‌ها به محض تشخیص باید جراحی شوند.

سخن پایانی

چنانچه هر توده یا برجستگی غیر طبیعی را در این محل از گردن خود مشاهده کردید ، بهتر است در اولین فرصت به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ( ENT ) مراجعه کنید ؛ زیرا اگرچه این توده به احتمال زیاد کیست تیروگلوس خواهد بود ، اما با این وجود هرگز نباید روی سلامتی ریسک کرد و باید حتما از ماهیت اصلی آن خبر دار شوید ؛ تا در صورت خطرناک بودن ، مشکلی وضعیت سلامتی شما را تهدید نکند.

انتخاب پزشک ماهر تا حد زیادی در تشخیص هر چه سریعتر این موضوع حائز اهمیت است ؛ دکتر مریم یعقوبی به عنوان یکی از بهترین متخصصان گوش حلق و بینی در تهران معرفی می باشند ؛ ایشان با اتکا بر تجربیاتی که طی سال های طبابت شان اتخاذ نموده اند در تشخیص و درمان بیماری های مرتبط با گوش ، بینی ، حتجره و حلق ار مجرب ترین پزشکان حوزه کاری خود شناخته می شوند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها ۳٫۴ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۱۹۳

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

, , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام ببخشید بنده دقیقا سمت راست گلوم پایین احساس درد خفیفی دارم ام ارای تشخیص کیست داده شده.ضمنا تنها فقط از بینی سمت چپ مایعات سفید رنگ خارج میشود.لطفا خانم دکتریقوبی درصورت امکان راهنمایی بفرمایید ابتداباید چیکارکنم.ممنون

    پاسخ
  • سلام، من دقیقا این مریضی را دارم میشه رهنمایی کنید که این جراحی چقدر هزینه برمیداره؟

    پاسخ
  • سلام ببخشید من دو بار جراحی کیست تیروگلوسال انجام دادم ظاهرا مشکلی ندارم ولی در داخل گلوم چرک وعفونت داره وباعث گرفته شدن گلوم میشه وقتی که زیاد میشه حالت تهوع بهم دست میده لطفا پاسخ دهید ممنون؟

    پاسخ
    • سلام ۵۲سالمه کیست تیروگلوس عمل کردم بعداز۳۵هنوزازجای عمل عفونت میکنه میشودبیخیال شد

      پاسخ
  • سلام من پسر۱۳ ساله دارم که تازه عمل کرده وکیست تیروگلوسال تشخیص دادن والان ۵روزازعملش میگذره ومحل جراعی متورم هست وآیا ممکن هست دوباره این کیست برگرده وبه نظرشمااین کیستها خوش خیم هستندیانه ممنونم اگربه سوال من پاسخ دهید

    پاسخ
  • سلام پسر من ۵ سالشه و تازه متوجه شدیم که کیست تیرو‌گلوسال داره ولی هیچ مشکلی تابه الان نداره لطفاً میشه بگیید حتما باید جراحی بشه ؟ دوتا متخصص گوش حلق بینی بردیم هردو گفتن باید جراحی بشه

    پاسخ
  • با سلام من پسرم ۱۲ سالش هست از تولد زیر زبانش یک پف کوچک مثل باد کنک اما کوچک داشت پیش متخصص بردیم گفت بهش دست نزنید برازبانش خطرناک هست الان پسرم سمت راست گلوش یک کیست درست شده پیش دکتر متخصص بردم سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن کرده میگه باید عمل بشه اما من نگران زیرزبانش هستم که خدای ناخواسته براش اتفاقی بیفته چون زیرزبانش از بچه گی یک پف کوچک بود هنوز هم هست میشه راهنمای کنید ممنون میشم

    پاسخ
  • سلام من یک ماهه کیست تیروکسال عمل کردم به یک ماه باز انگارزیرگلوم با اندازه یه فندق شده خواهشاً توضیح بدیدچیکارکنم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

دو × چهار =

فهرست